Klopt het dat mensen met een trauma niet meer lezen?

Ik heb het idee dat mensen die een vorm van trauma hebben opgelopen, niet meer lekker een boek of een tijdschrift met lange artikelen kunnen lezen.

Ik ken mensen met een jeugdtrauma die nooit op die manier hebben kunnen lezen. En mensen die vroeger uren konden lezen, maar dat na een traumatisch verlopen huwelijk niet meer kunnen.

Bestaat zo'n verband inderdaad? Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, is er een verklaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet niet of er een onderzoek is naar het verband tussen een psychisch trauma en specifiek lezen. Het gaat overigens te ver om te zeggen dat (iedereen) die een trauma heeft (gehad), niet meer rustig een boek kan (of zal kunnen) lezen. Dat stel je niet letterlijk, maar dat kan volgen uit de korte titel van je vraag. Een verband is er echter wel. Tijdens of na een trauma kunnen mensen last hebben van een overmatig verhoogde alertheid. Die alertheid uit zich onder meer in hartkloppingen, concentratieproblemen, slaapproblemen, schrikachtigheid enzovoorts. Het is alsof men zich schrap zet tegen bedreigingen, ook als die er niet meer zijn. Bij een ernstige of bedreigende situatie is die alertheid normaal (je staat even “op scherp”). Het kan echter veel langer aanhouden en het functioneren van iemand beperken. Dit is ook een van de aanwijzingen dat er sprake zou kunnen zijn van een posttraumatische stress-stoornis (PTSS), al zijn daar meer aanwijzingen en een professionele diagnose voor nodig. Het klopt dus dat sommige mensen tijdens en/of na een psychisch trauma problemen kunnen hebben met ontspannen een boek of lang artikel lezen. Ze kunnen moeite hebben zich volledig te ontspannen en weg te zinken in een verhaal, omdat ze onbewust nog steeds alert blijven op mogelijke bedreigingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100