met een touw/rubber gevalletje binden ze om je boven arm hierdoor puilen de aderen er wel uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op dezelfde manier als bij blanke mensen. Dus door de vaten wat te laten opzetten door middel van afbinden.

Er zijn ook blanke mensen waarbij de je aderen niet/nauwelijks ziet, in de elleboogholte. Deze worden ook zichtbaar gemaakt door ze te laten opzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gebruikelijke methode om een ader te vinden is het stuwen van de aderen met een stuwband. Door de grotere druk in de slagader kan het bloed wel de arm in maar er zo gauw niet uit. Ervaren laboranten kunnen nog wel wat dieper gelegen aderen voelen waar niets te zien is maar anders wordt het toch wat gokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar stond laatst nog een berichtje over in de krant. Hoogleraar klinische fysica Ruud Verdaasdonk aan het VU medisch centrum kwam op het idee (toen zijn donkere zoontje bloed moest laten prikken) om een lampje te maken met infraroodlicht dat de lichaamsdelen doorlicht en de bloedvaten zichtbaar maakt. Uiteindelijk is de VascuLuminator geintroduceert.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens kun je bij volwassen donkere mensen inderdaad gewoon de band gebruiken om de aderen wat "op te laten zetten". Maar bij kinderen liggen de aderen altijd onder een dikke laag babyvet en zijn de aderen nog erg klein.
Niettemin wordt de VascuLuminator later waarschijnlijk gebruikt bij oudere mensen die vaak kwetsbaardere en moeilijk vindbare aderen hebben, of diabetici en nierpatiënten die vaak geprikt moeten worden en waarbij nog intacte aderen vaak moeilijk te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kunnen ze voelen