Hoe werkt hypnotiseren en hoe is het om gehypnotiseerd te zijn?

6 jaar geleden
2.1K
Cryofiel
6 jaar geleden
Hypnotiseren is pure psychologie. Niets paranormaals aan, hoewel dat vaak wordt beweerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel, Als volgens jou hypnotiseren pure psychologie is, hoe kan het dan kwakzalverij zijn?
Of vind je psychologie ook kwakzalverij? Het lijkt er soms wel op, maar dat is en andere discussie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Cryofiel, met 'het lijkt er soms wel op' bedoel ik dat psychologie soms veel weg heeft van kwakzalverij. Dus niet dat jij dat vindt ::))

Antwoorden (2)

Werkt hypnose nu echt?
Nou het is in ieder geval geen trucje. De afgelopen jaren hebben verschillende klinische en wetenschappelijke studies immers aangetoond dat hypnose werkt. Hypnose is dan ook uitgegroeid tot een gerespecteerde en veelgebruikte methode om patiënten met mentale of psychologische problemen te begeleiden en te genezen.

Hypnotherapie werkt uitstekend bij het genezen van kwalen waar bijna iedereen wel eens mee te kampen krijgt zoals stress en onzekerheid, maar ook heel specifieke problemen zoals slapeloosheid of stoppen met roken kunnen door middel van hypnose genezen en afgeleerd worden.

Wanneer het voor jou moeilijk is om je in te beelden dat hypnose echt werkt, dan is dat misschien omdat je gewoon een verkeerd beeld hebt van hypnose. Hypnose werkt, maar het is geen magisch middeltje dat al je problemen in één twee drie oplost. Wil je voor jezelf uitmaken of hypnose werkt of niet, dan is het belangrijk dat je eerst goed begrijpt wat de principes van hypnose zijn. Een goede manier is het volgen van een hypnose playshop bijvoorbeeld.

Hoe werkt hypnose dan?
Hypnose werkt volgens een set van wel gedefinieerde regels, net zoals andere therapeutische technieken. Eerst wordt hij door de therapeut (of door zichzelf, in het geval van zelfhypnose) in een staat van hypnose gebracht. In deze hypnose-staat is het onderbewustzijn van de patiënt toegankelijk voor beïnvloeding. De therapeut zal door verschillende technieken te gebruiken deze beïnvloeding in de juiste richting sturen.

Deze hypnose-staat is moeilijk te begrijpen voor mensen die nog nooit hypnose hebben ondergaan. In feite gaat het om een staat waarbij je hersenen in dieper in het onderbewustzijn afdalen dan in je dagelijkse activiteiten.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@fremar, Ik respecteer uw visie, maar kan het antwoord ook geen plus geven.
Er zijn nog veel onwaarheden, halve waarheden en dwalingen over hypnose in omloop, maar om er een dijenkletser van te maken gaat mij te ver.
Ik geloof zeker dat het hypnotiseren tegen de wil van iemand niet mogelijk is.
svetivlas
6 jaar geleden
NoteToself, Belachelijk dat je kwakzalver rostelli gebruikt om de rest over één kam te kunnen scheren.
Wat Notetoself schrijft is misschien waar voor hypnoseshows, maar hypnose werkt ECHT.
Ik ben zelf enkele jaren onder behandeling geweest van een psychologe om mijn jeugdtrauma van seksueel misbruik te kunnen verwerken. Op gegeven moment ging ze hypnose toepassen om me alles opnieuw te laten beleven. Ze had een techniek om me in de trance te praten en ik heb werkelijk alles opnieuw beleefd en zij vertelde mij, dat ik al mijn reacties en angsten naar de misbruiker toe (vloeken, schelden, huilen) weer liet zien én horen.
Door de herbeleving hadden we gespreksstof om er weer overheen te komen.
OK, vergeten doe je het nooit meer, maar ik kan er nu mee omgaan.