Hoe kan ik neutraal tegen een conflict aankijken en zorgen dat ik niet bevooroordeeld ben ?

Voor het vak Mediation (opleiding HBO-rechten) dien ik een zelfreflectie te maken. Hierbij dienden wij voor onszelf leerdoelen te stellen. Een van die leerdoelen van mij, is dat ik neutraal tegen een conflict wil aankijken. Hoe doe ik dit en zorg ik ervoor dat ik niet bevooroordeeld ben ? Want vaak is dit bij mij wel het geval.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen en kunnen inspireren !

Alvast dank.

Mijn verslag is praktisch af, alleen aan dit punt moet ik nog een paar regels wijden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Door, op het moment dat je voelt dat je eigen mening gaat meespelen, denkbeeldig een stapje achteruit te doen en de situatie vandaar te bekijken, dus zorgen dat je er niet midden in komt te staan.

Toegevoegd na 20 minuten:
Heb je vraag nog even laten 'sudderen':)

Bedenk zelf geen oplossingen, dan heb je ook niet de neiging mensen die richting op te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt als het ware UIT jezelf stappen en een helicopteruitzicht aannemen. Dat je jezelf als het ware voorstelt dat je boven in de lucht zweeft en de gehele situatie kunt overzien.
Van alle opzichten en invalshoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag Gd, spreek je hier nu niet over een uittreding bij mensen in doodervaring? Of de trance van een gedegen medium? Als je als vrouwe Justitia fungeert zie ik het niet zo goed zitten. :. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, ik heb genoeg van die ervaringen meegemaakt en zeker toen ik klein was. Het was voor mij een methode om mijn emoties niet te voelen. Maar ik heb er de kracht door gekregen dat ik wel uitstekend het overzicht kan hebben EN dat ik mezelf IN een ander kan plaatsen met diegene zijn emoties.
Het is goed mogelijk als je nog leeft zonder een doodervaring.
Als ik het goed begrijp is je opleiding in de richting menswetenschappen. Als dat juist is dan zou ik denken dat de factor 'mens' niet is uit te schakelen. Opvoeding, milieu, familie en vrienden, eerdere studie, lesgevers, geloof en nog veel meer, zijn factoren die een stempel op ieders geest drukken. Ik meen dat dit parameters vormt die spontaan buiten je huidige opleiding zijn ontstaan maar ... onverbiddelijk een invloed zullen uitoefenen op je beoordelingen en objectiviteit. Dat is de mens in zijn originaliteit.
Hij die eigen persoonlijkheid in harmonie kan brengen met het geleerde, zou een uitzondering kunnen worden op de Kafkaïaanse figuren die de dienst uitmaken.
Geluk gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt over jezelf dat je vaak wel bevooroordeeld bent. Onthoudt dat goed. Dit geldt niet alleen voor jou maar voor vrijwel iedereen. Iedereen wordt gevormd door zijn verleden en omgeving en heeft meningen. Dat is op zich niet heel erg. Maar wees je daar ten alle tijden van bewust.
Het gaat erom wat je met je mening doet. Jij mag iets ergens van vinden vanwege een persoonlijke achtergrond maar je mag er niet altijd naar handelen, vooral beroepshalve speelt dat een rol.
Als je je zelf erop 'betrapt' dat je niet geheel onbevooroordeeld bent is het in zekere zin zelfs gunstig, zo kun je jezelf bijsturen in een oordeel.
Vanuit je beroep moet je enige afstand innemen, probeer dat ook echt, maar vergeet niet dat je een mens bent. Neem die afstand en handel professioneel naar de richtlijnen die bij je vakgebied horen, dan doe je het goed.