Hoe komt het dat wetenschappers telepatie niet kunnen aantonen?

Iedereen maakt toch weleens mee dat je het weet als er iemand naar je kijkt die je niet kan zien?
Ik denk regelmatig "Er kijkt iemand naar mij". Vervolgens draai ik me om of kijk op en dan blijkt dat inderdaad zo te zijn.

Dat zou toch aangetoond moeten kunnen worden middels een eenvoudige test? Waarom lukt dat dan niet?

TOEVOEGING VAN EEN IDEE VOOR EEN TEST
1. Persoon met blinddoek voor zit in een geluidsdichte ruimte.
2. Er zijn vier venters voor, achter, links en rechts.
3. Telkens als er een bel gaat moet de proefpersonn melden:
A. Of er iemand door een venster naar hem kijkt
B. Zo ja in welke richting.
4. De wordt 100 keer gedaan. 40 keer kijkt er iemand en 40 keer niet. De keer dat iemand kijkt uit elk raam 10 keer.

Als het proefpersoon gokt dan scoort hij 50% keer goed bij A. Scoort hij hoger dan 60 dan wordt het apart, scoort hij hoger dan 75% dan wordt het bijzonder.
Als ook de richting meer dan 25% goed heeft, bijv. 50% dan valt er wel iets te publiceren denk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het niet wetenschappelijk is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een bewijs van het 'kleine getal'. Als jij het niet hebt gehad zegt dat niets over de anderen. Ik weet van mijzelf en anderen dat dit wel eens voorkomt, meer dan statisch zou kunnen. Maar ja eerst moeten we de test maar eens doen met personen die claimen dit te hebben.

Antwoorden (10)

Ik zou je het liefst een tegenvraag willen stellen.

Welke test denk jij dat werkt?

Het is iets wat mij erg moeilijk theoretisch te benaderen lijkt. Het gaat immers om iets bovennatuurlijks. En bovennatuurlijke zaken zijn moeilijk met natuurwetten (en variabelen) te toetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het in veel gevallen een gevoel is, een intuitie. Ik moet zeggen dat ik er zelf niet in geloof juist omdat er heel veel onderzoek naar is gepleegd en er nooit definitieve bewijzen voor zijn gevonden. Wat je zegt; het zou eenvoudig aantoonbaar moeten kunnen zijn, desalnietemin zijn er geen bewijzen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je iets wat er niet is, niet kan aantonen.

En zolang het wetenschappelijk niet bewezen is dat iest bestaat ga ik er van uit dat het er niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meen ooit eens gezien te hebben dat de CIA en of de KGB hier experimenten mee hebben gedaan. In dit geval ging het op op afstand via telepathie zien.

Ze zette iemand in een ruimte en lieten hem een andere ruimte beschrijven waar hij nog nooit geweest was. Welke wetenschappelijke resultaten hier uit kwamen weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dergelijke tests zijn echt wel gedaan, maar verschillen zijn gewoon niet gevonden. Telepathie als gevoel zal echt wel bestaan, maar het is gewoon niet iets wat wetenschappelijk aan te tonen is, het heeft gewoon geen voorspellende werking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat telepathie nog niet bewezen is, is simpelweg omdat het niet reproduceerbaar is in een wetenschappelijk onderzoek.

Dat het gevoel dat iemand naar je kijkt vaak klopt, kan ook andere oorzaken hebben dan telepathie. Mij lijkt het bijvoorbeeld best aannemelijk dat je onbewust in je ooghoeken ziet in welke richting iemands hoofd staat. Het experiment zoals jij het beschrijft zal waarschijnlijk een resultaat opleveren zoals je mag verwachten: willekeurig (dus ongeveer 50% bij A). Ik nodig je vooral uit om het experiment eens uit te voeren overigens, maar er zijn al genoeg van dergelijke experimenten uitgevoerd, en steeds blijken ze niet telepathie aan te tonen, maar eerder uit te sluiten.

Ik heb zelf ook een keer een testje gedaan, waarbij je probeert om bepaalde symbolen via je gedachten op iemand over te brengen. Eerst kreeg ik opmerkelijk goede resultaten. Maar naarmate ik het meer herhaalde bleek het toch gewoon willekeurig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaan van telepathie is, ondanks vele, vele pogingen, nooit aangetoond. Waarschijnlijk betekent dat dat telepathie simpelweg niet bestaat.

Dat veel mensen het gevoel hebben dat het wel bestaat, doet daar niets aan af. Als het bestaat, en als het zo duidelijk aanwezig is als veel mensen beweren, dan moet het aan te tonen zijn.

Overigens heb ik het over "aantonen", "bewijzen". NIET over "wetenschappelijk aantonen" of "wetenschappelijk bewijzen". Want wat zou het verschil moeten zijn? Je toont iets aan, of je toont iets niet aan.

De door jou voorgestelde test is in principe een goede test. Varianten daarvan zijn dan ook herhaaldelijk uitgevoerd. Altijd met negatief resultaat.

Het staat je natuurlijk vrij om jouw test uit te voeren. Dat is in principe simpel. Je moet dan natuurlijk wel rekening houden met een aantal bekende valkuilen. Da's niet om me eruit te kletsen, da's om reeds bestaande kennis mee te nemen in je experiment.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat de proefpersoon geen voetstappen of andere bewegingen kan horen. Verder mag de proefpersoon niemand kunnen zien of horen die weet of er wel of niet iemand via een raam naar hem kijkt. Dan zou de proefpersoon namelijk aan die derde persoon kunnen zien of hij wel of niet wordt bekeken.

Als je met dit soort dingen rekening houdt, zou ik zeggen: voer dat experiment uit! Alsjeblieft! Graag!

Je kunt een stapsgewijze benadering nemen. Eerst zelf met wat vrienden proberen, in een heel simpele opzet. Als dat goed gaat, contact opnemen met de Stichting Skepsis. Zij halen eventuele valkuilen uit je experiment en helpen het experiment wat groter op te zetten, en wiskundig door te rekenen als dat nodig is. Als ik het goed heb, tegen onkostenvergoeding voor jou. Mocht je slagen, dan krijg je € 100 beloning, en het aanbod een Echt Experiment te doen.

Mocht ook dat Echte Experiment slagen, dan win je (uit mijn hoofd) € 10000, je experiment wordt gepubliceerd, en je helpt de wetenschap en de mensheid flink vooruit.

De uitnodiging ligt er...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord met duidelijke verwoording! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het ocmpliment! Ik bedenk me net nog een reden om aan te mogen nemen dat telepathie domweg niet bestaat. In de natuur wordt alles wat maar enigzins biologisch mogelijk is, gebruikt om te overleven. Voor de verdediging, voor de aanval, voor het vinden van eten (plant of prooi), voor het sneller voortbewegen dan de jager / dan de prooi, voor het vinden van een partner - alles wat fysisch-biologisch mogelijk is, wordt gebruikt. Dit is inclusief list, taktiek en samenwerking. Maar nog nooit is een levend wezen gevonden dat middels telepathie een partner vindt, een prooi zoekt, een vijand opmerkt of wat dan ook. Terwijl het voor een kat heel nuttig zou zijn als hij zou weten in welke richting de vogel zou willen wegvliegen. En het voor de impala heel nuttig zou zijn te weten of er een leeuw in de bosjes ligt te loeren. Kikkers zouden hun partner niet meer hoeven te lokken met hun luide gekwaak, ze zouden elkaar via telepathie kunnen vinden. Nu moet de kikker ten eerste naar buiten (niet in het relatief veilige water blijven zitten), en ten tweede alle vijanden laten weten waar hij zit. Telepathie zou veel veiliger zijn. Dat dit alles niet gebeurt, geeft te denken. Op z'n minst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft Randi een nog veel hogere beloning in 't vooruitzicht gesteld. Maar niemand komt 't claimen. Mooi - dan moeten ze ook eens ophouden te beweren dat ze telepatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct, Randi looft een miljoen dollar uit. Gaat via de Randi Foundation, gecontroleerd door notarissen. Velen probeerden het, via een testopzet die uitgebreid met de kandidaat was doorgesproken, en die door de kandidaat zelf was goedgekeurd. Niemand slaagde. De prijsjes waar ik het over heb zijn de prijzen die je in Nederland kunt verdienen.
het is gewoon een oeroud mensen instinct
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Iedereen maakt toch weleens mee dat je het weet als er iemand naar je kijkt die je niet kan zien?"
Nee hoor. In de gevallen dat 't WEL blijkt te kloppen, onthoudt je 't veel beter c.q. valt 't veel meer op. In de overgrote meerderheid van de gevallen blijkt 't niet te kloppen. Maar die gevallen vind je brein 't niet waard om te onthouden - die gevallen vallen niet op.

'T antwoord op je vraag is dan ook: ze kunnen 't niet aantonen omdat 't niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, veel dingen die mensen te toevallig vinden om toeval te zijn, zijn gewoon te verklaren aan de hand van statistiek. +1 ;)
Telepathie bestaat wel degelijk... tele = op afstand, pathos = inwerken op, aandoenlijkheid... Dat bestaat... Maar ga jij het kaderen, dan is het zo dat hoe kleiner je het kader maakt hoe minder in het kader zal passen...
Als ik zeg dat helderziendheid alleen bestaat als iemand het juiste bedrag in mijn portemonnee kan raden, dan maak je het kader wel erg klein... Zo ook met de voorbeelden die jij geeft, als alleen op zulke manieren vastgesteld kan worden dat telepathie bestaat...
Telepathie is alleen belangrijk als het in jouw beleving bestaat... Bestaat het niet in jouw beleving dan is het net zo significant als een ander wel in een achtbaan zit en jij niet... Je voelt er niets van als een ander in een achtbaan zit in jouw eigen beleving...
Wetenschappelijk zal telepathie niet bewezen worden omdat het kader te expliciet is...

Stel je eens voor dat je een telepathische lijn hebt met je geliefde en die geliefde met jou... Stel je dat eens voor, alles is bekend en begrepen, synchroon, onmiddellijk en totaal... Jullie leven die telepathie zo... Wie van jullie beiden stapt naar de pers en waarom zou een van jullie dat doen? Je weet dat je geen rust meer hebt, want je moet triviale zaken gaan bewijzen dag in dag uit, jaar in jaar uit... Wat moet je bewijzen als het voor jullie al een feit is... En het voordeel dat jullie hebben, daar maak je sowieso al gebruik van, natuurlijk...

Nee het is prima zo dat het niet wetenschappelijk bewezen kan worden, daarom alleen al...

En als je de vraag hebt: Kijkt er iemand naar mij? en van daaruit wil komen tot het bewijs van telepathie, dan heb je zelf het bewijs al geleverd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al eerder zei: de uitnodiging ligt er. Dat is inclusief de mogelijkheid zelf een voorstel te doen. Als jij denkt dat het kader te smal is en dat er daardoor nog nooit iets is gezien - ga je gang, bedenk iets om in een breder kader te kijken. Doe een voorstel voor een test. Maak het kader zo breed als je zelf wilt. De uitnodiging staat nog steeds open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet telepathisch of helderziend, dus aan wie stel je die vraag? (En als ik het wel zou zijn dan zou ik het niet toegeven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij zou het niet toegeven. Anderen wel. Het staat iedereen, jou en anderen, vrij om op de uitnodiging in te gaan. Maar niets is verplicht. Mocht je denken dat je telepathisch bent, maar erover twijfelen of je dat moet openbaren: Bedenk eens hoeveel beter de wereld zou functioneren als er meer en beter zou worden gecommuniceerd. Telepathie zou daarin helpen. Kijk eens wat een moeite er nu wordt gedaan om via technische middelen te communiceren. Hoeft niet meer. Rampen zouden kunnen worden voorkomen. Niet allemaal natuurlijk, maar een aantal wel. Bedenk eens hoeveel leed dat zou besparen, hoeveel doden en gewonden het zou schelen. Dus mocht je telepathische gaven hebben, dan vind ik dat het je morele plicht is de mensheid te helpen die gaven verder te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het dan mijn plicht, of voor diegene die dat niet kunnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh? Ik dacht dat mijn omschrijving wel duidelijk zou zijn. Goed, nogmaals. _Als_ je telepathische gaven hebt, dan kun je de mensheid daar werkelijk _enorm_ mee helpen. In dat geval vind ik dat het je morele plicht is, die hulp ook te bieden. Anders gezegd, ik vind het moreel verwerpelijk als je zo enorm _kunt_ helpen, maar _weigert_ dat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok ik snap wat je zegt en het klopt ook nog helemaal... Maar het is zo dat geen enkele telepathisch begaafde zich ooit aangemeld heeft voor zo´n taak, nog nooit... Waarom zou dat dan toch zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, waarom zou dat zijn...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gaf je het antwoord al... Geen enkele doet dat omdat ze met rust gelaten willen worden... En de mensheid schiet er niets mee op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste denk ik niet dat jij voor alle telepaten kunt spreken. Ten tweede schiet de mensheid er wel degelijk iets mee op. Heel veel zelfs. Zie zes reacties terug.