Zijn er methoden of rituelen dingen die je tegen jezelf kan zeggen, wanneer je probeerd om een uitstelgedrag te overwinnen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hoi, ik zeg altijd tegen mezelf wat ik vandaag zeg maar klaar wil hebben en doe het dan zo snel mogenlijk dan denk ik mooi hoe sneller hoe beter dan ben ik er weer vanaf, hoe langer je wacht hoe erger het word. En dan als je klaar bent, ga je lekker even (voldaan) zitten en ontspannen. Dus beste wat ik kan bedenken gewoon direct gaan doen en niet uitstellen. Succes Toegevoegd na 13 minuten: en proberen geen andere dingen tussendoor gaan doen en denken als ik klaar ben even wat leuks gaan doen eerder niet

Sommigen verspillen veel tijd door dingen uit te stellen. Werk belandt op stapels en ze moeten telkens opnieuw bekijken wat ze er mee gaan doen. Uitstellen geeft mensen een onrustig gevoel, het gaat aan ze knagen, want er moet nog zoveel gebeuren....... Er zit maar één ding op: het kwaad bij de wortel aanpakken. Dus vraag jezelf steeds af: "stel niet uit tot morgen wat je vandaag kunt doen"

Bronnen:
http://www.salesquest.nl/Informatief/Artik...

Niet doorschuiven of verwachten dat anderen het doen, denk als ik het niet doe doet niemand het. Niet te lang over nadenken, gewoon doen! Het zal in je hoofd ook opgeruimd en voldaan voelen als je een taak van je lijst kan schrappen.

Ja... Zelfkennis is al heel wat ;-) De meeste mensen zijn in dagelijkse leven geneigd om eerst de leukste dingen te doen of kiezen... Niets mis mee, maar niemand ontkomt aan tal van klusjes die minder leuk zijn zoals: naar de tandarts, troep naar grof vuil brengen, onderhoud doen in of rond huis, rommelkasten of lades eens ordenen, iemand bezoeken waar je eigenlijk geen zin in hebt, mailboxen afhandelen en leegmaken, en ga zo maar door :) Wat mij nu beste helpt is een lijstje met "alle rotklusjes die nog moeten aanmaken" en elke dag 1 afwerken en op betere dagen meerdere doen. Vaak komen er spontaan wel nieuwe bij, en lijkt het snel zinloos, maar door dat er steeds "beweging" in zit komt het niet in de bekende uitstel-en vergeethoek :) Verder kan je alert op jezelf blijven dat je niet in je eigen smoezendoos trapt, excuses bedenkt vanwege plots weer leuke 'aanbiedingen' en zorgen voor een vrij stabiel dag-en nachtritme is tevens een aanbeveling . Succes!

Ik ben een studente en als ik een uitstel gedrag heb gaat het meestal om het uitstellen van school werk, bijv. leren. In zo'n geval ga ik eens na denken over wat nou de consecenties zijn van als ik het niet doe, als ik nou eens niet leer. Die negatieve dingen hou ik in mijn hoofd en door die dingen wordt ik niet bepaald vrolijk. Dus die gedachte hou ik in me hoofd en ga toch leren. Maar er zijn zoveel manieren om je uitstel gedrag te overwinnen. Bijv. je moet na een visite en denkt nee.. daar heb ik nu echt geen zin in maar je hebt het al eens vakker uit gestelt en nu wil je het weer doen. Dan kun je denken als ik het nu doe ben ik er van af, stel ik het uit dan moet ik of nog een keer het uitstellen of dan er heen ook al heb ik geen zin.

Beloon jezelf als je iets af hebt. Bijvoorbeeld: als je rookt of een biertje lust, geef jezelf dan dat genotsmiddel pas als je een bepaalde klus af hebt. Zo heb je iets om naar toe te werken, en haal je meer voldoening uit het volbrengen van een bepaalde opdracht.

Wanneer de dag begint, eerst dat doen waar je het meest tegenop ziet.Wanneer je dat gedaan hebt kun je alle leuke dingen doen.En idd als het veel niet leuke dingen zijn ,of alles op een dag of elke dag 1 ding tegelijk. Ben zelf voor alles op te ruimen dan heb ik weer ruimte in mijn hoofd en omgeving.

Meteen mee beginnen met die rituelen en als dat lukt om met die rituelen te beginnen meteen, dan komt de rest vanzelf... Maar eerst die rituelen niet meer uitstellen... En het maakt totaal niet uit wat voor rituelen dat zijn overigens, als je dat maar wel meteen doet...

Maak een lijstje van de dingen die beslist moeten gebeuren. Streep iedere keer iets af als je het hebt gedaan. Hierdoor hou je zelf overzicht, en het geeft ook een fijn gevoel als je lijstje steeds leger wordt. Je kunt ook jezelf belonen door na iedere afgestreepte taak iets leuks te doen.

Een simpel ritueeltje met een klein neurolinguistisch programmeer-sausje (koppeling gevoel - geachte) en een positieve affirmatie: Knijp in je oorlel en zeg tegen jezelf "Nu is het moment!". Als je dit maar vaak genoeg doet, geloof je het op de duur echt... Dit bedoel ik niet als grap. Als je vatbaar bent voor rituelen, werkt dit echt.

Ja. Helaas beperkt het zich niet tot alleen 'zeggen'. Dat is onzin. Uit eigen ervaring deel ik dat 'onbewuste chaoten' gebaat zijn bij A) meer structuur in de toekomst dan voorheen en B) minder afleiding in de toekomst dan voorheen. Het lijkt me onverstandig om te verwijzen naar de uit Amerika ingezette trend van de zgn. 'self-help guides'. De kans dat er één methode is die JOU de 'garantie voor succes geeft' is te verwaarlozen. Boeken die garanderen dat het lijnrecht doorlopen van een stappenplan succes belooft zijn doorgaans door goeroes geschreven die zelf niet weten hoe het moet. Onzinnig te beweren dat een uitgedachte methode ALTIJD werkt, zeker binnen de gestelde tijd. Niet alleen wekken die methodes verkeerde verwachtingen, ze veronderstellen vaak situaties die op een lezer niet van toepassing zijn en ook is het nog maar de vraag of deze methode ook door critici uitvoerig is getest. Kortom: de reikwijdte van methodes uit boeken is in hoge mate beperkt. Dit sluit niet uit dat je er praktische tips uit kunt halen die zo af en toe van pas kunnen komen. Maar aangezien ik vermoed dat het lastig voor je is om discipline te kunnen opbrengen, lijkt me dan ook niet eenvoudig om rechtlijnig een of andere methode te volgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100