is liefde altijd positief?

Vaak wordt er gesproken over de kracht van de liefde, over hoe positief liefde is. Maar is dat altijd zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is altijd zo.

Tenminste.. als het pure, onbaatzuchtige liefde betreft.

Helaas wordt liefde maar al te vaak verward met lust.

Niks mis met lust overigens. Maar het is geen liefde.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor alle duidelijkheid.. onbaatzuchtige liefde wil voor mij dus zeggen dat je er niets voor terug verlangd. Geen bevestiging van wederkerigheid, geen belofte dat het altijd zo zal zijn.

Echte liefde is in mijn ogen onbeperkt. Er is geen begin en geen einde aan. Liefde is altijd.. geen voor, geen na.. geen mits, geen maar. Echte liefde IS en laat zijn.
Liefde is vrijheid.. vrij laten en vrij zijn.. om altijd en aan iedereen liefde te kunnen en mogen geven.
Liefde ervaren is liefdevol ZIJN.

Echte Liefde is onvoorwaardelijk accepteren wat is.
Echte liefde deelt geen labels uit als "goed" en "slecht"
Echte Liefde oordeelt niet maar laat zijn.

Alle andere vormen en uitingen van " liefde" komen voort uit angst.
Angst om iets te verliezen, kwijt te raken. Dingen als zelfrespect, eigenwaarde etc..

Jaloezie heeft niets met liefde van doen.
Onbeantwoorde liefde heeft niets met liefde van doen.
Dat zijn gevoelens gebaseerd op angst verkleed als liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenminste.. als Dat is dan wel een hele grote "als" maar mooi gezegd hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.En je hebt gelijk.. het is een grote ALS.. Maar ik probeer echt met hart en ziel het niet bij woorden alleen te laten.
Het gaat moeizaam.. en met hele kleine stapjes.. maar elke stap is er een.
Angst is naar mijn idee zo'n ingebakken onderdeel van ons leven, onze maatschappij, onze wereld. Angst vergalt zoveel van ons plezier.. ook het mijne.. dat elke overwinning daarvan er voor mij 1 is. Hoe klein ook. maar oei wat is het moeilijk.. zucht.. :P

Andere antwoorden (7)

Het zal niet altijd positief zijn.
Als je liefde niet beantwo0ord wordt is het negatief, je kunt dan met je gevoel nergens hee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde kan ook te ver gaan zoals wanneer een persoon zo jaloers is, dat hij/zij obsessief bezitterig gedrag gaat vertonen t.o.v. de partner. Dit soort liefde uit zich dan op een negatieve manier, waardoor uiteindelijk in de meeste gevallen de relatie de verkeerde kant opgaat en dan vaak zal eindigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, liefde is niet altijd positief. Liefde kan ook pijn doen als het van 1 kant komt.
Echte liefde tussen 2 mensen is wel heel mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is altijd positief, maar niet altijd lief, een welgemeende vermaning of schop onder de kont (figuurlijk gesproken) kan van meer liefde getuigen dan kritiekloze vleierij.
Echte liefde zoekt zichzelf niet , alles verdraagt zij, ze is geduldig,zuiver, kent geen haat maar zal het kwaad nimmer goedpraten of er aan meewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte liefde is altijd positief, want het geeft namelijk ruimte.
Liefde rekent een ander het kwade niet toe, laat een ander in zijn waarde, beschermt en geeft alle ruimte.
Echte liefde benauwt niet, en bouwt op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, liefde is onze vredige en natuurlijke staat van zijnj.
Wanneer we het echter gaan benoemen, pos of neg. liefde versus haat, dan wordt het een ervaring, een 'iets'.. dat is niet wat liefde echt is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liefde is liefde. Het heelt wonden, geneest harten en zielen, verscheurt gezinnen, doet hoop leven en verlangen naar de dood. Het is niet positief of negatief; het is liefde. Geen mens is het vreemd maar niemand snapt het. Het enige wat liefde verlangt is een bewustzijn. Het zaait controverse en oogst slechts een hartverscheurend verlies, maar het groeiproces dat de zaailing doormaakt kan het mooist zijn wat een mens kan overkomen...