Wat wordt er bedoeld met 'je schuldgevoel bij je ouders vermijden en je kinderen er mee overladen'?

Hoe moet je een schuldgevoel dat je eigenlijk bij je ouders wil leggen omdat zij je tekort hebben gedaan maar dat je dat (uit angst om hen dat schuldgevoel te geven?) dus vermijdt, bij je kinderen te leggen en hen daarmee te overladen?
Wat wordt daar concreet mee bedoeld; de schuld bij je kinderen neerleggen? Hoe krijgen die kinderen dan de schuld en waarvan?

8 jaar geleden
2.8K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Klinkt als gezwam van een psychiater die zichzelf graag interessant hoort kletsen en zijn cliënt niet kan helpen.
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.angstlijst.nl/angsten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eens met @HeerVoldemort. Klinkt als onzin.
erotisi
8 jaar geleden
@Heervoldemort en @uhmramon. Vinden jullie het onzin omdat je (ook) niet begrijpt wat er mee wordt bedoeld of begrijpen jullie wel wat daar mee wordt bedoeld en vinden het daarom onzin?
Ivana
8 jaar geleden
Er is altijd een verband tussen de eigen jeugd en de manier waarop je je kinderen opvoedt. De een zal dezelfde stijl handhaven, de ander zal zich er 180 graden van afkeren. Het is niet zo gek wat hier wordt beweerd, maar vereist wel toevoegingen en nadere uitleg. Een paar voorbeelden zou ook leuk zijn voor een beter begrip.
Ikzelf heb mijn kinderen zeer sober opgevoed, was niet nodig, maar ik vond van wel. Eigenlijk heb ik mijn kinderen hiermee te kort gedaan. Mijn jeugd was ook sober maar gelukkig geweest dacht ik. Moesten mijn kinderen ook maar ervaren. Geen verwijt dus naar mijn ouders, maar een straf voor mijn kinderen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik begrijp het niet. En dat maakt het gezwam. Een psychiater die iemand probeert te helpen moet zichzelf duidelijk kunnen uitdrukken naar zij cliënten. Doet hij dit niet krijg je cliënten die ja knikken maar vervolgens niets doen omdat ze niet durven aan te geven dat ze het niet begrijpen. De meeste cliënten doen dat net zoals dat ze het heerlijk vinden als een psychiater zegt hoe ze zich voelen, dan hoeven ze niet zelf te denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, ik begrijp denk ik wel wat er wordt gezegd, maar vind het onzin omdat er allerlei vooronderstellingen inzitten die niet verifieerbaar zijn. Wie zegt bijvoorbeeld dat je een bepaald schuldgevoel 'eigenlijk' bij je ouders wilt leggen? Dit klinkt als: "Ook al weet je zelf van niets, eigenlijk verlang je ernaar om je broer te doden". Ja, dat kan waar zijn, of het kan niet waar zijn, maar hoe valt te bewijzen wat je 'eigenlijk' wilt als je gedachten/gevoelens hierover waarvan je je bewust bent niet meetellen en het alleen gaat om wat je dan blijkbaar onbewust 'echt' zou willen. En verder: stel nu dat je inderdaad iets bij je kinderen neerlegt. Hoe weet je dan dat dit komt doordat je het niet bij je ouders hebt neergelegd? Stel dat je het schuldgevoel wel bij je ouders had neergelegd, is het dan zeker dat je het daarna dan niet meer bij je kinderen had neergelegd? Het kan net zo goed zo zijn dat deze dingen elkaar versterken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Lol die vergelijking van: "Ook al weet je zelf van niets, eigenlijk verlang je ernaar om je broer te doden" Ik denk dat er bedoeld word dat:
X het gevoel heeft dat hij "slecht" behandeld is thuis. X wil deze gevoelens graag uiten, maar kan/durft dit niet bij de verantwoordelijke, zijn ouders. Hij wil niet dat zij zich schuldig voelen. X vind dat zielig, of oneerlijk, of.... wat het ook mag zijn dus uit hij de gevoelens niet bij zijn ouders. Dat is geen bewuste beslissing, want als dat zo was zou hij er mee klaar zijn. En er niet meer mee bezig zijn. Nu legt X het probleem bij zijn kinderen neer. Bewust of onbewust. Ik denk zelf onbewust. X is er nog zo erg mee bezig dat zich dat uit naar zijn kinderen. Dit kan op verschillende manieren. Maar ik denk allen negatief. Bijvoorbeeld: 1. Altijd klagen tegen de kinderen over hoe goed zij het nu hebben in vergelijking tot hem vroeger. 2. Kinderen een schuldgevoel geven: "je komt nooit langs, je belt niet, je houd nooit rekening met mij" Het kind krijgt dus eigenlijk onbedoeld de hele shitzooi over zich heen die X vroeger zelf heeft gehad. Omdat hij het niet kan afsluiten en het ook niet kwijt kan, daar waar het hoort, is hij er continu mee bezig. En hij voelt zich er ook slecht bij. Omdat hij zich slecht voelt word het gedrag naar de kinderen ook steeds erger. Vermoedelijk heeft X ook het beeld van "ik wil NIET net zo worden als pa en ma." En omdat hij dat ook steeds in zijn hoofd heeft en het rot gevoel erbij gaat hij steeds meer lijken op die persoon die hij niet wil zijn. En overlaad dus de kinderen er mee. Maar let op, dit is mijn interpretatie van de genoemde zin. Ik kan het fout hebben omdat ik het onduidelijk geformuleerd vind.

Antwoorden (3)

Ik denk zelf dat omdat je zelf het gevoel hebt dat je tekort gedaan bent in je jeugd, dat je dat bij je kinderen compenseert door hun te overladen met het positieve. Dus als jij bijvoorbeeld vroeger bijna geen aandacht kreeg, dat je denkt nee dat was verschrikkelijk mijn kinderen moet dat niet overkomen en dat je ze dan 'teveel' aandacht geeft. Zo zie ik het, ik weet niet of dat is wat je bedoeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In één woord afreageren. Je kunt of durft je ouders jouw slechte opvoeding niet verwijten, en blijft zo met je woede zitten. Die woede vindt z'n uitweg (onbewust) naar je kinderen, domweg omdat zij zich er zo makkelijk voor lenen. Ze zijn er altijd, doen altijd wel iets verkeerd, ze zijn altijd wel lastig, ze kunnen zich niet verweren, en je kopieert het gedrag van jouw ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Datgene wat je als kind hebt meegemaakt bij de opvoeding van jouw ouders, geef je onbewust en onbedoeld vaak door aan jouw eigen kinderen. Dat kan zowel met positieve belading maar ook vaak met negatieve. Dit komt voornamelijk voor bij geestelijk misbruik van kinderen die van jongs af aan dit niet gemerkt hebben.
Alles wat je als kind van huis meekrijgt, neem je aan als zijnde 'normaal'
Pas wanneer jouw leeftijd vordert ga je langzaam merken dat sommige dingen toch niet zo normaal waren.

Als dat zo is, dan zal je jezelf voornemen om dit bij jouw kinderen anders te doen. Je hebt gemerkt dat jou in jouw jeugd tekort gedaan is.
Misschien hebben jouw ouders nooit spontaan geknuffeld of gezegd hoeveel ze van je hielden? Misschien zag je ze zelfs nooit knuffelen met elkaar of kussen? Als je je dit bewust bent geworden, zal je jouw kinderen hiermee zelfs kunnen overladen als een soort compensatie voor jouw gemis. Het kan weleens teveel zijn, want zelf heb je het nooit meegemaakt en denkt dat het zo goed zal zijn.

Je overlaadt ze ook wel eens met negatieve lading die je zelf niet herkent omdat het er in jouw jeugd is ingeslopen. Stel dat de ouders het ouderschap niet aankunnen en erg onzeker zijn. Zo'n kind merkt dit onbewust en de emotionele voeding gaat dan ipv. de ouder naar het kind toe, omgkeerd plaatsvinden. Het kind zal zich wegcijferen om de ouders te ontzien. Een kind heeft in dit geval altijd het gevoel tot last te zijn en alles op zichzelf betrekken. Het zal niet met problemen naar de ouders toegaan, maar ermee rond bljven lopen of het zelf proberen op te lossen. Het kan zo in het verdere leven een laag zelfbewustzijn met zich mee moeten dragen en een gesloten persoon worden.
Jouw eigen kinderen zullen onbewust ook hiermee overbeladen worden, omdat je zo geworden bent in jouw jeugd. Vaak heb je het zelf niet in de gaten.

Ik ben zelf als kind nog nooit geslagen en heb het ook bij mijn kind nog nooit gedaan. Ik kreeg wel eens een tik op mijn vingers omdat ik na herhaalde waarschuwingen toch de grens wilde weten. Die was er toen en 'wie niet horen wil moet voelen' werd gezegd.
Dit is iets wat je altijd bij zult blijven en toen mijn kind ooit mijn grens uit wilde proberen, kreeg hij ook een tik. Ik ben nog steeds van mening dat een corrigerende tik soms moet zijn. Zo zal het ook bij een kind zijn dat regelmatig in elkaar geslagen werd in de jeugdjaren. Vaak zijn zij als ouder óók gewelddadig en dit zien zij dan helaas als normaal.
amc
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
"Zo zal het ook bij een kind zijn dat regelmatig in elkaar geslagen werd in de jeugdjaren. Vaak zijn zij als ouder óók gewelddadig en dit zien zij dan helaas als normaal." Of juist helemaal niet. Een vriend van mij is thuis echt mishandeld en geestelijk verwaarloosd erbij. Zijn zusje en broer zijn fantastisch maar hij is het rotjong thuis. Ongelooflijk die ouders! Die vriend is nu zelf een paar jaar geleden vader geworden. En hij is zo'n toffe papa. Zo leuk met zijn kinderen. En als hij dan een keer boos word. Gaat hin op zinn hurken zitten en roept zijn dochtertje bij zich, en gaat hij met haar praten en uitleggen dat hij boos is en waarom. Ik vind dat zo bijzonder. Echter...hij probeert thuis nog steeds goedkeuring te krijgen van zijn ouders en reageert het mislukken daarvan af op zijn vriendin. En verder is hij ook enorm egoïstisch.
amc
8 jaar geleden
Daarom zei ik ook dat je het vaak ziet, maar dus niet altijd. Soms lukt het iemand daadwerkelijk om juist zijn kinderen anders te behandelen, omdat hij vond dat hij zelf anders had moeten worden opgevoed. Dan wil je dat jouw eigen kinderen niet aandoen. Knap als je dat zelf inziet of als je erop gewezen wordt dat jouw opvoeding verkeerd was en het ook wordt herkend door het slachtoffer en doet nadenken erover, om vervolgens te bevestigen dat de ander gelijk had en een omslag te bewerkstelligen.
Jammer dat hij nog steeds zijn ouders wil plezieren en zijn manier van opvoeden door hen niet gewaardeerd wordt. Zijn ouders weten namelijk niet beter en 'hebben hem heel anders opgevoed'. Daar ligt het probleem..... ze zullen echt niet inzien dat hij het goed doet bij zijn manier van opvoeden. Hij moet ergens heen met zijn frustraties en jammer genoeg is dat zijn partner. Na ja, beter bij haar dan zijn kinderen toch? Zij kan hem een weerwoord geven en kan ook wel aanvoelen waar het aan ligt, kinderen niet!
Egoïsme is ook zo'n eigenschap die bij de opvoeding tot uiting komt. Inderdaad....ongelooflijk die ouders! Jammer eigenlijk dat ouders geen voorlichting krijgen hóe ze het beste opvoeden. Tegenwoordig wordt veel kinderen al egoïsme bijgebracht want ' jij bent jij en jij doet ertoe...jij bent het belangrijkst....denk eerst aan jezelf enz. enz.
Opvoeden is voortleven en als je zelf geen goede opvoeding hebt gehad, hoe moet je dan weten wat je fout bijbrengt? Het is niet voor niets dat zelfs rechters al bij de strafbepaling rekening houden met " hij heeft een slechte jeugd gehad".