Hoe maak je nu een goede sterke/zwakte analyse? Zie uitleg

Goede vriendin van me is onder behandeling van een psycholoog. Deze heeft haar gevraagd om 2 vrienden te vragen een sterkte/zwakte analyse van haar te maken. Ik wil dit uiteraard graag voor haar doen, maar wil het natuurlijk wel goed doen. Iemand een idee hoe ik dit goed aan kan pakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat het juist de bedoeling is dat je je niet inleest. Maar dat je gewoon als vriend van haar opschrijft wat jij haar sterke en zwakke kanten vindt. Hoe je haar in jullie vriendschap ervaart. Zoiets als; Marietje heeft bijna altijd goede zin, maar als ze heel erg boos wordt duurt het uren voordat ze weer bijdraait. Het hoeft toch niet professioneel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil me op zich aansluiten bij de vorige antwoordgever, maar op zich komt het erop neer dat je gewoon een rijtje met haar sterke punten opschrijft en een rijtje met haar zwakke punten. Het hoeft niet perfect (je vriendin kan het zelf immers aanvullen, toelichten), het hoeft niet volledig (daarom worden er 2 vrienden gevraagd). Doe gewoon je best en bedenk eens goed waar zij nou goed in is en waar ze slecht in is.

Met name op sociaal-emotioneel gebied, maar ook andere dingen. Goed zijn in een sport bijv. kan ook nuttig zijn. Of misschien is ze juist geen volhouder, dan is sport weer geen handig middel, maar dan is dat ook goed om die zwakheid te kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best een moeilijke vraag als je daarbij geen vragenlijst of dergelijke krijgt.
Je zou het beste zelf gebruik kunnen maken van een instrument dat ze 360 graden feedback noemen. Het is vooral bedoeld voor een werk- of onderwijsomgeving, maar het is ook goed te gebruiken voor persoonlijke ontwikkeling. Het is bij uitstek te gebruiken bij coaching.

Het betekent dat je iemand anders laat beoordelen hoe jij op bepaalde competenties scoort.
Probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken, daarmee bedoel ik dat je probeert voorbeelden te benoemen vanuit jullie persoonlijke relatie. Kijk even op de links voor een vragenlijst die gebruikt wordt bij 360 graden feedback. Ik heb een link van een verkorte handleiding gekozen, maar er is meer te vinden op het net.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, je hoeft je van te voren niet in te lezen.
Je moet gewoon eerlijk de punten van haar opschrijven waar ze bijvoorbeeld heel sterk in is.

Meestal als iemand in een specifiek iets heel sterk is.
Een zogezegde kernkwaliteit, dan kan het juist ook een valkuil voor die persoon zijn
(dan heb je meteen een zwakker puntje te pakken)

Bijvoorbeeld ik ben heel sociaal heb een hekel aan egoistische mensen...
Mijn sociale kant is heel sterk dan, maar aan de andere kant is het een valkuil, dat is soms te sociaal ben.

Hoop dat het een beetje duidenlijk over komt, en je snapt wat ik hiermee bedoelt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet eens goed gaan stilstaan wat nu de sterke punten zijn, eventueel met een waarom.
En wat haar slechte punten zijn.

Nu zullen de slechte punten veel eenvoudiger zijn. Dat hoort nu eenmaal bij onze maatschappij.