Waarom kan men "overvallen" worden door gevoelens?

Ik ken mezelf goed, maar soms word ik overvallen door onverwachte gevoelens.
Dus dat ik me in een bepaalde situatie anders voel, dan ik vantevoren verwachtte.
Wil dat dan zeggen dat ik mezelf toch niet zo goed ken?
Waarom voelt het alsof IK overvallen word door gevoelens, terwijl die gevoelens van MIJ af komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Omdat je onderbewustzijn je gevoelens draagt, is het voor je verstand soms niet mogelijk gevoel te zien aankomen en wordt je in je bewustzijn er dan dus door overvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je voelt (!) je overvallen, omdat je denkt (!) dat je er controle over had! Je had er al een (voor-)verwachting van, nota bene!
Wanneer je puur ervaart, zonder het vorm te geven (oordelen, gedachten, invullingen), kortweg: haal de ik weg uit de ervaring, en alles wat de ik zou kunnen verzinnen over de situatie, wordt je dan nog steeds overvallen?
Wie wordt overvallen, alleen toch diegene die denkt?
Laat het denken voor wat het is en je wordt nooit meer overvallen!
Elke gevoel komt op en verdwijnt weer, BEN je dan gevoelens.. of ben je diegene die ze ziet komen en gaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
kortom je bent niet je gevoelens, je hebt niet eens gevoelens. Je bent dat waarbinnen elk gevoel op kan komen en weer kan verdwijnen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja mischien helpt het je te weten dat veel mensen dit hebben ....alleen vaak is de reden heel verschillend....

De een die word duizelig omdat ie die mooie auto niet kan kopen die ie op straat ziet ....en de ander die denk opeens : ik zie allemaal vreemde mensen op straat.....

of iemand denkt opeens : wat nu eens als ik flauw zal vallen op straat? of wat nu als ik overvallen word opeens?

duizend en een verschillende redenen die mensen hebben.....om overvallen te worden door teveel gevoelens,,,,,,,

Vaak helpt het als je iemand hebt die je helpt dit kan een vriend zijn of een therapeut......

een vriend die je goede raad geeft....en jijzelf zal ook wel positieve eigenschappen hebben waarmee je die ander weer mee kunt helpen....

Dan is het de manke die de blinde helpt.... de manke die kan zien ..... en de blinde die kan bijvoorbeeld goed lopen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar aanleiding van je vraag is het duidelijk dat je praat over vier rollen of personen: je ( eerste persoon) kent jezelf ( twede persoon) goed. Maar soms word je overvallen door gevoelens (derde person of rol) en dan is er naturlijk die gene die dat allemal waarneemt ( vierde person). Het zegt dat je bent volkomen normaal. Men leeft 90 procent van de tijd in automatisme en heeft geen controlle over zijn gedachten. Het is eigenlijk belachlijk, stel voor dat je hersenen gaf een opdracht aan je hand om een kopje coffee van tafel te pakken en je hand weigert want je hebt geen controle…
Er zijn manieren om meer controle over onze gedachten en gevoelens te hebben. Een hele goeie is meditatie, ga op zoek naar de meditatie technike die het best bij jou past. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad je kent je zelf niet goed genoeg. Eigenlijk ken je jezelf nooit helemaal goed. Je blijft overvallen worden door onbegrijpelijke gevoelens en vreemde gedachten.