50 e Verjaardag vraag.

Hoe komt het dat als je vijftig jaar wordt,je dat altijd op exact dezelfde dag viert als op de dag,dat je was geboren ?
Ter verduidelijking. Ik ben bijvoorbeeld op een zaterdag geboren en werd ook op een zaterdag 50 ! Eigenlijk loop ik al wat langer met deze vraag,wilde er een rekensom op los laten,maar tot nu toe nooit gedaan.Gezien het feit,dat om de 4 jaar een ( nieuw) schrikkeljaar is,blijf ik het hier boven beschreven feit apart vinden. Mijn vraag is dus : Staat het vast,dat als je op Zaterdag wordt geboren,je dan altijd automatisch op een Zaterdag jouw vijftigste verjaardag viert ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Hee zoekertje, leuke vraag!

Je hebt 2 scenario's..
1: je maakt 13 schrikkeljaren mee tot aan je 50e
2: je maakt 12 schrikkeljaren mee tot aan je 50e

Bij scenario 1 heb je dus 13 jaar 366 dagen en 37 jaar 365 dagen, en vier je je 50e verjaardag op je 18263e dag.

Bij scenario 2 heb je dus 12 jaar 366 dagen en 38jaar 365 dagen, en vier je je 50e verjaardag op je 18262e dag.

Als je dat deelt door 7 dan kom je bij scenario 1 op een heel getal uit, wat betekent als je 13 schrikkeljaren meemaakt dat je op dezelfde dag op je 50e verjaardag jarig zal zijn.
Als je maar 12 schrikkeljaren meemaakt zal je dus een dag eerder jarig zijn dus in jouw geval was je dan op een vrijdag jarig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij mij klopte dat niet dus het staat niet vast. Bij de een valt er misschien net een schrikkeljaar meer in die periode van 50 jaar dan bij de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal toeval zijn denk ik.
Heb ff bij me zelf gecheckt,maar klopte niet.
Geboren op zaterdag, 50e verjaardag op vrijdag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt tot je vijftigste 12 0f 13 schrikkeljaren mee.

Het aantal plaatsen in de week dat je verjaardag opschuift ten opzichte van je geboortedag is (het aantal jaren + de meegemaakte schrikkeljaren) MODULUS 7.

In het geval van 12 schrikkeljaren is dat (50 +12) MODULUS 7 = 6, bij 13 schrikkeljaren is het (50 + 13) MODULUS 7 = 0, dan ben je dus op dezelfde dag jarig als waarop je geboren bent.
12 jaar geleden
Het antwoord op je eerste vraag is; als je 50 wordt, viert men dit niet op exact dezelfde dag, dit is toeval. Als ik het allemaal bereken van mezelf, komt er niks bijzonders uit, het is telkens een andere dag.

Het antwoord op je tweede vraag is; nee.

Maar als je echte berekeningen gaat maken, en je rekent inderdaad de schrikkeljaren erbij, zou je dus je verjaardag op een ándere datum, dan je jarig bent, moeten vieren, want die komt dan steeds ergens anders uit, als je precies een jaar na die datum rekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je berekeningen er via de mayakalender heel anders uit zullen zien ;)
Daarin zeggen ze da te volwassen bent na de cyclus van 52 jaar, waarop je dan, op het punt terugkeert waar e op stond toen e geboren bent.
Aangezien die kalender heel anders in elkaar zit word dat nogal lastig rekenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn zeven dagen in de week, ik denk dat het gewoon toeval is. 1/7 kans dat dat gebeurt