Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen intuitie en instinct ?

Zit er volgens jou verschil ? Wat is er over bekend ? Komt het instinct alleen bij dieren voor en noemen we het bij de mens dan intuitie ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Instinct zijn denk ik aangeboren reflexen/eigenschappen die je doet zonder je bewust te zijn waarom je het doet.
Als er bv onverwachts een voorwerp op je afkomt doe je instinctief je ogen dicht. Dit is in het verleden door je verre voorouders geleerd en voorkomt dat je ogen beschadigen. Instinct is dus ook een soort van "ingebakken geheugen".
Nog een voorbeeld. Als je valt zul je vaak instinctief je hoofd beschermen.
Vaak wordt gedacht dat dieren alles instinctief doen. Dit is echter niet het geval. In hun jeugd leren ze van hun ouders hoe eea in zijn werk gaat.
Zo wordt een wilde kat door zijn moeder geleerd hoe je snel een prooidier kunt doden. De meeste huiskatten hebben dit niet geleerd omdat ze te vroeg uit het nest zijn gehaald. Ze spelen dan vaak net zolang tot ze verveeld zijn of de prooi door uitputting en verwondingen overlijd.

Intuitie is dat je je verstandelijke vermogens combineert met een gevoel. Soms is dat gevoel verklaarbaar.
Je vertrouwt iemand bv niet omdat deze persoon een zelfde lichaamstaal heeft als iemand anders die je al eens bedonderd heeft.
Intuitie is denk ik een opstapeling van levenservaringen die je al dan niet bewust gebruikt bij het nemen van beslissingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat er wel overeenkomsten zijn,
wij als mens hebben alleen afgeleerd om naar onze intuïtie
te luisteren, of het te begeren.
Als je er toch naar luistert zul je vaak merken dat het helemaal geen gekke ingeving was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Instinct is de intuïtie van dieren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Intuïtie is situatie-gebonden.
Instinct is karakter-gebonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
taalkundig zijn het synoniemen.

De homo sapiens hanteert voor zichzelf de term "intuitie" om zich te onderscheiden van de overige soorten.

De overige soorten hanteren geen van beide.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie een instinct als een automatische aangeboren reactie op een situatie, intuitie als een niet nader verklaarbare keuze van een beslissing uitgaande dat er meer oplossingen waren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je intuïtie word beïnvloed door je verstand.
Het instinct (van dieren) is een soort van verstand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding