Hoe eis je waardering op?

Een beetje manipulerend mag. Omdat "Ik wil dat je me waardeert" niet goed werkt. (Is het begrip 'waardering' te abstract of zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is waardering iets wat opgeëisd moet worden of is waardering iets wat je ontvangt op het moment dat je het verdient?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat als je het wel verdient, maar niet ontvangt, je best mag opeisen wat je verdient. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typisch vrouwelijk om te vinden dat je waardering niet ook een beetje op mag eisen, daarmee maken wij ons eigen glazen plafond, dames!

Het beste antwoord

Net zo min als je respect op kunt eisen, kan je waardering opeisen.
Het is iets, wat een ander je geeft, of voor je voelt.
Je kunt manipuleren tot je een ons wilt, maar je kunt iets dat door een ander gegeven moet worden, niet afdwingen.
Tenzij je zo naief bent, dat een gemompeld : 'ja, hoor, ik waardeer je echt heel erg ontzettend' , maakt, dat je je gewaardeerd voelt. (ik zou me zwaar in de zeik genomen voelen, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe een ander zoiets ervaart...)

Je zou eigenlijk dingen moeten doen, omdat je ze zelf graag op die manier doet.
Als iemand tegen je zegt, dat je het goed doet, is dat leuk, maar het resultaat is natuurlijk precies hetzelfde, als niemand er iets over zegt : je weet zelf wel, of het goed was of eigenlijk niet goed genoeg...

Dus stap uit je kleuterzandbak, waar 'mamma' je moet prijzen, en wordt een beetje volwassen.
Manipuleren (of gemanipulerd worden) werkt volgens mij áltijd averechts....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! "stap uit die kleuterzandbak, waar ‘mamma’ je moet prijzen, en wordt een beetje volwassen."
Je hebt helemaal gelijk.

Andere antwoorden (6)

Door de dingen waarvoor je gewaardeerd zou moeten worden opeens niet meer te doen. Als je partner opeens al die dingen zelf moet doen, levert het de waardering op die je verdient
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardering kun je alleen verkrijgen door het te verdienen.
Door het op te eisen, bereik je precies het tegenovergestelde, je wordt geminacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je niet opeisen. Je krijgt waardering als je iets doet waar die ander waarde aan hecht.
Ik hecht er dus weinig waarde aan als een voeballer een doelpunt maakt (dat is gewoon zijn werk en ik heb niets met voetbal)
maar ik kan die voetballer wel waarderen als hij naast zijn werk dingen doet waar ik of anderen blij van worden. En dan maakt het niet uit of die dingen zijn: een eenzame bezoeken, of zorgen dat het clubgebouw van de scouting geschilderd wordt
13 jaar geleden
Als je in de werksituatie waardering wil krijgen, zul je af en toe reclame moeten maken voor jezelf. Tegen je baas vertellen over de goede samenwerking met anderen waarmee je mooie dingen hebt bereikt. Niet denken dat je baas het vanzelf wel ziet.

Af en toe laten blijken dat je interesse hebt in meer uitdaging en meer salaris.
Maar dit alles niet te opvallend want dan vinden ze je weer een 'likker'. Het moet natuurlijk ook wel écht waar zijn!

Thuis: als je wil dat een ander jou waardeert, zelf ook eens iets positiefs over een ander zeggen (wow, je hebt alle strijk al gedaan, bedankt! Goh, dat was lekker!). Als dat niet je gewoonte is, oefen jezelf dan door met jezelf af te spreken dat je tenminste één keer per dag/week/ ? iets aardigs tegen de ander zegt. En praat er over als de ander nooit wat aardigs tegen jou zegt (ik vind het best leuk om af en toe een complimentje te krijgen, ik vind dat geen slijmen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik me afvraag is waarom je deze vraag stelt. Als je vroeger te weinig bevestigd bent geweest, dan kun je je heel ongewaardeerd voelen terwijl anderen je in feite wel waarderen. Je wordt het meest gewaardeerd als je eerlijk bent en oprecht durft te zeggen wat je voelt. Mensen hebben respect voor je als je je kwetsbaar opstelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je eist het op door het ook letterlijk op te eisen.
Wanneer je afwachtend, geduldig, passief waardering wilt ontvangen neem je een omweg.
Eis het op, direct en helder.
Dit werkt echter alleen wanneer je ook waardevol bent!
Ben je waardevol? Eis het op!