Wanneer ben je geestelijk gehanicapt?

Ik heb een leerachterstand en hoor vaak dat ik gehanicapt ben dan geestelijk Alleen is dat zo lulig want ik kan veel meer dan iemand met een syndroom van douwn ik maak alleen spellings fouten en heb met dingen soms iets meer hulp nodig.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik dat zo van je lees, valt het hard mee, want je kan mooie zinnen maken en aardig redeneren, las ik in jouw vorige vraag. Er zijn veel mensen die moeite hebben met spellen, maar dan ben je niet gelijk geestelijk gehandicapt.
Je bent nog jong, probeer te blijven leren. En we hoeven niet allemaal wiskundigen te worden ;)

Antwoorden (9)

Dan ben je niet geestelijk gehandicapt, maar heb je een verstandelijke beperking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowiezo word je aangemerkt als geestelijk gehandicapt als je een IQ lager dan 75 hebt. Verder als je zo'n zware stoornis hebt dat je niet kan functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet de enige, iedereen is gehandicapt, de een wat meer dan de ander, maar ik zeg je iedereen is gehandicapt...

Of we zijn het allemaal of niemand is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, klopt niemand is perfect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens de definitie van de DSM-IV heeft dit puur met IQ te maken en wel volgens de volgende regels:

* zwakbegaafd: IQ 70/75-85/90;
* lichte verstandelijke handicap: IQ 50/55-70;
* matige verstandelijke handicap: IQ 35/40-50/55;
* ernstige verstandelijke handicap: IQ 20/25-35/40;
* diepe verstandelijke handicap: IQ lager dan 20/25.

Aangezien dit een vrij beperkte definitie is, is deze uitgebreid met het volgende: het intellectueel functioneren ligt duidelijk onder het gemiddelde, daarnaast is er sprake van aan de beperkte intelligentie gerelateerde beperkingen van het aanpassingsgedrag op twee of meer van de volgende tien gebieden: communicatie, zelfverzorging, zelfstandig kunnen wonen, sociale en relationele vaardigheden, gebruik maken van gemeenschapsvoorzieningen, zelfstandig beslissingen nemen, gezondheid en veiligheid, functionele intellectuele vaardigheden, vrijetijdsbesteding, werk. Ten slotte manifesteert de verstandelijke handicap zich voor de leeftijd van 18 jaar. Een laag IQ (lager dan 70/75) is dus wel voorwaarde, maar niet voldoende voor de diagnose ‘verstandelijke handicap’. Doel van de wijziging van de definitie is een goede aansluiting van zorg op de zorgbehoefte.

Het Down syndroom is een chromosomaal bepaalde afwijking, een aangeboren afwijking dus. Chromosomale afwijkingen zijn (meestal microscopisch waarneembare) stoornissen in de rangschikking van chromosomen, bijvoorbeeld een tekort of een verdubbeling van chromosomen. Bij het Down syndroom is er extra materiaal aanwezig van het chromosoomnummer 21, dit veroorzaakt stoornissen in de structurele en functionele ontwikkeling.

Kortom mensen met Down zijn altijd ook in meer of mindere mate verstandelijk gehandicapt, maar niet alle geestelijk gehandicapten hebben het syndroom van Down.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op deze site kan je lezen wat het inhoud geestelijk handicapt te zijn.
Lees verder op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mentale_retardatie

Daar staat bij dat het om ontwikkelingsstoornissen gaat en niet ontwikkelingsachterstanden.
Dus iemand die geestelijk gehandicapt is heeft een ontwikkelingsstoornis en geen ontwikkelingsachterstand.

Voor een leerachterstand vindt ik niet dat je geestelijk gehandicapt bent. Elke mens en dus ook kind is anders en leert op z'n eigen tempo maar we delen vandaag de dag alles graag uit in het gemiddelde en dat begint al bij de consultatie bureau want owee als je kind niet aan de standaard richtlijnen vol doet. Elke mens heeft z'n eigen talent , misschien ben jij wel heel handig met je handen. Ik kan van me zelf vroeger herineren dat zware leerstoffen ook niet m'n ding is en veel handiger ben met m'n handen en daarom ook elektra monteur ben in de middenspanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nogal subjectief. 'T zelfde met lichamelijk gehandicapt. Iemand met lenzen: is die lichamelijk gehandicapt? De een zal zeggen van wel, de ander niet. Zo ook met geestelijk gehandicapt.
Stephen Hawking zal misschien anderen geestelijk gehandicapt vinden als ze niks van materie of zwarte gaten weten. Anderen zullen hem weer geestelijk gehandicapt vinden omdat ie als een gek zonder echt goed uit te kijken met zijn electrische rolstoel een weg overstak (tenminste dat verhaal heb ik ergens gelezen van iemand uit zijn naaste omgeving).

Enfin... Alles is relatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beschouw eens dat een heleboel mensen denken dat gehandicapten foutjes zijn van moeder natuur.

Hiernaast kan je zeggen dat niemand werkelijk perfect is of perfectie heeft. Ze hebben allemaal foutjes.

We hebben allemaal foutjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1,
Verstandelijk gehandicapt ben je met een IQ dat signifikant lager is dan 80. Vaak is het dan niet eens meer echt goed te testen. Mensen die echt verstandelijk gehandicapt zijn, kunnen eigenlijk niet of nauwelijks zelfstandig functioneren. Ze hebben bij alles een zekere mate van begeleiding nodig, en wonen vaan in / onder een vorm van toezicht. Natuurlijk heb je daarin gradaties van ' bijna normaal' (whatever normaal is) tot diep zwakzinnig.

Maar er is natuurlijk ook een (grote) groep mensen die verstandelijk feitelijk niks mankeert, ze zitten alleen wat aan de lage kant van het gemiddelde (tussen de 75-85 ongeveer, globaal) en hoewel daar in principe niets gehandicapts aan is, kan voor deze mensen het dagelijks leven in een buitengewoon gecompliceerde samenleving als de onze best wel eens heel moeilijk zijn.

Er zijn zoveel dingen die je moet weten, die je moet snappen, geschreven en ongeschreven regels die je geacht wordt te kennen, honderdduizend dingen tegelijk om op te letten en elke dag bergen en bergen informatie die je moet verwerken. Voor iemand met een wat minder dan gemiddelde intelligentie, kan dat een hele dobber zijn. Om nog maar niet te spreken van tegenwoordig schier bovenmenselijke prestaties als een kind opvoeden of een huishoudboekje kloppend krijgen.

Deze mensen noemen we in de volksmond ' zwakbegaafd' , hoewel ze uitstekend in staat zijn voor zichzelf te zorgen en de kost te verdienen. In een eenvoudiger samenleving dan de onze zouden deze mensen gewoon tot de middenmoot behoren. Type waarvan mensen vroeger zeiden : 'Jantje moet later maar iets met zijn handen gaan doen' . Helaas wordt ook aan eenvoudige handarbeid tegenwoordig hoge eisen gesteld qua scholing, waardoor veel mensen die in een beroep prima zouden functioneren, nauwelijks de kans krijgen omdat ze de eraan voorafgaande opleiding nauwelijks kunnen bijbenen. Tegenwoordig is echt niet alles beter dan vroeger.

Misschien ben je geen hoogvlieger, maar er staat ook nergens dat dat moet, en lang niet iedereen met een hoog IQ is meteen een succesvol mens, hoor. Laat je vooral niet aanpraten dat je minder bent dan een ander, benut je talenten en wees trots op wat je wel kan. De ene mens is beslist niet meer waard dan een ander. Je moet er toch niet aan denken in een wereld te leven waar iedereen een IQ van 140 of hoger heeft. Enne.........wie moeten er dan in zo'n samenleving eigenlijk het échte werk doen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk nog niet de juiste manier gevonden om te leren.
Het is zo gemakkelijk om mensen in een hokje te stoppen.
Welke dingen ben je goed in? (Sporten, hobby's)
Hoe doe je de dingen waar je goed in bent?
Denk je dan op een andere manier?
Probeer eens iets te leren met in je achterhoofd je favoriete hobby, of muziek. Gaat het leren dan beter?

Maar vooral: Laat je niks aanpraten! De een heeft gewoon iets meer tijd nodig dan de ander om iets te leren.