Kan je je biologische klok manipuleren?

ik neem aan dat je BK(biologische klok) op een bepaald aantal uren staat ingesteld... stel nou dat je om 3 uur snachts gaat slapen voor 2 weken, past je BK zich dan aan of blijft hij op dezelfde tijd staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

We manipuleren onze biologische klok nu al. We hebben namelijk een BK van 25 uur, maar elke dag passen we de klok weer aan onder invloed van het daglicht.
je BK past zich aan als je elke dag om 3 uur 's nachts gaat slapen, maar andersom is het ook zo.
Als je een persoon in een ruimte zet, waar hij op geen enkele manier besef heeft van tijd (geen klokken, geen verandering van licht) en je zet hem daar bijvoorbeeld om 8 uur 's ochtends in, dan zal hij na twee weken ongeveer het gevoel hebben dat het avond is ipv ochtend als je hem op dezelfde tijd weer op komt halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je biologische klok raakt verschrikkelijk ontregeld en zal na die 2 weken alleen maar een signaal naar de hersenen afgeven dat het tijd is om te slapen. Het duurd dan weken, zo niet maanden voordat je weer een relatief normaal ritme hebt...

Je biologische klok past zich razend snel aan aan de omstandigheden, maar het terugschakelen naar de oude gewoonte is een veel moeilijker punt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En of je je biologische klok kan manipuleren! Een jet-lag is alvast een voorbeeld van hoe beïnvloedbaar het is. Zelfs bij de ingang van zomertijd/wintertijd ligt ie bij een hoop mensen al overhoop met in sommige gevallen ziektes tot gevolg. Om je biologische klok weer in ritme te krijgen is een levensstijl met vast waak/slaap patroon aan te raden. Melatonine (een lichaamseigen stof) helpt daarbij bijzonder goed. Te krijgen in pilvorm bij de drogist, maar ook jezelf blootstellen aan genoeg daglicht helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in het alledaagse dat je biologische klok jouw manipuleert en niet andersom. Jij zit na een lange dag zwoegen op het werk tot heel laat te GVen en je hebt het naar de zin, maar naar verloop van tijd manipuleert je je eigen biologische klok dat het genoeg is... Dus het is eerder andersom...

Slaapproblemen komen voort uit het structureel zondigen tegen het ritme van je biologische klok... Daar ligt ook vaak de oplossing, door de tijden van je biologische klok te leren kennen dat de slaapproblemen kunnen worden opgelost... Maar je kunt jezelf nooit door manipulatie van de biologische klok van ochtendmens tot nachtmens transformeren, dat is uitgesloten, die eigenschap zit in je genen wellicht... Op internet was ik laatst een Nederlandse website tegengekomen waar je dat uitstekend kunt testen wat voor slaapvoorkeur je zelf hebt en of je dus een avond- of ochtendmens bent of daartussenin...

Jetlag is een eenmalige aanslag op je biologische klok, die moet worden aangepast en totdat hij weer synchroon loopt kun je daar veel last en ergernis van hebben... Fel zonlicht en ook melatonine helpt de synchronisatie...

Daarbij is er ook een verschil van de ene en de andere persoon hoe die op een jetlag en biologische-klok-discrepantie reageert en omgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit proeven met mensen die langere tijd ondergronds verbleven is gebleken dat de biologische klok vaak afwijkingen vertoont. Zonder impuls van daglicht ging hun klok tot een uur per dag achterlopen. De biologische klok is dus goed te manipuleren mits niet te haastig, voor het manipuleren van het daglicht moet je op reis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd op dezelfde tijd opstaan heeft het beste effect. Op een gegeven moment wordt dat een automatisme. Als er ziekte of oververmoeidheid is dan wordt het moeilijker. Daar zou je dan wel rekening mee moeten houden.