Ik geloof niet in talent dus kun je het ook niet verliezen. Wel in lichamelijk voordeel maar overschat dat niet.
Hieronder een leuk artikel over talent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of ik het met je eens bent, maar omdat je me alleen al aant denken hebt gezet over dit onderwerp..+1

Andere antwoorden (12)

Talent als in ; dingen waar je in aanleg goed in bent' ?
Ja, natuurlijk kan dat veranderen. Jammer genoeg zit een ongeluk in een klein hoekje, en kan er te allen tijde iets onvoorziens gebeuren waardoor een talent dat je aanvankelijk had totaal nutteloos wordt. Een voetballer die blind wordt ofzo. Maar ik denk niet dat je dat bedoeld en feitelijk gaat dat over het onbruikbaar worden van talenten.

Ik denk dat mijn antwoord uiteindelijk NEE is. Een talent is tenslotte iets waar je in AANLEG, als in AANGEBOREN goed in bent omdat je over de AANGEBOREN eigenschappen daarvoor beschikt. Als je bijvoorbeeld over een goed ritmegevoel en een goede motoriek beschikt, en je ontwikkelt die twee eigenschappen door regelmatige oefening (want talent moet je gebruiken anders heb je er niks aan) , dan zou je bijvoorbeeld een getalenteerd (sic) danser kunnen worden. Wil niet zeggen dat dat ook lukt natuurlijk.

Je kunt het niet krijgen als je het niet hebt, en je kunt het niet verliezen als je het wel hebt, maar je kunt er wel voor kiezen het niet te ontwikkelen, EN je kunt ergens heel goed in worden als je maar hard genoeg vecht zonder dat ' het er al heel jong in zat' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij word je geboren met talenten - de kunst is om ze te ontdekken ! Of je er dan ook iets mee gaat/kunt doen hangt van jou (persoonlijke keuze) of je leef-omstandigheden af,zoals waar op de wereld je geboren wordt en of iets financieel mogelijk is. Verliezen kun je ze dus in principe niet, tenzij je hersens beschadigd raken, en je bepaalde vermogens daardoor verliest - want als je bijv. een talent voor (kunst)schilderen hebt, en je verliest je armen, ga je door met voet- of mond-schilderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel.

Als het is zoals in het artikel, is talent niet aangeboren maar ontwikkeld. Neem vervolgens het voorbeeld van Wibi Soerjadi. Die hoort zichzelf nu vals spelen terwijl hij dat niet doet. Is hij dan zijn talent verloren? Of is het nog steeds latent?

Ik denk dat lichamelijke eigenschappen wel degelijk bepalend zijn of je talent kunt ontwikkelen en dat je gesteldheid van een moment kan zorgen dat je de vaardigheid weer kan verliezen. Fysieke- en hersencapaciteiten zijn niet voor elk individu hetzelfde, dus niet elk individu heeft gelijke kansen om een talent te ontwikkelen. Elk lichaam heeft zo zijn beperkingen, bij geboorte en gedurende het leven.

Dus JA, ik vind alles afwegend dat je je talent kunt verliezen. Misschien moeten we het Wibi vragen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha.. maar als ik wikipedia moet geloven is een talent toch wel iets wat is aangeboren, kijk maar eens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Begaafdheid
Nee talent kun je niet verliezen, je kunt het links laten liggen... En ik zeg je dat heel veel talent ongebruikt wordt gelaten... Ken jij Susan Boyle? Google maar even dan... Dat is die zangeres in Engeland, als die 40 jaar eeerder op de buhne geklommen was, hadden we 40 jaar eerder een goede znageres gehad... Dus dat is 40 jaar lang ongebruikt geweest, maar kwam toch boven drijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, ik denk dat je altijd nog iets blijft kunnen, maar na een lange tijd zal het weer wennen zijn. Je moet er natuurlijk wel wat meedoen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wellicht je 'touch' verliezen, je interesse. Maar ergens denk ik wel dat er een bepaald niveau blijft, waardoor je het nog steeds een talent kunt blijven noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Talent echt verliezen kan volgens mij niet. Je kunt je talent wel (tijdelijk) niet gebruiken. Je moet je talent sowieso eerst ontdekken voor je het kunt gebruiken. Daarna kan je talent zich ontwikkelen en ook veranderen. In de schilderkunst is dat vaak te zien. Maar ook zangers, schrijvers, toneelspelers etc, veranderen hun talent vaak gaandeweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan talent in ieder geval verbeteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, volgens mij kan het wel.
Want eerst kon ik de split, en nu niet meer omdat ik hem heel lang niet meer gedaan heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de split kunnen maken een vaardigheid is (als ik wikipedia mag geloven; talent; http://nl.wikipedia.org/wiki/Begaafdheid)
Talenten waren in de oudheid geldstukken, gebruikt door Joden en Grieken.
Aangezien je daar vandaag de dag niet meer aan kunt komen, kun je die ook niet (meer) verliezen.

Talent kan ook nog een bepaald type trein zijn. Die verlies je ook niet zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van wel. Misschien niet in alle gevallen, maar vaak toch wel.
Voorbeeld: Als liefhebber van het wielrennen kan ik me heel goed herinneren dat er ca. 8 jaar geleden en nederlander was, Addy Engels, die in zijn eerste jaar tijdens de Ronde van Italie, veel mensen verbaasd liet staan van zijn klimtalenten in de bergen. Die jongen had echt dat talent. Vervolgens keek iedereen uit naar het volgende jaar, hoge verwachtingen. De eerste berg waar hij dat seizoen tegen op moest werd een regelrechte ramp. Het is nooit meer wat geworden met die jongen. Hij rijdt nog steeds, maar als de grond maar iets omhoog gaat, is die jongen als eerste verdwenen.
Hoe zo iets mogelijk is, snap ik niet. Maar door dit voorbeeld weet ik gewoon dat talenten verloren kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In toevoeging op Susan Boyle: op Britain's Got Talent verscheen ook Fabia Cerra.
http://www.youtube.com/watch?v=hNy0wQBWzbU
De vraag is of haar talent zit in het volhouden van datgene waar ze van houd, en of het, nu ze beperkter is om dat te doen, het nog wel een talent is.
Ik vond het een geniale act overigens... wat dat betreft heeft ze denk ik in ieder geval het talent om mensen omver te blazen. En misschien is dat het ook wel dat het mensen ervan overtuigd dat iemand in het bezit is van een talent.

Toegevoegd op 10-06-2009 18:02:18
Ze was een professionele discodanseres en heeft veel prijzen gewonnen. Een tijdje na haar grootste succes heeft ze het dansen moeten opgeven, en met deze 'comeback' wil ze een positieve boodschap meegeven aan mensen die een talent hadden toen ze jong waren (quote).

Toegevoegd op 10-06-2009 18:07:34
Britain's Got Talent, Holland's Got Talent, America's Got Talent, al die shows zijn gevuld met vaak doorsnee mensen die geloven dat ze een talent hebben. Ik kan het je echt aanbevelen om te gaan kijken en te oordelen!