Moet je een sociopaat aanspreken als je hem/haar door hebt?

Ik geloof namelijk dat ik er eentje doorheb, maar ik weet niet of ik moet ingrijpen. Want de groep die hem liefheeft zal mij toch niet geloven. Alhoewel ik ook niet van plan was dit te gaan melden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Even een reactie op panda:

Het is niet mijn bedoeling dit letterlijk te melden.
En een doel heb ik ook niet.
Ik was alleen benieuwd naar de reacties van mensen.

Toegevoegd na 20 uur:
Bedankt voor de reacties zo ver.
Later, toen ik de vraag al had gesteld besefte ik mij dat ik niet moet ingrijpen. En natuurlijk kan ik ook niet weten of het er echt eentje is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind jouw vraagstelling erg onduidelijk en ook nogal gekleurd.
Wat bedoel je met sociopaat? En iemand doorhebben? Als het gedrag van iemand jou niet aanspreekt, kun je hem/ haar daarop heel concreet aanspreken. Maar waarom zou je iemand willen labelen? Laat dat toch over aan de mensen die ervoor gestudeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moniekie:
Met iemand doorhebben bedoel ik dat ik denk dat het misschien een sociopaat is. En mensen die in zijn/haar charme trappen, hebben niet door dat hij/zij het niet allemaal meent.

Het beste antwoord

Iemand een sociopaat noemen of er voor aanzien is niet gering.
Iemand die werkelijk tot sociopaat gerekend kan worden zal niet snel een groep om zich heen hebben (die dit niet door heeft)
Ga eerst eens na op grond waarvan jij meent met een socipaat te maken hebt. Check wat een sociopaat inhoudelijk is en ga na of je deze kenmerken bij de persoon in kwestie tegenkomt.
Het hebben van vrienden (de groep) is nou net een van de kenmerken op grond waarvan je zou kunne denken dat iemand g e e n sociopaat is dut stop jumping to conclusions en informeer je goed.
Ga ook een met die persoon om de tafel (lukt dit op een enkele manier dan spreekt dat weer tegen.
Verder is het heel lastig met zo weinig iformatie een eenduidig antwoord te geven http://antipsychopaat.come2me.nl/297961/Psychopaat-1
Kijk ook eens op deze link of tik in Google het woord sociopaat is, je zult zien waar je op kunt letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat wil je bereiken met het aanspreken van die persoon? Want hij of zij gaat echt niet vol trots toegeven dat ie een sociopaat is, denk ik. En als hij/zij er toch geen blijkt te zijn, kun je eventuele vriendschappelijke contacten wel vergeten.
Dus wat is je doel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houdt er gewoon zelf rekening mee, met jouw vastststaande oordeel over de ''sociopaat"". Het is een term uit de psychiatrie, en of jij dat etiket er terecht op plakt? Neemt niet weg dat je een aantal eigenschappen bij hem opmerkt, die je niet aanstaan.

Het is een persoon met wie jij niet wilt omgaan. Het zij zo.

Het bordje ""Ooit een normaal mens gezien"", ken je dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doen, neem geen risico, laat dat maar aan anderen over. Aanspreken helpt toch niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat je iemand slecht vindt. Waarom zou je dat tegen iemand zeggen? Je kunt beter kijken of er nog iets te verbeteren valt en hem of haar anders aan een ander overlaten die wel zijn of haar goede eigenschappen kan waarderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt "er eentje door"?
Ben jij psychiater dan?
Want je zegt nogal wat.

Hier heb je een - voorbeeld - checklist:
http://antipsychopaat.come2me.nl/313923/Psychopaat-2

Heeft die persoon alle kenmerken?
En dan nog? Wie beoordeelt dat?