Hoe behoud je motivatie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Door er in te (blijven) geloven....

Door jezelf constant er aan te herinneren waarom je datgene doet waarvoor je staat.

Door het leuk te houden voor jezelf, en door jezelf zo nu en dan even te verwennen als je het al een tijd hebt volgehouden. bv als je op een bepaalt punt bent dat je dan iets leuks mag kopen of iets lekker mag eten

door vooruit de kijken wat de voordelen je ervan opleveren

Je kunt een doel voor ogen hebben en dat is uitstekend. Alleen wat "nog" belangrijker is, is dat je de weg naar dat doel "ook" leuk vind. Als je gefrustreerd piano speelt, of wat dan ook, alleen om een resultaat, dan wordt dit een lijdensweg. Ik ben bang dat je dan nooit die eindstreep haalt.

Motivatie heb je nodig voor een verdergelegen doel waarvoor je op de zeer korte termijn alleen maar nadelen voelt. Afvallen, sparen, overwerken voor de carriere, sporten... Om tussentijds niet los te laten, kun je twee dingen (tegelijk) doen: 1) tussendoelen stellen en het vieren wanneer je die haalt; 2) het einddoel constant in de gaten houden. Als je je vraag specifieker stelt, kan ik hem wellicht specifieker beantwoorden.

Stop ermee voor even (pauze) wanneer je geen zin meer hebt, en beloon jezelf met iets heel leuks als je iets hebt bereikt!

Eerst moet je je een doel voorn ogen stellen. Vervolgens maak je een affirmatie van hetgeen je denkt niet te kunnen. Een voorbeeld: Als je doel is om af te vallen, maar je bang bent dit niet vol te houden omdat je graag snoept, schrijf dan eerst op welke eigenschap je denkt niet te hebben of de valkuil waar je denkt in te lopen. Bijvoorbeeld: "s avonds na het eten eet ik altijd een hele zak chips leeg", of "ik snoep de hele dag door en iedereen vind mij te dik". De bedoeling is dat je het lekker voerdrijft. Vervolgens schrijf je op de achterkant precies het tegenovergestelde: "Na het avondeten snoep ik nooit, daardoor voel ik me fit en gezond", of: "ik eet ontzettend gezond, mensen zien dat aan mij en geven mij vaak complimentjes over mijn figuur". Vervolgens moet je de positief geformuleerde zin zo vaak je kunt en gedurende de hele dag hardop (of in je hoofd) tegen jezelf zeggen. Constant, steeds weer herhalen. op den duur zul je merken dat je gaat leven naar de affirmatie. Net als jij die zak chips wil pakken, schiet de zin weer in je hoofd en laat je de zak liggen. Dit is slechts een voorbeeld. Het werkt op gelijke wijze met heel veel dingen, probeer maar eens. Ik heb deze tip opgedaan in het boekje De Creatiespiraal. Gaat over de natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid.

Bronnen:
www.decreatiespiraal.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100