Kun jij een gepaste vorm van zelfverzekerd zijn omschrijven?

Te bescheiden of te arrogant. Over de extremen kan je enorm uitweiden, omdat je altijd wel mensen kent die zo zijn en waar je je wellicht aan stoort. Maar hoe omschrijf je iemand die een charmante, prettige, gepaste vorm van zelfverzekerdheid heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gepaste vorm van zelfverzekerd zijn is…met beide benen op de grond staan, precies te weten wat je wilt…boven staan wat anderen zeggen…of over je denken…een goede uitstraling hebben…doordat je positief in het leven staat…in elk opzicht.

Het beste antwoord

Als je er zeker van bent dat je nog veel moet leren en veel niet weet, maar wel de schoonheid van dingen in kan zien die je al wel weet en inziet, en die graag met andere deelt om ook weer van te leren...
en als je beseft dat je eigen-waarde niet groeit of daalt door veel te weten of juist niet

Welwillend de dingen bekijkt die je niet snapt, onderzoekend,
en trots zijn op wat je daarin bereikt hebt,
en dat deelt met anderen, zodat iedereen groeit

dan ben je denk ik wel goed bezig. Je hebt het naar je zin en je verstoort niemands leerproces, integendeel je helpt elkaar daarin. Maak elkaar groot!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij ben je dan positief ingesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een sociaal iemand of een lekker ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die zelfvertrouwen uitstraalt.. sociaal emotioneel intelligent zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede leider.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Positief ingesteld / gestimuleerd, waardoor men stevig in zijn schoenen staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfverzekerd zijn is in mijn ogen altijd ‘gepast’, hoe vreemd ik de vraag eigenlijk ook vind. Want wat gepast is, is zeer subjectief en zal per persoon verschillen.

Zelfverzekerd zijn hangt in mijn ogen nauw samen met, of is synoniem voor, zelfvertrouwen hebben.

Zelfvertrouwen hebben zegt voor mij dat iemand op zichzelf durft te vertrouwen en voor de validatie van zijn/haar zelfbeeld niet hoeft te leunen op andermans opinie of het beeld dat hij/zij over iemand anders heeft.

Arrogantie is in mijn ogen vaak juist een uiting van een gebrek aan zelfvertrouwen. Iemand die arrogant is probeert zichzelf boven iemand te plaatsen. Eigenlijk een gekunstelde manier om iemands eigen mentale zelfbeeld in stand te houden en/of op te krikken, al dan niet uit angst voor afwijzing of uit angst gekwetst te worden of wat dies meer zij.

Iemand die bescheiden is kan dit juist doen omdat hij/zij zichzelf denkbeeldig minder waard vindt dan de persoon waar tegenover hij/zij bescheidenheid toont, wellicht ook al dan niet uit angst om afgewezen te worden, het oordeel van iemand anders, etc.

Beide gevallen zijn een voorbeeld van zichzelf niet als gelijkwaardig zien aan een ander, waarmee dus eigenlijk tegelijkertijd een waarde-oordeel aan zichzelf wordt gehangen.

Iemand die zelfvertrouwen heeft, heeft het niet nodig om zichzelf aan anderen te spiegelen, omdat deze persoon voor zijn/haar zelfbeeld op zichzelf durft te vertrouwen en zichzelf goed vindt/accepteert zoals hij/zij is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die goed in zijn vel zit en sociaal is ingesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met charisma..