. Autisme komt vijf keer meer voor bij mannen dan bij vrouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een op vier mensen met autisme zou vrouw zijn, maar deze vrouwen zouden een lagere intelligentie hebben. Vooral in de groep van normaal begaafden lijken mannen oververtegenwoordigd te zijn. Dit is echter niet zeker, het zou kunnen dat vrouwen, en zeker normaal begaafde vrouwen, minder kans hebben een diagnose te krijgen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is inderdaad ook mijn ervaring ; dat van mannelijke autisten de verstandelijke begaafdheid hemelsbreed kan verschillen (van verstandelijk beperkt tot juist heel intelligent), waar de autistische vrouwen die ik ken in de regel ook verstandelijk niet uitblinken. Natuurlijk kan het zijn dat de vrouwelijke kenmerken van het brein bij intelligente(re) vrouwen eventueel autisme een beetje "verbloemen", of het makkelijker kunnen compenseren, omdat autisme dan weer een overdreven "vermannelijking" van de hersenen zou zijn. Wel interessant eigenlijk.