Hoe komt het dat al die briljante ideeën en gedachten die 's avonds laat aan je brein ontspruiten 's morgens compleet uit je geheugen zijn gewist?

Nee, geen dronkenvrouwsgedachten!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Omdat je hersenen bewust en onbewust de hele dag door worden geprikkeld door je werk en of andere bezigheden. Aan het einde van de dag krijgt je geest meer "ruimte" voor inspiratie (bij de meeste mensen, sommige mensen juist tijdens hun werk en bezigheden).

S'ochtends is er meestal weer een druk om je klaar te maken voor je werk en/ of andere bezigheden en dan is dat relevanter , dus onbewust wordt het op de achtergrond gezet door je hersenen. Helaas vergeet je dan vaak wat je kostbaar "goed" was. Mijn advies is dan ook om het meteen op te schrijven / tekenen. Al zijn het maar een paar sleutelwoorden een simpele tekening / tekeningen, je ziet je "verloren" gedachte goed snel weer voor je :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

denk dat je brein je beschermt tegen jezelf, en als het je brein niet is.... dan is er altijd nog wel een wakkere webbeheerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdelijke intertet bestanden en cash worden gewist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je geheugen niet zo goed werkt als een computer. Sla het dus goed op onder ´geniale ideeen´.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je 's avonds moe bent en niet meer je gedachten stuurt.
's ochtends ga je weer nadenken en blokkeer je de boel, waardoor je niet meer bij bepaalde informatie kunt komen.

Het is net zoals bij het zoeken naar iets wat je kwijt bent. Zolang je zoekt zul je het niet vinden. Maar stop je met zoeken (ook met het nadenken erover) dan vind je het plots.

De gedachten zijn een raar iets, die kunnen een hoop blokkeren. Ga beter met je gedachten om en dit zal je veel minder overkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vergis je niet...
Simon Carmiggelt bedacht voor ie in slaap viel ook altijd briljante dingen. Op een bepaald moment legde hij een schrijfblok naast zijn bed.
De volgende ochtend werd hij wakker, en las wat hij aan briljants genoteerd had: "Eekhoorntje op lange weg".
Tja ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door het effect van retrograde amnesie wat slaap kan bewerkstelligen .
Het is je overigens aan te leren dit NIET te vergeten.
Ik heb mijzelf aangeleerd (getraind) dit NIET te vergeten en ik heb er veel aan gehad.
Niet dat ik het ging noteren maar ik zette mij ertoe dit niet te WILLEN vergeten.
Dat is bij mij gelukt.
Wel is het zo dat de stoffen die de slaap induceren op zich dit effect wat in de hand werken, zo vergeet je oa. dat je in slaap viel.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het zo briljant is, waarom zou je het dan vergeten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze compleet gewist zijn, hoe weet je dan dat je ze had?