Wat houd een menselijk systeem in en wat voor effect zal dat op een mens geven?

Kijkend naar een wolven systeem dan zie je een roedel. Zij erkennen alfa en een alfa heeft dominant gedrag. Alfa is dus een uiting in lichaamstaal/gedrag. Dominantie heeft niks met agressie te maken dan zie je alfa ook verkeerd. Enige x dat er gevochten word is om de alfa positie. Dus vechten binnen een roedel is teken van zwakke roedel. Maar hoe zit het bij mensen. Hoe horen wij gevoelsmatig te leven? Zou onze alfa wel een dictator zijn? Of zoals ik geloof dat iedereen gelijk is en onze soort alfa ook gewoon niks meer is dan een ander alleen dat hij de positie alfa vervult omdat hij/zij daar het geschiktst voor is. Wij zijn gebouwd om met het menselijk systeem te overleven dus een doel was er. Hoe zouden wij geleefd hebben vroeger?

Ik vraag deze vragen om het feit dat onze psychologie daarvan af komt. Hoe wij zouden moeten leven en het effect dat het heeft per individu zie ik als sleutel naar het oplossen van veel psychologische problemen. We moeten niet weer in groten dan begrijp je me niet. Hehe kan er boeken over vol schrijven als ik maar eens wist waar is moest beginnen. Vandaar deze vraag aan jullie. Ik wil graag eens weten wat jullie denken over me eerste vraag.
Als autist mag je me ook gek, psychopaat, etc noemen en het boeit me niet want voor mij gevoel weet ik beter wat normaal is voor mensen dan de meeste [normalen] mensen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Mensen zijn qua gedrag vergelijkbaar met apen. We respecteren de mening van de sterkste man. En sterkste is niet altijd letterlijk sterkste. Het kan ook dmv coalities tot stand komen & door steun betuiging. Lees dit [http://www.kennislink.nl/publicaties/rutte-en-verdonk-rumoer-op-de-apenrots] artikel door Jan van Hoof, hoogleraar gedragswetenschappen (Ethologie), waarin oa geschreven staat:

Machtsgreep

De recente strijd om het leiderschap binnen de VVD is in dat opzicht niets nieuws. Sterker nog: “Het conflict tussen Verdonk en Rutte is een klassiek geval van het uitdagen van de leider door de tweede man of vrouw in de hiërarchie”, zegt apenkenner Van Hooff. “We zien hetzelfde gebeuren in primatengroepen: er is een leider, goed gevestigd met een hechte coalitie om zich heen, en er zijn pretendenten die azen op het leiderschap.”

Van Hooff wijst, uitkijkend over het chimpanseeverblijf in Burger’s Zoo in Arnhem, zonder aarzelen de leider aan van de groep van 30 apen. Giambo, een vroeggrijs maar indrukwekkend mannetje, ligt languit in het hooi te slapen. De zilverrug is populair bij de wijfjes en weet zich verzekerd van de steun van andere mannetjes. Dit alfamannetje is niet eens de grootste aap en met zijn 17 jaar relatief jong. Drie jaar geleden greep Giambo de macht. Hij sloot een alliantie met chimp Fons, een van de oudste mannetjes en bovendien een voormalig leider. Het tweetal nam het op tegen alfamannetje Ying, die kwetsbaar was geworden na het vertrek van zijn ‘nummer 2’ naar een andere dierentuin.

De tweede helft van je vraag: Het interesseert me absoluut niet of je autist of fantast bent. Het is een grappige vraag welke ongetwijfeld een boel minnen bij mijn antwoord gaat opleveren omdat een deel van de mensen niet wil inzien waar we vandaan gekomen zouden kunnen zijn.