Wat kan ik me met "inschrijfskosten en/of administratiekosten" voorstellen?

Vaak zie je bij overeenkomsten bijv als je lid wordt bij een fitness club inschrijfskosten en/of adminstratie kosten staan die tot wel €25 oplopen. Eigenlijk is dit niks anders dan flauwekul? Tenzij er een extern bureau is ingeschakeld die je leden inschrijven? Ook het zelfde verhaal met adminstratiekosten als je een betalings herinneringen krijgt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het inschrijven van iemand, of het aanmaken van een betalingsherinnering, vergt enige administratieve activiteit. Blijkbaar zijn bedrijven er erg op gebrand om daar ook nog geld op te willen verdienen. Maar strikt genomen is het voeren van een administratie natuurlijk niet gratis.

Dergelijke kosten dekken de kosten van jouw gegevens in de computer zetten, in sommige gevallen een pasje maken of een welkomstbrief, noem maar op. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat alleen serieus geïnteresseerden zich inschrijven, zo voorkom je 'vervuiling' van je bestanden. Administratiekosten bij een herinnering - als je op tijd betaalt hoeven ze geen herinnering uit te draaien, er moet gecontroleerd worden wie er nog niet betaald heeft en die mensen moeten een brief krijgen, dat kost geld, en als er een acceptgiro bij zit (die je waarschijnlijk al eens gehad hebt bij de oorspronkelijke rekening) zijn de kosten nog wat hoger. En in dit geval zijn extra kosten misschien ook een stimulans om voortaan wel op tijd te betalen. Neemt niet weg dat de berekende kosten soms wel erg hoog zijn.

Het idee is dat er administratieve handelingen moeten worden verricht, die eenmalig zijn en extra geld kosten. Het verrekenen in de abonnementskosten zou dus erg moeilijk worden en minder eerlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100