Is vaak lachen een teken van "een optimistisch mens" ?

De VVD suggereert in haar verkiezingsspotjes dat het vaak lachen van Rutte een teken is dat hij een optimist is.

Maar klopt dat wel ?

Immers een pessimist kan ook met goeie grappen uit de hoek komen. Dat noemen we dan cynisme.

Rieneke1
7 jaar geleden
Een neuroot kan ook dwangmatig lachen toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rieneke, dat hoort men aan de klank van de lach, dat het geen echte lach is. Maar een spontane lach, vooral lachen om zichzelf, moest vaker gebeuren.
Rieneke1
7 jaar geleden
Dat klopt Joan, maar Rutte en spontaan zie ik niet echt als combi ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ook niet Rieneke, maar dat ligt misschien aan de oren van de ontvanger. De minister-president lacht niet altijd spontaan, maar spreekt en antwoord dikwijls lacherig. Dat is waarschijnlijk datgene wat jij ook hoort.
https://www.groene.nl/artikel/mark-en-de-woestijnstrategie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het niet zo dat iemand die onzeker is ook vaak lacht? Dus optimistisch, vrolijk, spontaan en onzeker? How about acting? In opdracht van de campagne leider(?)/marketing adviseur(?), in dit geval bedoel ik.

Het beste antwoord

Ja, lachen is een teken van een optimist.

De Amerikaan David Mezzapelle deed vijf jaar lang een studie naar optimisten en schreef zelfs een boek over hen: Contagious Optimism. Na alles wat hij heeft gezien, gelooft hij dat je zeker een geboren optimist kunt zijn, maar ook dat je zelfs als ware pessimist je leven (of eigenlijk je mindset) kunt beteren.
De expert kwam erachter dat alle optimistische mensen zeven dingen gemeen hebben:

1. Ze zijn dankbaar voor de kleine dingen
“Van de zon die ‘s ochtends opkomt tot je kind of je hond die blij is je weer te zien. De grote dingen lijken dan zelfs nóg mooier. Optimisten weten bovendien ook in minder leuke situaties iets te vinden wat hen weer oppept.’

2. Ze zijn vrijgevig met hun tijd en energie
“Anderen helpen is een goede manier om meer een optimist te worden. Altruïsme zorgt ervoor dat je jezelf steeds beter voelt.”

3. Ze zijn geïnteresseerd in anderen
“Mensen denken vaak dat ze de enige zijn met problemen, of het nu gaat om een ziekte als kanker, een echtscheiding of financiële problemen. Wanneer zij horen dat ze niet de enige zijn en dat die ander het al heeft overwonnen, geeft dat hen hoop. En hoop is de basis van optimisme.”

4. Ze omringen zichzelf met optimisten
“Waar het omgaan met pessimisten energie kost, geven optimisten je juist energie. Je wordt er simpelweg vrolijker van.”

5. Ze luisteren niet naar zwartkijkers
“Hoe anderen de wereld zien, is hun waarneming, niet de jouwe. Het mooie is dat je het oneens kunt zijn met hun mening. Je kunt simpelweg de andere kant opkijken en vasthouden aan je eigen realiteit.”

6. Ze vergeven
“Wat er in het verleden ook is gebeurd, accepteer dat dit het verleden is en dat je er niets meer aan kunt doen. Sluit er vrede mee, zodat het in ieder geval niet nog meer kwaad kan doen.”

7. Ze lachen
“Door te lachen creëer je een atmosfeer waarin ook anderen meer zullen lachen. Het hormoon serotonine wat dan vrijkomt draagt bij aan je gevoel van geluk en blijheid.”

Toegevoegd na 3 minuten:
"Een pessimist kan ook met goeie grappen uit de hoek komen": dat doet een pessimist doorgaans niet lachend maar met een droge smoel.

Toegevoegd na 1 uur:
Citaat Tom Bodett: "Het verschil tussen een optimist en een pessimist? Een optimist lacht om te vergeten, een pessimist vergeet om te lachen.".
https://www.brainyquote.com/quotes/authors/t/tom_bodett.html
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zeker punt 6, laat het verleden geen macht over je krijgen.
Z512099
7 jaar geleden
+ van mij, lachen is een groot geluk, punt 7 is mijn favoriet.
Inekez1
7 jaar geleden
Dat een optimist vaak lacht, wil nog niet zeggen dat iedereen die vaak lacht ook een optimist is. Sommige mensen lachen van de zenuwen, sommige mensen lachen als ze zich ongemakkelijk voelen. Sommige mensen lachen omdat ze blij zijn met de (media-)aandacht die ze krijgen. Ik vind vaak lachen niet per sé een goede eigenschap, zeker niet voor een politicus. Het lijkt soms of serieuze onderwerpen dan helemaal niet serieus genomen worden. Doe mij maar een realist.
Rieneke1
7 jaar geleden
Eens met Inekez1.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Altijd lachen hoeft niet per se een goede eigenschap te zijn, lachen is ook geen eigenschap. Een lach kan wel een gespannen atmosfeer doorbreken. Lachen van de zenuwen is niet echt lachen, dat lijkt meestal meer op hinniken. De meest realistische wijsgeer die de wereld heeft gekend was Schopenhauer, een ongelooflijke pessimist en chagrijn.
Gisteren met een grote groep bij elkaar geweest, wat hebben wij gelachen, heerlijk.