Kan je een voorkeurshand afleren?

Bijvoorbeeld als je een hele tijd de voorkeurshand niet heb kunnen gebruiken, en je leert met de andere hand alles te doen, kan het dan zijn wanneer je de voorkeurshand weer kan gebruiken dat je niet meer met die hand kan schrijven of andere dingen kan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Nee. Tenzij een hersenbeschadiging en/of verlamming de oorzaak ervan is dat je met de andere hand hebt moeten leren omgaan zal je het nooit afleren om de andere hand bij voorkeur te gebruiken.

Toegevoegd na 35 minuten:
Voor de mensen die niet goed lezen: De vraag is niet of je met de andere hand hetzelfde kan leren doen, maar of je als de voorkeurshand weer gebruikt kan worden de nieuw geleerde handelingen toch weer met de voorkeurshand gaat doen of dat zou kunnen hebben verleerd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan het wel dat je dan automatische de niet voorkeurhand gebruikt bij dingen doordat je die vaker gebruikt hebt?
Amadea
9 jaar geleden
Als je dat al heel vaak gedaan hebt kan dat zeker. Zo heb ik bijvoorbeeld leren aardappelschillen met een rechtshandige dunschiller, met als resultaat dat ik geen linkshandige dunschiller hoef aan te schaffen want daar kan ik niet mee omgaan. Maar als ik met een gewoon aardappelmesje schil doe ik dat wel met mijn voorkeurs-linkerhand.
wilkers
9 jaar geleden
Ik ben rechtshandig en help wel eens mee bij de circustraining. Hier is een bepaalde oefening (bordje stukje) welke ik beter kan met links, als rechts (mijn voorkeurshand)
Dus ik denk dat het wel mogelijk is.
Ja ik denk dat het wel mogelijk is. Ik weet van mijn oma, die haar linkerhand als voorkeurshand had op de basisschool is afgeleerd om links te gebruiken. Dit is door afstraffen van het gebruik van de linkerhand afgeleerd. Zij gebruikte daarna voornamelijk haar rechterhand, omdat zij dus al op vroege leeftijd het gebruik van de linkerhand heeft afgeleerd.
Het afleren van een voorkeurshand is dus wel mogelijk, maar zal niet eenvoudig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben rechtshandig maar had vroeger een telefoon waarmee ik altijd perongeluk met mijn duim op de "home" Button drukte. Toen moest ik wel links handig mijn telefoon gebruiken. Nu, 6 jaar later, gebruik ik mijn iPhone 5s nog steeds met links
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe sterk de voorkeur voor de dominante hand is, hoe lang iemand de voorkeurshand niet heeft kunnen gebruiken en hoe het herstel van de functie verloopt. Als er heel lang tijd tussen zit en de functie van de dominante hand zo langzaam en moeizaam herstelt dat het nog altijd gemakkelijker is om allerlei zaken met de niet-dominante hand te doen, zou het kunnen dat zelfs na volledig functieherstel de oorspronkelijk niet-dominante hand toch de voorkeur krijgt. Dat zal met name gelden voor activiteiten die vooral zijn aangeleerd in de periode dat de voorkeurshand niet gebruikt kon worden.

Als een rechtshandig kind van 7 dat net heeft leren schrijven letsel aan de rechterhand zou oplopen en het herstel duurt jaren, dan kan het goed zijn dat hij inmiddels met links beter en sneller kan schrijven dan met rechts en dat hij dat vooral met links blijft doen. Dan heb je kans dat hij (of zij, uiteraard) wel weer met rechts gaat tekenen op den duur, omdat hij dat al veel langer met de rechterhand heeft gedaan.