Waarom vliegt de tijd als je het naar je zin hebt?

Kwam er met achter dat ik al der twee uur op goeievraag zat =S

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dag en nacht is ons bewustzijn actief.
Alles wat we bewust en onbewust waarnemen, komt bij ons binnen en wordt geselecteerd naar belangrijkheid.
Bij onbewuste waarnemingen gaat alles van zelf.
Bij bewuste waarnemingen, wordt er weinig tijd besteed aan niet belangrijke dingen.
Veel tijd aan belangrijke zaken.
En alle tijd aan zaken die al onze aandacht nodig heeft.
Als al onze aandacht daar in gaat zitten, gaat het besef van tijd verloren er is eigenlijk geen beschikbare aandacht meer over om je daar mee bezig te houden.

Bij het goed bezig zijn hier op g.v., moet je vaak alles in zetten , zodat het besef van tijd bijna geheel weg is.
En is er zo maar twee uur verstreken zonder het waar te nemen.
Maar ga nu eens twee uur voor je t.v. zitten die niet aan staat, dan lijkt die twee uur plotseling veel langer!
Maar in de stoel van je tandarts die twee uur met je heel pijnlijk bezig is, lijken de twee uren wel twee dagen.

Ander voorbeeld: je zit op een verschrikkelijk saaie verjaardag, je verveelt je te pletter en om de 5 min. zit je op je horloge te kijken, of je al met goed fatsoen kan vertrekken,maar die tijd schiet maar niet op.

Ineens gaat er iemand naast je zitten die je niet kent en er komt een geweldig gesprek op gang, echt super!
Na verloop van tijd, kijk je weer op je horloge en dan blijkt er geen 5 min. voorbij te zijn, maar 1.2 uur!!!
Al je aandacht heb je ingezet, er was niets over om de tijd in de gaten te houden, zo zie je dat tijd maar een relatief begrip is, het is niet meer dan een indeling van een periode.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat je dan de tijd niet in de gaten houdt. Als je je verveelt of je zit ergens op te wachten dan lijkt de tijd veel langzamer te gaan. Je doet op dat moment niets interessants wat je bezighoudt. Het is het verschil tussen wel en niet bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets doet waar je zin in hebt dan kijk je niet zo vaak op je klokje omdat je dan echt bezig bent met wat je leuk vindt en de tijd je niet echt interesseert .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi fenomeen hè? Als ik nou tegen je zeg: neem een pak rijst en ga twee uur lang alle korrels tellen en hertellen, dan duren die uren veel langer :-)
Je bent bezig met leuke dingen dus je denkt niet: 'Ik moet nog zo lang', je kijkt niet op de klok, je zit niet te wachten tot er iets anders gebeurt, je verveelt je niet, en dan vliegt de tijd inderdaad.
Net was het nog zaterdag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grappige is ook dat het achteraf veel korter lijkt. Dan lijkt het alsof je urenlang of zelfs je halve leven op GV zat. Of als je een heel saai baantje hebt dan lijkt op dat moment een dag eeuwig te duren, maar wanneer je ontslag neemt, lijkt het achteraf alsof je er maar drie maanden hebt gewerkt in plaats van drie jaar. (Misschien wel omdat er niet veel gebeurd is...?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tijd gaat het langzaamste als je continu naar de tijd zit te kijken.
Dat heb jij niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd is een begrip...het heeft alles te maken met hoe jijzelf invulling geeft aan wat voor jou boeiend is of saai. Tussen moeten of doen omdat je het wil doen.
Men zegt niet voor niets geniet zoveel je kan:) vooral de wijze ouderen onder ons (waaronder moi :)want het is zo voorbij.
Dat de tijd snel of traag verloopt doe je in feite dus zelf. Want de tijd blijft gelijk gaan zoals altijd. 1 minuut is niet ineens twee minuten of dertig seconden.
Dus misschien toch heel bewust met tijd om gaan om er goed van te genieten...

liefs van FoXje
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afleiding zorgt ook dat je afgeleid wordt van tijdsbesef.
Hoe meer je het naar je zin hebt, hoe meer je de tijd vergeet.
Een gezellig gesprek van minuten blijkt dan uren geduurd te hebben.
Mijn kinderen zijn hier weleens de dupe van geweest.
Mijn zoons, die nu volwassen zijn , hebben wel geduld geleerd, zowel omdat ik de tijd wel eens vergat en dat ik wel eens op hen heb moeten wachten en daar niet (snel) boos om werd.
Een beetje geduld leren kan geen kwaad, een hint van je kinderen oppakken ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd is een begrip wat mensen hebben uitgevonden om zich niet te vervelen. Dieren hebben altijd en overal alle tijd. Ook al denken wij mensen dat dieren zich vervelen, zijn zij toch bezig met zichzelf in leven te houden. Zelfs onze honden en katten doen alsof ze zich vervelen, maar dat komt omdat zij nog geen idee hebben van de tijd. Maar het komt vaak genoeg voor, dat een kat of hond zo rond de tijd dat je hem of haar voert, al richting zijn voerbak loopt. Dus dan zit er toch een factor tijd in het instinct van het beestje ingebakken. En tot slot is het vaak ook moeilijk om een hond, paard of olifant een passend horloge te geven. Ook hebben dieren niets aan wekkers en zo, want ze hebben ook vaak geen vaste slaapplaats. Los van het feit dat dieren de cijfers op de klok zouden kunnen lezen, dan nog is het moeilijk voor ze om een klok met alleen maar strepen te lezen. Wat al helemaal een crime is, zijn zonnewijzers. En daar hebben mensen zo nu en dan ook weer grote moeite mee. Vooral mensen die zo rond de poolcirkel leven. En die mensen hebben meestal ook geen flauw idee van de tijd.

Kijk, en als je klaar bent met het lezen van dit verhaal, is er ongeveer 5 minuten van je tijd naar de maan.

Graag gedaan en tot ziens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tijd is een relatief begrip. Als je het naar je zin hebt, stijgt je denksnelheid, en dus ook het besef van tijd. Vergelijk het bv met een fruitvlieg. Leeft qua tijdsbesef van de mens korter dan de mens, maar relatief (door de ogen van een fruitvlieg) gezien niet. Tenminste, dat vermoed ik.