Hoe verklaar jij het overal in de wereld voorkomende fenomeen 'graancirkel' ?

Gemaakt door mensen, of wellicht een buitenaards fenomeen?
Of moeten we niet proberen het onverklaarbare te verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat weten we over graancirkels?

Ze zijn eind jaren zeventig in Zuid-Engeland voor het eerst verschenen (met uitzondering van enkele slecht gedocumenteerde, losstaande gevallen uit de vorige eeuwen) en zijn mettertijd in andere streken en (vooral Angelsaksische) landen doorgedrongen en complexer geworden. Maar de kwaliteit van de Zuid-Engelse graanfiguren blijft uitsteken boven die van de rest van de wereld.

Er maakten zich ondertussen al heel wat graancirkelmakers bekend. Ze demonstreerden dat zij formaties kunnen maken die de cerealogen of graancirkeldeskundigen niet van de “echte” kunnen onderscheiden. Ze hebben zelfs prachtige websites zoals http://www.circlemakers.org/ , waar je kunt leren hoe ze dat doen.

Voor een skepticus is het duidelijk: alles wijst op mensenwerk, grappenmakers die gaandeweg ervaring opdoen, een fenomeen dat zich verspreidt met de berichtgeving in de media, eerst lokaal, dan nationaal, dan internationaal.

Dit is eigenlijk ook een nieuwe kunstvorm, een etherische vorm van expressie: graankunst. De circlemakers tonen de mooiste exemplaren op hun webstek en op de “gelovige” site van Crop Circle Research http://www.cropcircleresearch.com/database/index.html staat een uitgebreide database van graancirkels.

Vele graankunstenaars zijn echter niet zomaar grappenmakers, ze zijn dikwijls esoterisch geïnspireerd. Een interessant gegeven dat misschien verklaart waarom een aantal van hen jaar in jaar uit blijft volharden in deze uit de hand gelopen grappen. Ze gebruiken wichelroeden om zogenaamde leylijnen op te sporen, voelen zich geïnspireerd door een buitenaardse intelligentie of zien hun creaties als katalysatoren voor paranormale ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het onverklaarbare kan niet verklaard worden en het onbegrijpbare niet begrepen.
Gelukkig vallen graancirkels daar niet onder.
Het is genoegzaam bekend dat mensenhanden die maken.
Hoeveel websites er ook gemaakt worden over buitenaardsen die zich hier in deze hobby uitleven, trap er niet in...
14 jaar geleden
Ik heb eens een documentaire op Discovery gezien. En hierbij was iemand die beweerde dat hij veel van die graancirkels gemaakt heeft. Hij heeft dit ook gedemonstreerd op TV. Ik geloof dus niet dat het echt is en dat het een door mensen gefabriceerd fenomeen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemaakt door mensen, door wie anders?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus jij bent geen mens?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gedaan, Firefox!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Rotaluclac nee hij is een lamp...
Toen de eerste cropcircles in de media verschenen, hielden de makers (gewone mensen) zich eerst een poosje stil en wachtten af hoe deze grap zou gaan verlopen. Jaren later hebben ze bekend deze graancirkels te hebben gemaakt en demonstreerden ze hoe. Ze hebben daarna een vereniging van graancirkelmakers opgericht: zie circlemakers.org . Die website is al sinds 1995 actief.

Geometrisch perfecte graancirkels worden steevast door mensen gemaakt. Een enkele minder mooie graancirkel bleek door schimmels te zijn veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gemaakt met de hand, door de mens. het is niet zeker. dat het kan is 1 ding dat de mens het zou doen is een 2e. was er dan iemand die zich verveelde en dacht weet je ik ga perfect symmetrische graancirkels maken en dan de krant en de tv bellen. ik geloof wel in het feit dat ook makkelijk iets anders dit heeft kunnen veroorzaken.

x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"ik geloof wel in het feit dat ook makkelijk iets anders dit heeft kunnen veroorzaken."
Ik geloof daarentegen NIET in sprookjes.
Allemaal gemaakt door grapjassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen graag in inmogelijke dingen geloven en vooral in dingen die ze zelf niet kunnen begrijpen, De media ,op allerlei gebied ,weet dit ook en haakt daar gretig op in! Het zou goed mogelijk zijn dat , zeker in het begin, enkele van deze graancircels zijn veroorzaakt door een natuur fenomeen, b.v. een windhoos en ik zou missien ook nog wel willen geloven in een plaatselijk sterk afwijkend magnetisch veld, dat de circel zou kunnen verklaren. Maar door de abnormale aandacht van de media voor alle graancircels , is het geheel buiten proportie's gekomen en is het voor velen een uitdaging geworden er ook een te maken. Alleen maar om in het nieuws te komen. Dat is aardig gelukt! Alleen jammer voor de boeren, die draaien voor de schade op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Eddijst: Het graan schijnt zich na verloop van tijd weer op te richten,
het is dus niet geknankt.
Overigens schijnen boeren er ook lekker aan te verdienen, door entree te heffen, omdat er hele volksstammen op af komen......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige boeren worden er beter van, de meesten echter niet. Als het graan in een jong stadium geplet wordt, komt het vaak weer overeind.