waarvan komt dit uitstelgedrag?

ik heb het best wel druk. een zeer drukke job, een relatie plus mijn eigen woonst aan het renoveren (en ik doe veel zelf).
maar alleen dat kan mijn uitstelgedrag niet verklaren. Ik stel heel veel uit : bouwaanvraag indienen bv. maar ook mijn eigen liefste bezigheden zoals accordeon oefenen.
ik vraag me af hoe dat komt. Zeker omdat ik merk dat ik juist dingen uitstel die belangrijk voor me zijn. Belangrijker dan bv. poetsen (wat ik dat wel relatief veel doe), alhoewel ik nu niet echt een pietje precies ben op vlak van orde.
Ik maak mezelf dan wijs dat ik wel het leuke zal doen als het eenmaal proper is.
Vroeger bij mijn ouders moest ik ook heel veel poetsen ten koste van de dingen die ik graag deed. Dat was zo wat het enige waar ik ook erkenning voor kreeg. Heb al gedacht dat het daarmee misschien te maken heeft, maar waarom doe ik mezelf dat in godsnaam aan dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stalckystone, misschien moeten we ons mixen: ik ben nogal goed in eerst alles doen dat leuk is en hééé, dan heb ik ineens zomaar geen tijd meer voor de dingen die Moeten. Ach, die afwas kan morgen wel. Alleen denk ik dat morgen weer ;-)
Ik heb moeten leren om wat discipline aan te brengen in die dingen, misschien moet jij leren een beetje los te laten en na elk 'moetje' iets leuks te doen voor je de volgende 'moetklus'; aanpakt?

Het beste antwoord

er heeft al iemand geantwoord dat je geen prioriteiten kunt stellen.
datzelfde zat ik ook te denken. ik wil mijn antwoord alleen graag wat onderbouwen:

je prioriteiten lijken onordenbaar, omdat je door de bomen het bos niet meer kunt zien.
het lijkt mij dat dat kan komen doordat je niet geleerd hebt zélf na te denken. uit je vragen maak ik namelijk op dat er vroeger voor jou gedacht werd, en alles wat goed ging, dat werd de kop in gedrukt.
dat is nou niet bepaald een omgeving die opbouwend is.

als je dat maar vaak genoeg doet bij een kind, of heel consequent bij álles, nou, reken maar dat zo'n kind dan als volwassene niet is opgegroeid tot iemand die z'n dingen erg efficiënt doet.

ik denk inderdaad dat prioriteiten een ramp voor je zijn, omdat eigenlijk zo'n beetje alles wel belangrijk, leuk, nuttig of prettig is. en zelf daarover beslissen is je continu afgeleerd. 'moet' je jezelf dus nog steeds in trainen.
een (of de?) manier daarvoor is: gewoon maar doen.
maakt niet uit waar je begint, maar kiés iets. begin ergens want dat is altijd meer dan niets.

gewoon gaan doen en de voldoening komt vanzelf. dan merk je dat je niet in 7 sloten tegelijk kunt lopen, maar dat geeft niet. blijf in elk geval in beweging.
Keulen en Parijs zijn ook niet in 1 dag gebouwd, maar steentje voor steentje.

als ze niet gekozen hadden uit die steentjes, dan waren Keulen en Parijs er nu nóg niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kan waarschijnlijk geen prioriteiten stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Poetsen is denk ik eerder excuus dan oorzaak.
Wellicht heeft uitstellen te maken met de zwaarte van de consequenties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien omdat je van jezelf erkenning wilt voor wat je doet? Alleen door er bij na te denken kun je dit veranderen, ik vermoed dat jij heel gevoelig bent voor complimenten en door eerst te poetsen kun je jezelf een pluim geven - misschien heb ik het niet goed hoor, ik ken je niet, maar zo kwam het op me over toen ik je verhaal las

Toegevoegd na 1 minuut:
dus stel je uit waar je plezier aan beleefd, want daarvoor krijg je geen pluim van jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik al je vragen bekijk, heb ik het gevoel dat je, te veel wilt. Je hebt moeite om keuzes te maken. Daarom ga je maar iets doen wat je rust geeft, en dat is in jouw geval het poetsen. Waarschijnlijk denk je veel aan de dingen die je nog wil doen, en moet doen en dat is het makkelijk om te vervallen in de dagelijkse dingen.
Het is moeilijk om een nieuwe stap te maken in het leven.
Je hebt het ook druk als ik het lees. Werk, relatie en een verbouwing. Dat laatste is een tijdelijk iets, waar je, je nu mee bezig kunt houden. Ga eerst dat doen, en de rest komt wel.
Verder is het uitstellen van dingen, een karaktereigenschap van mensen. Het is een kwestie van eigen discipline om daar iets aan te veranderen.
Er zijn twee redenen waarom mensen iets willen veranderen. Ten eerste om pijn te vermijden of om iets positiefs te bereiken.
Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, waarom doe je jezelf dat in godsnaam aan?

Ik zei het bij een andere vraag van jou al:

Begin eens met dat "vroeger" los te laten.

Je bent 52 en volwassen en oud en wijs genoeg om je eigen keuzes te maken.

Laat die vaat een keer staan [of vraag je relatie om eens wat meer te doen] en sluit jezelf op met je accordeon [of een van je andere hobbies].

Maak een lijstje van je prioriteiten, en dat wel van JOUW EIGEN prioriteiten.
Plan je dagen en plan daar wat minder schoonmaken en wat meer leuke dingen in.
Houd je aan die planning.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je hooguit mijn eigen ervaring vertellen.

Ik ben er sinds kort achter dat ik dat ook heb. Maar voornamelijk om MEZELF te helpen. Dus 'had' ik drempels waarmee ik mezelf kan helpen. Zoals naar de dokter gaan, of een afspraak maken met de tandarts, enz. Elke keer was er wel een kleinigheid waardoor ik een excuus had om het te laten.

Nu heb ik dit gedrag overgenomen van mijn moeder. Zij heeft ook moeite om zichzelf te helpen en heeft dezelfde drempels. Ik had het puur overgenomen, omdat ik dacht dat het de wijze moest zijn om in het leven te staan. Ik was jong en mijn voorbeeld was mijn moeder.

Voor mij was het niet ontstaan door een trauma of een vervelende ervaring.

Ik heb dit kunnen oplossen, door te visualiseren dat mijn liefde stroomt. Van mij uit naar buiten toe. Met als wetenschap dat de liefde alleen kan stromen als er geen drempels zijn. Liefde voor jezelf, maar dat jij jezelf kunt helpen.