Vrouwen zijn over het algemeen indirecter dan mannen. Ben je het daarmee eens? Zo ja, wat denk je dat de reden is?

Mannen zeggen naar mijn mening veel vaker waar het op staat dan vrouwen. Vrouwen geven veel vaker subtiele hints die de man moet vertalen naar wat ze werkelijk bedoelen. Ik vraag me af wat hiervan de achterliggende reden is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (8)

Ja, gemiddeld indirecter.
Mannen die vervolgens niet snappen wat de vrouw wil: die worden toch niet zo interessant gevonden voor de betreffende vrouw. Dus dat maakt voor de vrouw niet veel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen over het algemeen (met nadruk) gevoeliger zijn dan mannen. Vrouwen begrijpen die subtiele hints, vertalen ze, en handelen er naar. Mannen hebben inderdaad iets meer uitleg nodig, een directere aanpak, maar vrouwen handelen vanuit hun eigen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen hebben niet IETS meer - maar MASSAAL meer uitleg nodig ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is nog een understatement ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat mij er niet om of vrouwen subtiele hints wel begrijpen en mannen niet, maar eigenlijk om het waarom. Waarom zou een vrouw bij wijze van spreken zeggen: "Schat heb je ook zo een dorst?" in plaats van "Kun je me wat te drinken halen?".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn dat 2 dezelfde zinnen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ oeroeboeroe : In dit geval gaat het erom dat de vrouw eigenlijk wil dat jij de leiding neemt en zorgt voor drankjes.
Als ze gewoon vraagt "kun je me wat te drinken halen", dan heeft zij de leiding in de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het zijn twee andere zinnen, maar een vrouw bedoelt met beide zinnen hetzelfde. Als ik, als man, teveel van dit soort indirecte boodschappen krijg, dan krijg ik jeuk. Nogmaals de vraag: waarom doen vrouwen dat? Mannen hebben veel liever een directe boodschap. Waarom spreken vrouwen in raadsels en crypto´s?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Toerist: goede verklaring. Zou het dat zijn? De vrouw wil dat de man denkt dat hij de leiding heeft of behoudt. Daar zit wat in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was ook met een knipoog hoor, dat antwoord. Mijn antwoord op je vraag blijft: vrouwen handelen vanuit hun eigen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ok. Mannen handelen ook vanuit hun eigen denken en daarom gaat het wel eens mis in de communicatie tussen mannen en vrouwen denk ik. Mannen denken dat vrouwen denken zoals mannen denken en vrouwen denken dat mannen denken zoals vrouwen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou niet dat hij dat alleen maar denkt dat ie de leiding heeft. Ik bedoel dat ze wil dat hij echt initiatief neemt en de avond regiseert en niet alle beslissingen door haar laat nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oeroeboeroe: ja! (Maar ik zou best wel een drankje lusten ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt? Heb jij ook zo´n dorst dan? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wou je daarmee zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lala's oorspronkelijke antwoord: Je zegt eerst dat vrouwen gevoeliger zijn. Vervolgens zeg je dat mannen een directere aanpak nodig hebben, maar dat vrouwen handelen vanuit hun eigen denken - en dus *ongevoelig* zijn voor de benodigde aanpak. Dus vrouwen zijn gevoeliger en ongevoeliger. Vind je het erg als ik dit niet begrijp?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij weten dondersgoed wat mannen willen. Maar wij hoeven daar toch niet naar te handelen? Dat doen mannen ook niet. It's all in the game.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle mannen willen 't zelfde.
Mannen zijn eerlijker naar elkaar, directer en tegelijk spontaner. Vrouwen kirjgen van jongs af aan te maken met de "vrouwen" arena. Waarin politieke gevoeligheden al bestaan. Hiermee wordt hun diplomatie wel meer geslepen en kunnen ze hun boodschap subtieler verpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je die vraag goed hebt kun je de nobelprijs ophalen. Bij de apen heb je een soort die Bonobo heet. Die soort is nauw verwant aan de Chimpansee. Het meest in het oogspringende verschil sociale verschil tussen beide is dat de Bonobo's een matriarchale sociale ordening hebben en de Chimps een patriarchale. Bij Bonobo's draait het om sex en politiek en bij de Chimps om kracht en macht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap de relatie tussen de Bonobo en mijn vraag niet helemaal. Of is dit een indirecte verwijzing ergens naar? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de B. heeft de vrouw het voor het zeggen en zie je dus heel duidelijk een ander gedrag dan bij de C. Wat mij betreft in essentie hetzelfde verschil tussen de mannelijke en de vrouwelijke manier van communiceren bij mensen.
Ja, vrouwen zijn indirecter dan mannen.

Bij vrouwen is het brein deels anders dan dat van mannen. Emoties worden bij vrouwen in hetzelfde gebied verwerkt als taal en daarom kost het een vrouw ook geen enkele moeite om over gevoelens te praten. Bij mannen zijn de delen in het brein die betrokken zijn bij taal en de delen die emotie bepalen niet met elkaar verbonden. Vraag aan een man hoe hij zich voelt en hij zal niet weten wat hij met die vraag aanmoet. Vraag echter aan een man wat hij denkt en je zult een antwoord krijgen.

Vrouwen kunnen uitgebreid praten over gevoelszaken, iets dat mannen dikwijls niet begrijpen. Mannen onderling zullen niet lang praten over een probleem, maar direct tot actie overgaan om er iets aan te doen. Dit komt omdat ze oplossinggericht denken terwijl vrouwen praten om een band te verstevigen. Mannen zien het aankaarten van een probleem direct als iets dat zo snel mogelijk tot een oplossing moet komen. Vrouwen vragen meestal niet eens om oplossingen maar om erkenning, inleving, aandacht en begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, erg herkenbaar!
Vrouwen kunnen over een probleem praten om over het probleem te praten. Als een man een probleem voorgeschoteld krijgt dan gaat ie op zoek naar een oplossing terwijl een vrouw dat niet altijd wenst. Andersom zal een man alleen een probleem aankaarten als hij een oplossing wil. Generaliserend dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wil je alleen maar horen: wat erg voor je schat. Meer niet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's weer het raadselachtige. Komt mijn vriendin thuis, klaagt ze erover dat er zo weinig parkeerruimte in de straat is. De ene keer moet ik dan zeggen "wat erg voor je, lieverd". De andere keer moet ik haar autosleutels van haar overnemen, in haar auto stappen, en de auto wel netjes rechtzetten in die ruimte die twee auto's lang is. Hoe kan ik nu weten welke mogelijkheid ik moet kiezen? Nu gooi ik in gedachten maar een muntje op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag het haar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is dus irritant, om de hele tijd te moeten vragen naar wat ze nou precies bedoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Pluk, maar ik ben het helemaal niet eens dat er geen mannelijke intuïtie bestaat. Ikzelf vertrouw heel erg op mijn eigen intuïtie en handel daar ook naar.
Mannen gebruiken als ze praten slechts 1 hersenhelft, bij vrouwen werken de twee hersenhelften samen en zijn er veel meer gebieden bij de communicatie betrokken. Mannen zijn nog steeds erg op actie en oplossen van problemen gericht terwijl vrouwen meer communiceren vanuit een sociaal oogpunt. Mannen communiceren vrij direct en gebruiken weinig woorden, vrouwen communiceren vaak indirect en gebruiken veel meer woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn mannen en vrouwen die geen enkele hersenhelft gebruiken bij het spreken...
Vrouwen zijn directer dan mannen... Zo direct zijn ze dat ze de ruimte hebben indirect te lijken, zich anders voor te doen dan ze zijn... Die mogelijkheid hebben mannen niet, ze zijn veruit minder ontwikkeld, sociaal gezien, dan de vrouwen in communicatie...
Vrouwen voelen veel beter zaken aan dan mannen... Ze weten precies hoe ze iets gedaan kunnen krijgen en de mannen trappen er allemaal in met open ogen...
Vrouwen zijn zo slim dat ze domme blondjes spelen en mannen het gevoel kunnen geven superieur te zijn...

Dit is allemaal gemiddeld gesproken...

Mannen daarentegen hebben wel veel meer potentie (nee niet dat), potentie om hoger te stijgen dan elke vrouw... Welke vrouw heeft een religie achtergelaten op deze wereld, geen enkele vrouw die dat klaar gespeeld heeft... Er is nog nooit een vrouw geweest die iets zinnigs gezegd heeft, dat tot in lengte van dagen herhaald werd, zoals in een religie...

Vrouwen zijn directer, dus ik ben het oneens...

Vrouwen zijn sociaal superieur en moeten dat in vele gemeenschappen bekopen met onderdrukking, zoals bij de Islam... Maar ook niet zo lang geleden in Nederland, wanneer kregen ze stemrecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk klopt je stelling wel. Maar de uitzondering bevestigt de regel ;-)

Men vindt mij namelijk nogal direct. En ik ben dus vrouw... Sommigen schrikken daarvan... Sommigen vinden het wel leuk.

Zelf geniet ik ervan om lekker met mannen te discussiëren. Lekker uitblinken in programmeren. Zo leuk om een mannelijke collega te overbluffen. Meestal vinden ze dat nog wel grappig ook. Misschien omdat ze merken dat ik er ook wel een beetje mee speel en er een boel lol om heb.

Ik merk dat discussiëren met mannen makkelijker is dan met vrouwen, omdat die het vaak te persoonlijk opvatten of omdat het te technisch is.

Mijn ex was bang van mij, maar nu heb ik een vriend die mij prima aan kan. En dan blijk ik toch een echte vrouw te zijn, want ik wil ook een vent die sterker is dan ik.

NB. Als e.e.a. arrogant klinkt: zo bedoel ik dat niet. Voor mij is dit (helaas) de dagelijkse praktijk, ik heb er mee leren leven en kan er nu van genieten. Maar het heeft ook nadelen....!

Toegevoegd op 22-05-2009 22:09:22
Ik dacht dat ik nog een antwoord kon geven (ben net nieuw hier, maar dat is dus niet zo. Ik wou namelijk nog een staaltje directheid weggeven *grinnik* , maar het zou jammer zijn als mijn reaktie daarom verwijderd zou worden.

Hier komt tie:
Hee Xinix! Man toch?! Je hoeft heus niet op elke vraag een antwoord te hebben hoor ;-p

Lekker puh! Grijzn