Waarom wordt je IQ niet hoger als je meer gaat leren?

Ik heb een vriendin die zwakbegaafd is. Zij denkt dat haar IQ hoger wordt als zij meer gaat leren. Een psycholoog denkt dat dit niet kan. Haar IQ is 77.
Zij denkt dat zij wel kan leren omdat zij bepaalde dingen wel kan onthouden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
erotisi
8 jaar geleden
Volgens mij verwarren jullie twee dingen. Je IQ op zich kun je niet verhogen. Maar als je veel oefent met intelligentie testen kun je de uitslag van zo'n test wel wat omhoog halen. Al zal ze vermoedelijk geen IQ uitslag van 120 gaan krijgen, maar wie weet.....
amao
8 jaar geleden
Mocht deze vriendin in tienerjaren verkeren zou het wellicht kunnen volgens onderstaand onderzoek; http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Grillige-intelligentie-/5293

Het beste antwoord

Intelligentie is gedeeltelijk erfelijk bepaald. In de hersenen zitten vele intelligentie-gens die elkaar beïnvloeden, de rest bepalen de omgevingsfactoren. Wanneer je als kind bijv. veel wordt voorgelezen en je gaat daardoor graag en veel lezen...heb je al een voorsprong. Eet de moeder tijdens de zwangerschap goed en gezond, doe je veel spelletjes als kind die educatief zijn, ben je als kind nieuwsgierig en onderzoekend....grote kans dat je een hogere intelligentie hebt dan bij een kind dat dit allemaal niet meekreeg tijdens de kindertijd.

Het brein krijgt constant nieuwe hersencellen en zelfs als je al bejaard bent, komen er steeds nieuwe bij als je je hersenen maar gebruikt. Je kunt het brein dan ook zeker invullen en trainen. Eet je daarbij gezonde dingen zoals omega- 3 vetzuren, die vooral in vette vis zitten en walnoten, sport en beweeg je regelmatig, dan zorg je ook al voor een betere doorbloeding van de hersenen maar ook het niveau van groeifactoren, die leiden tot betere aansluiting van de neuronen (waardoor de hersencellen beter met elkaar communiceren), wordt zo verbeterd.

Intelligentie wordt aangeleerd door de hersenen veel te gebruiken, hoe meer je ze gebruikt, hoe sneller informatie wordt gelinkt die in bepaalde hersengebiedjes staat opgeslagen en hoe sneller die kan worden opgeroepen.

Het is dus niet alleen een kwestie van veel leren en lezen, hoewel het wel voor het invullen van hersengebiedjes essentieel is. Maar het is vooral een kwestie van steeds weer herhalen wat je leest/ leert, zodat dit ook in het permanente geheugen vast gezet wordt. Een goed geheugen is het halve werk.
Je kunt dus wel degelijk het intelligentieniveau verhogen door de hersenen te trainen en actief te blijven gebruiken.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door meer te leren neemt je kennis toe maar niet je intelligentie. Die omvat veel meer dan alleen maar hoeveel je weet. Kijk maar op wikipedia.