Bestaat er een term voor onderstaand?

Dat je onbewust iets oppikt en een poosje later dit 'spontaan' opnieuw 'bedenkt'. Als voorbeeld neem ik een vraag van mezelf, welke ik heb gepost, en nu blijkft dat diezelfde vraag drie weken hiervoor al is gesteld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is geen kwestie van gewoon dezelfde vraag stellen, want zelfs de omschrijving van de door mij gestelde vraag (b)lijkt een copy...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Cryptomnesie, n het engels heet dat Cryptomnesia

Toegevoegd na 2 minuten:
Cryptomnesie betekent letterlijk 'verborgen geheugen'. De term werd bedacht door professor psychologie Théodore Flournoy (1854-1921). Hoe werkt het? Mensen komen op een idee en ervaren dat dit hun eigen originele idee is. In werkelijkheid echter, is hun idee gebaseerd op herinneringen van gebeurtenissen die ze vervolgens vergeten zijn. Iemand kan bijvoorbeeld iets hebben gelezen in een boek, om een half jaar later dat wat er in dat boek staat als eigen idee naar voren te brengen, in de oprechte overtuiging dat hij het zelf heeft bedacht. Evolutionair lijkt dit verklaard te kunnen worden. Het is immers belangrijker om een oplossing voor een probleem te “ onthouden” , dan om de bron van die oplossing te onthouden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

Het wiel opnieuw uitvinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn vrouw heet dat 'hinderlijk' 'vergeetachtig' en 'self centererd' ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
telepathie.ik had t zelfde probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij heeft dit niks met telepathie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat dan wel volgens jouw?
Dat komt wel erg vaak voor. Als je in vergaderingen zit, dan gebeurt het vaak, dat jouw eigen voorstel, wat je besproken met anderen als volledig nieuw voorstel op tafel komt.
Zo werken hersenen nu eenmaal. Niets hinderlijks aan, maar je moet het wel weten en er rekening mee houden.
den.

Toegevoegd na 4 minuten:
Term helaas vergeten, maar die is er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'menings uitwisseling met de chef':
Je gaat naar binnen met jouw mening en komt naar buiten met zijn mening. Op de volgende vergadering is jouw idee, het idee van de chef geworden... zoiets?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbewust kopiëren, vermengd met een vleugje van bewust...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heet dat Korsakoff
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in je onbewust zijn gebeurd heel veel. je bedenkt dingen. je weet dingen, maar eigenlijk gebruikt bijna niemand die wijsheid. in je onderbewust, wat het woord al zegt, denk je dingen, en weet je dingen onbewust, dus zonder dat je er iets vanaf weet. ik denk, en weet bijna zeker dat je gelijk hebt, en wat jij zegt gewoon bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het antwoord van Rose is volledig correct.
Het komt best veel voor, het geeft ook een reproduceerbaarheid van denken aan.
Bij sommige mensen (waaronder ik0 zie je dat ze op eenzelfde situatie (bijvoorbeeld in een film of andere herkenbare situatie) niet alleen hetzelfde reageren , maar ook met EXACT dezelfde woorden.
Soms ben je vergeetachtig , of beter gezegd heb je even een concentratiestoornis, omdat het met het geheugen niet alles te maken heeft.
Wat je allemaal doet op een dag is bewust niet te onthouden (onbewuste echter wel) en wordt dus uit je bewuste verstand verwijderd.
Uit je onderbewuste verstand wordt weinig verwijderd, daarom is daar via hypnose ontstellend veel en nauwkeurig herinnerde gegevens uit te halen.
Door een ongeval ben ik onder water geweest en heb een flink zuurstofgebrek opgelopen met zowel antro- als retrograde amnesie (ofwel veel vergeten pal voor en na het ongeval).
Zo heb ik heel veel films vergeten die ik gezien has.
Nu heb ik oa. een filmgeheugen, als ik enkele seconden uit een film zag die ik eens gezien had, kon ik vertellen welke film , welke scene en welke zin daarna kwam.
Na dit ongeval kan ik alle films weer opnieuw zien en kan me de films niet herinneren, alhoewel sommige dingen vaag bekend voorkomen, een beste wipe out in mijn geheugen dus.
Mijn kinderen (nu volwassen zeggen wel dat ik op aangrijpende scene 's op exact dezelfde wijze reageer als toe ik de film eerder gezien heb.
Blijkbaar roepen of scènes dezelfde emoties op of weet ik onbewust mij de hele film nog te herinneren, wellicht het laatste.
Je vergeet dus eigenlijk wat je onthoud in de zin van dat je niet bewust onthoudt wat je onthouden hebt.
Dus is dan een hernieuwde confrontatie in je beleving de eerste keer maar daarin verkeer je in een paramnesie (onjuiste herinnering).
Wat je beleeft , Doepiedoep, hoeft niet hetzelfde te zijn of hetzelfde mechanisme te hebben, maar toch zou dat goed kunnen.
Het is niet iets om je zorgen over te maken.
gebeurt het storend vaak , dan heb je misschien een concentratiestoornis, waar wel wat aan te doen is.
Het kan zijn dat je wat veel indrukken/ hooi op de vork hebt en je je brein iets meer rust moet gunnen.
gaat het daarmee over , dan heb je met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oorzaak te pakken.
Alle goeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of er een term voor is maar ik noem het gewoon toeval.
Neem bijvoorbeeld Bell (uitvinder van de telefoon) die bedacht een idee en iemand anders had ditzelfde idee alleen hij was net iets sneller met octrooi aanvragen. Of Arne Jansen die het lied schreef: meisjes met rode haren. Ergens anders in Nederland was ook iemand met zo'n soortgelijk nummer.
ik denk dus dat het puur toeval is.
Kijk naar dat programma 'het beste idee van Nederland' hoeveel mensen daar niet eenzelfde uitvinding hebben gedaan?!