Is het bewustzijn van gevoelens alleen mogelijk als je er woorden voor hebt?

De gevoelens van boosheid agressie blijdschap verdriet kennen de meeste mensen wel. Maar ben je daar alleen bewust van als je er woorden voor hebt, of spreek je dan juist van zélfbewustzijn?

8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Gevoelens zijn vaak helder voor degene die ze ervaart.
Om deze gevoelens te beschrijven moet je je " behelpen" met taal. Sommige gevoelens laten zich door een enkel woord omschrijven, maar andere gevoelens zijn niet eenduidig te benoemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat het gevoel het gevoel. Woorden doen vaak een gevoel te kort.

Antwoorden (4)

Nee. Kenmerkend voor gevoelens is dat ze ervaren worden, niet dat je er een naam op kunt plakken. Vergelijk olifanten. Bij het sterven van een lid van de groep tonen de overige leden allerlei gedrag dat onderzoekers niet anders kunnen omschrijven dan als rouw. Ze ervaren blijkbaar gevoelens van verdriet en handelen daarnaar, maar ze hebben er zeker geen woorden voor want olifanten kennen geen gesproken taal. Er is geen enkele reden om te veronderstellen dat het bij mensen anders zou zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar zouden de olifanten ook bewust zijn van een rouw gevoelens?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe zou je dat moeten onderzoeken? Je kunt het ze niet vragen. Hooguit kan je zeggen dat ze de handelingen die ze bij het rouwproces verrichten alleen dan verrichten. Dat kan erop wijzen dat ze zich bewust zijn van de gevoelens die de handelingen veroorzaken, anders zouden ze die bij andere gelegenheden ook wel verrichten. Maar dat is maar een veronderstelling.
Dit is een bekende denkfout; we denken niet in woorden. Woorden plakken we achteraf op onze gedachten.

Dat geldt ook voor onze bewuste gedachten.
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ligt er maar net aan wat je onder denken verstaat misschien, maar jouw toch redelijk enge visie van denken is wel nieuw voor mij.
Maar misschien bedoel je dat gedachten ook door beelddenken kunnen ontstaan?
tinus1969
8 jaar geleden
Wat is er precies 'eng' aan mijn visie?
Het is heel simpel; gedachten zijn abstracte dingen; emergente eigenschappen van chemische breinactiviteit (net zoals kleur ook een emergente eigenschap is van lichtgolven).
Die gedachten kun je transformeren in woorden of beelden. Je gedachten ontstaan dus niet door beelddenken, zoals jij schrijft: Het denken is er eerst, die beelden zijn een manier om onze gedachten uit te drukken.
erotisi
8 jaar geleden
Voorbeeld: kun jij aan een tafel denken zonder het woord tafel of beeld van een tafel te gebruiken?
tinus1969
8 jaar geleden
@erotisi. Ik denk het wel :-) Serieus; dit is waar zelfreflectie ons in de steek laat. We kunnen alleen praten over dit onderwerp in woorden; we zetten onze gedachten ook vaak om in woorden. Maar dat bewijst niet dat die woorden een voorwaarde zijn om te kunnen denken.
erotisi
8 jaar geleden
Je laatste zin is natuurlijk al wat minder eng; het sluit niet uit dat je kunt denken met/in woorden. Maar ik weet niet of je nog steeds eng bent. Maar het probleem is misschien te analyseren via twee wegen. Enerzijds zie je een tafel en krijgt daar een zintuiglijke indruk van die je brein activeert. Anderzijds kan je door het woord tafel te horen een een breinactiveit krijgen die gelijkt op de eerste indruk. Het probleem is echter dat niet alleen de tafel een zintuiglijke indruk maakt maar alle lichtstralen van de hele kamer, dus ook de stoelen etc. Dat je nu net wel de tafel noemt maar niet het andere ligt, lijkt mij, aan je brein. Om te focussen op die tafel heb je je brein nodig.
Maar stel je staat voor een etalage te kijken en daar staan allemaal 'bizarre' spullen die je nog nooit gezien hebt, dan hoef je inderdaad geen woorden daarvoor te hebben om aan die spullen te denken.
Maar als je een dag later nog eens probeert diezelfde breinactiviteit te krijgen zal het niet mogelijk zijn om zonder beeld of omschrijving van het object je brein te activeren. In dat geval moet je dus wel denken met woorden of beelden. En niet alleen dat, het gaat deze ook vooráf aan de breinactiviteit (omgekeerde emergentie), en ook dat kunnen we denken noemen. Naast de primaire emergentie dus dat ook denken is want ook het gebruik van woorden zelf stimuleert breinactiviteit.
Wel volgens Kinderen voor Kinderen, zie bron!
En als die het al kunnen, dan neem ik aan dat het antwoord dus een volmondig "ja" moet zijn!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zijn precies woorden en een taal.
Het is niets meer dan een reeks van klanken waar we zelf een betekenis aan verbonden hebben.
Het is niets meer dan een vorm van communicatie.
Het is dus logisch dat we ook denken in ons bekende woorden.
Dus vertalen we een bepaald gevoel van bewustzijn van gevoelens ook in woorden.
We zouden het onmogelijk kunnen in een voor ons vreemde taal.
Mogelijk communiceren we ook met woorden met ons onderbewustzijn.
Tot zo ver onze taal.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar de spontane gevoelens die kunnen ontstaan in een bepaalde situatie, zijn sneller dan onze taal zelf.
Het is er al voordat we er de passende woorden bij hebben bedacht.
Ook gevoelens kunnen we opslaan in ons bewust en onderbewustzijn.
Maar als we er met ons bewustzijn bij kunnen komen, moeten we het weer omzetten in een taal, anders kunnen we er niets mee.