Hoe kun je jezelf het beste voorbereiden op een debat?

Ik heb morgen een debat. Een debat in een groep en een 1op1 debat. Ik weet de stellingen van het debat nog niet. Hoe kan ik mij het beste in een zeer korte tijd voorbereiden? Waar moet ik opletten?
(Het debat gaan NIET over politieke vraagstukken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Je moet je vooral goed voorbereiden op je argumentatie. Je moet zorgen dat je snel kunt reageren op je tegenstanders. Het is lastig dat je de stellingen nog niet weet, maar als je het onderwerp wel al weet: zoek daar dan wat over op alvast. Let er ook op dat je mensen aankijkt, er netjes uit ziet en je zelfverzekerd bent, of tenminste lijkt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zodra je weet wat de stelling is en welke positie jij en je gesprekspartner moeten innemen moet je als eerste een paar van jouw eigen argumenten bedenken. Daarna bedenk je wat de argumenten van de tegenstander zijn. Besteed daar zoveel mogelijk tijd aan. Dan weet je wat je kan verwachten en kan je een eventuele counter voorbereiden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet de stellingen nog niet?? Dan is het moeilijk om jezelf voor te bereiden. Het beste is om jezelf open te stellen voor elke mening over de stelling die je maar voor kan stellen, dat geeft je een ruim raakvlak om je in te bewegen. Anticipeer de stellingen van je tegenstander om daarmee bekend mee te raken en een verdediging op te bouwen. Maar deze opdracht klinkt als een waarvan geen voorbereiding van verwacht wordt, maar juist inventiviteit. Zoek neutrale tegenargumenten die je tijd geven om na te denken. "Ik zou dat graag bewezen willen zien!" "hoe wil je dat bewijzen?" Zoek de publieke opinie op en draai die naar je hand. Hoe erg het ook klinkt.....wees wild(ers).
Als je met niets begint (zonder stelling) moet je creatief zijn en jezelf de tijd geven met truukjes; het is een vies spelletje...maar ik heb mezelf uit genoeg situaties zo gered. "Kan je dat beter uitleggen?", geeft je weer een paar minuten om na te denken. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mogelijk rust en zelfvertrouwen.
Weet wat je moet weten.
Als je iets niet weet, zelf toegeven altijd beter dan een slecht antwoord.
Nooit te snel antwoorden alleen als je het heel zeker weet.
Leg je er bij neer dat er anderen zijn die het beter kunnen.
Ga in de aanval, maar doe het omzichtig.
Luister goed en struikel niet over je woorden.
Dus zoveel mogelijk rust en zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dossierkennis, maar vermist je de stelling niet kent ,zou ik eens goed slapen of een boek lezen om zonder enige stress de arena te betreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf een stelling bedenken en daar een keer mee oefenen.
Zorgen dat je weet hoe je goed formuleerd en hoe je uit je gedachten een goed argument haalt.
Zo zelfverzekerd en rustig mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastig als je niks weet nog. Dus:

goed weten hoe een goed debat verloopt, verdiep je DAAR in, is heel belangrijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van te voren goed je standpunten bepalen.
Bekijk welke tegenwerpingen je zult kunen krijgen voor je standpunten en bereid antwoorden voor.
Bekijk van te voren van wie je steun kan verwachten voor jouw standpunten enmaak daar gebruik van.
Breng je standpunten duidelijk en open.
Kijk je de andere debaters vol overtuiging aan en straal zelfvertrouwen uit.
Verdiep je in de sterke en zwakke kanten van de mede debaters.

Als het niet over politiek gaat, speelt politiek toch altijd een rol ! ;)
Bronnen: