Is extase en vorm van zelfhypnose?

Onlangs zag ik Turkse Derwisjen zichzelf al dansend in tranche brengen .... is dat zelf-hypnose of wordt dit toch door een ander mechanisme opgewekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het via trance in extase raken is inderdaad een vorm van zelfhypnose.
Ook massahysterie zou je als een vorm van groeps-zelfhypnose kunnen zien.
Het in extase raken door een orgasme of bepaalde hallucinogenen niet omdat dat een hormonale /chemische invloed is.
Bij het stoppen van de werking van deze stoffen stopt ook de extase, terwijl trance heel lang kan duren en soms zelfs van buitenaf niet beeindigd kan worden en soms een soort chronische psychose teweeg kan brengen.
(zelf)hypnose is mede daarom niet zonder risico.
Het exacte werkingsprincipe van hypnose is nog niet eenduidig vastgesteld, het is gerelateerd aan ons onderbewustzijn en daar weten we nog ontstellend weinig vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muziek en dansen is vaak spiritueel.
Als je, je mee laat voeren door de muziek, alles verder los kan laten en je alleen maar op de muziek gaat bewegen, kan je los komen van het aardse en uiteindelijk in tranche raken, reken er niet op dat dit makkelijk is, voor een ongeoefende vrijwel niet haalbaar.

Zelfhypnose is een vorm en resultaat van sterke concentratie, meestal in uiterste rust en evenwicht.
Vaak aangeleerd om de techniek er van te beheersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extase is een toestand van buiten zichzelf zijn en als dit bewust het doel was is het een vorm van zelfhypnose.