Waarom bestaat het ego, waarom zijn sommige mensen cynisch geworden en weten het altijd beter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen, je hebt pech als je die in in omgeving hebt.

Het beste antwoord

Door het ego zijn we in staat om ons te indentificeren met onszelf.
Een gebrek aan ego, veroorzaakt een lage zelfdunk, en een gebrek aan liefde voor jezelf.
Het eigen ik is belangrijk, mits het goed gedoseerd is.

Als mensen cynisch worden of zijn, is dat meestal een harnas die ze om zich heen trekken, om zich te beschermen.
Deze mensen zijn heel moeilijk te overtuigen, je kunt praten als brugman, maar je dringt niet door.
Eigenlijk is dat heel zielig, want ze missen daardoor zoveel mooie dingen in hun leven.
Ook het eigen gevoelsleven ligt vaak op een laag pitje, omdat die signalen ook niet door het harnas van cynisme heen komen.
Uiteindelijk is dit vaak terug te voeren op angst, of een beschadiging in hun jeugdjaren.
Het beste is om toch om dit soort mensen met liefde heen te staan, in de hoop het cynisme te doorbreken.

Het altijd beter weten is weer een gevolg van een uit de hand gelopen ego, wat niet meer in de maat loopt.
Ook dit is uiteindelijk weer terug te voeren op angst.

Het beste is gewoon jezelf blijven, en altijd vriendelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ego is latijn voor ik. Iedereen heeft een ego, een ik. Reden van het bestaan is niet zomaar te geven.

Cynische mensen weten het niet per definitie beter. Cynisme kan ontstaan door levenservaring. Meestal door het meemaken van negatieve dingen. Bij het meemaken van veel negatieve dingen is het natuurlijk ook moeilijk, om een positieve levenshouding te behouden.
13 jaar geleden
Jouw vraag bestaat uit drie delen, die niet per definitie iets met elkaar te maken hebben.

EEN
Ego = ik.
Ego is ook een gevoel van eigenwaarde of zelfrespect [is een term uit de psychologie.]
Voor het welzijn van een mens is het belangrijk dat hij tevreden met zichzelf is, dus een positieve eigenwaarde heeft.
Die "eigenwaarde" hoeft niet overeen te komen met de visie die anderen op een persoon hebben: iemand kan erg zelfverzekerd of zelfs opschepperig overkomen (eigendunk), maar daaronder een negatieve eigenwaarde verborgen houden.
Of: Erg rustige of teruggetrokken mensen kunnen daarentegen zeer overtuigd zijn van hun eigen kunnen.

TWEE
Sommige mensen zijn cynisch geworden door negatieve ervaringen. Door slechte ervaringen uit het verleden gelooft hij niet meer in de goede bedoelingen van mensen. Het is een houding die voortkomt uit wantrouwen
en kan hoogstens spottend worden opgevat.

DRIE
Het altijd beter weten kan verschillende oorzaken hebben: Er zijn mensen die echt heel veel weten, het kan eigenwijsheid zijn [aangeboren of aangeleerd].
Mijn familie staat bekend om zijn eigenwijsheid. Mijn vader had dat, mijn broers ook heel erg, helaas schijn ik dat ook te hebben.

Tja, als je al die drie dingen combineert in een mens,
dan lijkt mij dat een moeilijk mens, voor zichzelf en zijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eigenwijs is iemand die een ander een eigenwijs noemt. Om eigenwijs te worden genoemd zijn er twee personen nodig. Wie de andere aanmerkt als eigenwijs is eigenwijs.
omdat ze onzeker zijn tegenover anderen,en bang zijn dat zij niet o.k. genoeg zijn,als blijkt hoe menselijk en kwetsbaar zij vanbinnen zijn.dat kunnen zij zo goed verbergen onder een laag van cynisme en betweterigheid dat zij zelf niet eens kennis hebben van wie zij echt zijn onder die laag.daarom is t vaak ook zo moeilijk om door zo'n persoon door te dringen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ego bestaat niet. Dat is een overtuiging, een alom heersende overtuiging. Je kunt je ego niet laten zien. Mensen worden of zijn cynisch omdat ze gefrustreerd zijn. En andere mensen weten het beter omdat jij (het) (ook) niet weet. In het land der blinden lijken (claimen) eenogen het beter te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ego=ik en daar hoeft niet aan te worden toegevoegd.

k heb van de week het boek Atomised van Houellenbecq gelezen, maar dat heeft mij wel een cynisch deukje gegeven, omdat ik op basis van mijn levenservaring de goede man wel een beetje gelijk moet geven.

Eigenwijs is degene die een ander eigenwijs noemt
Denk daar maar eens over na!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ego bestaat om de kern van de mens te beschermen. De belangrijkste functie van het ego is daarnaast het vermogen tot identificatie. Daardoor is het mogelijk te groeien en het bewustzijn te laten toenemen.

Probleem met het ego is dat iemand zich identificeert met de fantasieen die hij/zij over zichzelf heeft. En zo dus in een illusie komt te leven. Het is een hele kunst om die illusie weer ongedaan te maken. Het doet ook zeer.

Wie dat werk niet wil doen, of de pijn wil vermijden, kan vluchten in cynisme of in betweterij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het ego het extract van je persoonlijkheid kunnen noemen.
door ongunstige ervaringen en teleurstellingen word je voorzichtiger, je krijgt dan "eelt op je ziel " en wordt wantrouwender, cynischer en vertrouw je meer op je eigen inzichten, het lijkt dan voor de buitenwereld of je alles beter weet.
Wantrouwen is echter een ongunstige levenshouding, als je vertrouwen geeft, ontvang je dat ook, je zult dus weer wat meer moeten leren in anderen te investeren.
Ik heb gemerkt dat als je anderen vertrouwen schenkt, ze proberen deze verwachting waar te maken terwijl deze mensen in een andere situatie onbetrouwbaar zouden kunnen zijn.
Je kunt dus wel degelijk het beste in een ander naar boven halen, maar dan moet je zelf de aanzet geven en je kwetsbaar en sympathiek durven opstellen.
Je medemensen gedragen zich dan een stuk positiever tegenover jou.
Probeer het maar eens, het resultaat zal je verbazen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ego is niet bestaand. het kan alleen bedacht worden.

Mensen zijn niet cynisch geworden, ze zijn vergeten dat ze niet cynisch zijn.

Anderen weten het altijd beter: (dit vind ik een goeie vraag!), Anderen zijn in staat te laten zien wat jij wilt (of niet wilt) Jij wilt dus heel graag het het beste weten. Daarom zie jij alleen mensen die het beter weten.
Nu je je eigen natuur kunt zien, weet je wat je te doen staat: Weet! Gewoon: Weet!

Stop met "waarom-vragen", ze leidden jou alleen maar naar de plek waar je niets weet!
Vraag "hoe?", en je weet al een stuk meer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn een hoop vragen.
Deze dingen komen allemaal voort uit "onwetendheid".

Onwetendheid over onze eigen aard, ons eigen denken, ons eigen handelen.