Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er methoden of rituelen dingen die je tegen jezelf kan zeggen, wanneer je probeerd om een uitstelgedrag te overwinnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
968

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoi, ik zeg altijd tegen mezelf wat ik vandaag zeg maar klaar wil hebben en doe het dan zo snel mogenlijk dan denk ik mooi hoe sneller hoe beter dan ben ik er weer vanaf, hoe langer je wacht hoe erger het word. En dan als je klaar bent, ga je lekker even (voldaan) zitten en ontspannen. Dus beste wat ik kan bedenken gewoon direct gaan doen en niet uitstellen. Succes

Toegevoegd na 13 minuten:
en proberen geen andere dingen tussendoor gaan doen en denken als ik klaar ben even wat leuks gaan doen eerder niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (9)

Sommigen verspillen veel tijd door dingen uit te stellen. Werk belandt op stapels en ze moeten telkens opnieuw bekijken wat ze er mee gaan doen. Uitstellen geeft mensen een onrustig gevoel, het gaat aan ze knagen, want er moet nog zoveel gebeuren....... Er zit maar één ding op: het kwaad bij de wortel aanpakken.

Dus vraag jezelf steeds af:

"stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doorschuiven of verwachten dat anderen het doen, denk als ik het niet doe doet niemand het. Niet te lang over nadenken, gewoon doen! Het zal in je hoofd ook opgeruimd en voldaan voelen als je een taak van je lijst kan schrappen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een studente en als ik een uitstel gedrag heb gaat het meestal om het uitstellen van school werk, bijv. leren. In zo'n geval ga ik eens na denken over wat nou de consecenties zijn van als ik het niet doe, als ik nou eens niet leer. Die negatieve dingen hou ik in mijn hoofd en door die dingen wordt ik niet bepaald vrolijk. Dus die gedachte hou ik in me hoofd en ga toch leren. Maar er zijn zoveel manieren om je uitstel gedrag te overwinnen.
Bijv. je moet na een visite en denkt nee.. daar heb ik nu echt geen zin in maar je hebt het al eens vakker uit gestelt en nu wil je het weer doen. Dan kun je denken als ik het nu doe ben ik er van af, stel ik het uit dan moet ik of nog een keer het uitstellen of dan er heen ook al heb ik geen zin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beloon jezelf als je iets af hebt. Bijvoorbeeld: als je rookt of een biertje lust, geef jezelf dan dat genotsmiddel pas als je een bepaalde klus af hebt. Zo heb je iets om naar toe te werken, en haal je meer voldoening uit het volbrengen van een bepaalde opdracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de dag begint, eerst dat doen waar je het meest tegenop ziet.Wanneer je dat gedaan hebt kun je alle leuke dingen doen.En idd als het veel niet leuke dingen zijn ,of alles op een dag of elke dag 1 ding tegelijk.
Ben zelf voor alles op te ruimen dan heb ik weer ruimte in mijn hoofd en omgeving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meteen mee beginnen met die rituelen en als dat lukt om met die rituelen te beginnen meteen, dan komt de rest vanzelf... Maar eerst die rituelen niet meer uitstellen... En het maakt totaal niet uit wat voor rituelen dat zijn overigens, als je dat maar wel meteen doet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een lijstje van de dingen die beslist moeten gebeuren. Streep iedere keer iets af als je het hebt gedaan.
Hierdoor hou je zelf overzicht, en het geeft ook een fijn gevoel als je lijstje steeds leger wordt.
Je kunt ook jezelf belonen door na iedere afgestreepte taak iets leuks te doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een simpel ritueeltje met een klein neurolinguistisch programmeer-sausje (koppeling gevoel - geachte) en een positieve affirmatie:
Knijp in je oorlel en zeg tegen jezelf "Nu is het moment!".
Als je dit maar vaak genoeg doet, geloof je het op de duur echt...

Dit bedoel ik niet als grap. Als je vatbaar bent voor rituelen, werkt dit echt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Helaas beperkt het zich niet tot alleen 'zeggen'. Dat is onzin.

Uit eigen ervaring deel ik dat 'onbewuste chaoten' gebaat zijn bij A) meer structuur in de toekomst dan voorheen en B) minder afleiding in de toekomst dan voorheen.

Het lijkt me onverstandig om te verwijzen naar de uit Amerika ingezette trend van de zgn. 'self-help guides'. De kans dat er één methode is die JOU de 'garantie voor succes geeft' is te verwaarlozen.

Boeken die garanderen dat het lijnrecht doorlopen van een stappenplan succes belooft zijn doorgaans door goeroes geschreven die zelf niet weten hoe het moet. Onzinnig te beweren dat een uitgedachte methode ALTIJD werkt, zeker binnen de gestelde tijd. Niet alleen wekken die methodes verkeerde verwachtingen, ze veronderstellen vaak situaties die op een lezer niet van toepassing zijn en ook is het nog maar de vraag of deze methode ook door critici uitvoerig is getest. Kortom: de reikwijdte van methodes uit boeken is in hoge mate beperkt.

Dit sluit niet uit dat je er praktische tips uit kunt halen die zo af en toe van pas kunnen komen. Maar aangezien ik vermoed dat het lastig voor je is om discipline te kunnen opbrengen, lijkt me dan ook niet eenvoudig om rechtlijnig een of andere methode te volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding