Waarom knuffelen mensen elkaar?

Tussen partners in een liefdesrelatie lijkt het me duidelijk.

Maar bij bijvoorbeeld vrienden, of om iemand te troosten, of bij je ouders; waarom is het fijn om met je lichaam tegen dat van iemand anders aan te drukken? Waarom geeft dat een fijn en geruststellend gevoel? Wat maakt dat wij behoefte hebben om met ons lichaam tegen dat van iemand anders te drukken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ook al heb je het druk, maak elke dag tijd vrij voor een knuffel. Ons lichaam kan echt niet zonder.

Knuffelen is goed voor de gezondheid. Een gemeende, warme knuffel laat meteen alle stress en zorgen van je af vallen. Maar waarom heeft dit zo’n helend effect?

Jong geleerd…
Al in de baarmoeder is onze tastzin het belangrijkste zintuig. Aanraking is daarom erg belangrijk in de verdere ontwikkeling van kinderen. Wanneer iemand ons aanraakt als kind, voelen we ons meteen veilig. Een knuffel heeft ook een sociaal aspect: het is een manier om met bepaalde mensen om te gaan. Veel knuffelen zal je kind dus socialer maken. Bovendien stimuleert het je immuunsysteem!

Instant geluk
Een knuffel werkt in twee richtingen: een stevige omhelzing geeft jullie allebei direct een goed gevoel. Dat komt omdat zo’n aanraking je hersenen gelukshormonen doet aanmaken. Merk je dus spanningen in je relatie met je vriendin, zus of partner: een stevige knuffel en het zal snel beter gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De mens is het best te vergelijken met een kuddedier.
Je zegt het al, een geruststellende gevoel. Dit komt voort uit veiligheid. Bij de een zal dat sterker zijn dan bij de ander.
Heb je in je jeugd veel troost ervaren door lichaamelijk contact dan zul je er ook meer waarde aan hechten.
Er gaat ook een helende en pijnstillende werking vanuit.De aai over de zere bol en het werkt tegen emotionele pijn.
Bij partners in een huwlijk liggen dezelde aspecten ten grondslag aan dit gegeven.
Door je lichaam tegen een ander lichaam gedrukt te houden bescherm je die plek voor eventuele schadelijke factoren van buiten.Het werkt dubbelop bij beide wordt iets beschermd.
Het daadwerkelijke knuffelen is van oudsher contact met de neus te maken )eskimo@s doen dat nog net als honden, elkaar begroeten door te neuzen. Bij ons is dat kussen geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door lichamelijk contact maak je nauwer contact, het voelt ergens intiemer en er is geen afstand. Lichaamswarmte van een ander doet ook goed en je kunt er soms gewoon behoefte aan hebben. Je voelt je meer "verbonden" met de ander.

Toegevoegd na 33 minuten:
Biologisch verklaard; Je huid is het grootste orgaan van je lichaam, maar ook een van de gevoeligste. De huid vertelt ons of het koud of warm is, of we gespannen of gezond zijn. Hij maakt onderscheid tussen een handdruk v.e. collega en een subtiele aanraking v.e. geliefde. Tussen een gewenste knuffel en een ongewenste por. De huid is er om contact te maken en onze omgeving in kaart te brengen. Via datzelfde huidcontact wordt de aanmaak van oxycotine gestimuleerd. Dit is het z.g. mamahormoon dat vrijkomt tijdens de bevalling en moedermelk doet toeschieten als de baby wil drinken. Tijdens het drinken wordt ook de moeder hier rustig van. Dit "knuffelhormoon"is niet alleen voorbehouden aan moeders, maar iedereen maakt dit aan en iedereen kan de voordelen hiervan ondervinden. Wie veel oxytocine aanmaakt ontspant zich en voelt rust en verbondenheid.
Aanraking heeft een heilzaam effect, daarom doet een massage ook goed. In Zweden kunnen bij wijze van proef bijv. schoolkinderen gemasserd worden en het aantal pesterijen is daardoor enorm afgenomen, hetwerkt dus ook preventief. Helaas wordt er door het respect voor elkaars persoonlijke ruimte te weinig geknuffeld. Zomaar aanraken wordt vaak gezien als ongewenste intimiteit en wordt daarom zoveel mogelijk vermeden. Drie zoenen ter felicitatie mag nog net, maar niet iedereen houdt ervan aangeraakt te worden. We hebben ook minder aandacht voor ogenschijnlijk onbelangrijke zaken als een schouderklopje of handje vasthouden op straat. We zijn efficiënter geworden en staan onder meer tijddruk. Dus aaien we ons huisdier bij behoefte en is aanraking voorbehouden aan en kleine groep intimi. Heb je die niet, kan je door gebrek aan aanraking erg eenzaam worden.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vette plus!
een knuffel heeft altijd een betekenis, een kus niet.

bovendien knufflen doet je met je hele lichaam,en is veel meer gemeend dan een kus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knuffelen verkleint de afstand tussen mensen, en het heeft ook nog een helende geruststellende werking.
Door lichamelijk contact kan jouw energie zich met de ander vermengen.
Daarom is het natuurlijk, want wij zijn allemaal met elkaar verbonden, dus waarom zul je dat niet willen uiten.
Onze jongste zoon is autistisch, en soms is er geen houden aan met hem, dan helpt knuffelen om zijn balans weer te vinden, en hem rustig te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit brengt mensen dichter bij elkaar. Wanneer je iemand knuffelt omdat je blij bent hem/haar te zien, laat je diegene even toe in je hart. Zo werkt het tenminste bij mij.

Je kunt ook voelen of iemand je knuffelt met een open hart of gesloten.

Een knuffel is bewuste aandacht, wanneer het vanuit een oprecht gevoel is. Een hand of zoen op de wang, is in veel gevallen een automatisme.

Wat maakt het dat wij het prettig vinden of er behoefte aan hebben?
Zoals ik boven schrijf, het is iemand toe laten in je hart.
Het is fijn om tijdens een knuffel de warmte van die ander te voelen. Het brengt je dichter bij die persoon.
Iedereen heeft warmte nodig. Wanneer je warmte ontvangt, in dit geval d.m.v. een knuffel, kan dit enorm veel steun geven en je ervaart betrokkenheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het knuffelen wordt energie over en weer uitgewisseld.
Onbewust of bewust pikken we signalen op van de ander.
Dat geeft bij ons zelf een emotionele reactie, waardoor we ineens heel veel energie gaan uitzenden naar de ander.
Om dit optimaal te kunnen doen, moet je in elkaars energieveld komen, dus heel dicht bij.
Hierna kan de energie in golven naar de ander gaan stromen, die ander raakt hierdoor uit zijn/haar evenwicht en zoeken steun , vaak vallen deze mensen gewoon tegen je aan , en het knuffelen is begonnen.
Heel snel is er dan een piek in de energie om daarna weer snel te verdwijnen.
Knuffelen duurt daarom meestal ook niet langer als een paar minuten.
De energie die de ander opgevangen heeft, geeft een heel fijn, moeilijk te omschrijven gevoel van geluk en begrip.
Meestal komt hierna een ontlading van emotie, of gewoon diep zuchten of hemels glimlachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik een voorstander van knuffels uitdelen. Met het geven van een knuffel wil ik bewust de boodschap uitzenden naar de ander dat ze de moeite waard zijn, dat ik ze vertrouw. Ik stel me daarbij kwetsbaar op, want het gevoel komt uit mijn onderbuik. Het doet mij goed, maar ik besef al te vaak dat veel mensen er moeite mee hebben, daarom probeer ik ook door mijn armen wijd te spreiden hen de keuze te laten op mijn suggestie in te gaan, en ik word daar zelden of nooit in teleurgesteld. Knuffellen moet je leren, maar het doet iedereen goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe het net zo! Wat heb je het mooi omschreven! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
knuffel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey wat heerlijk! Warme knuffel terug!
knuffelen is een uiting van ik hou van je ...of ik geef heel veel om je...of ik troost je even ...ik wil je even vasthouden en beseffen dat ik leef:)))) knuffelen is gevoelsvorm van houden van ...met allerlei betekenissen...met je partner kan knuffelen uitlopen tot sex misschien... met anderen gewoonweg uiting van blijdschap dat je er bent...of dat die persoon er is ... heerlijk af en toe een knuffel krijgen...:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest primaire relatie van de mens is een lichamelijk gecontained of gedragen worden door moeder of een andere zorgfiguur. Lichamelijke intimiteit is het meest intieme dat we met mekaar kunnen meemaken. Zonder woorden of begeleid met woorden wordt gezegd dat men van elkaar houdt!!!! Woorden komen later! Door een knuffel biedt de mens letterlijk een houvast en doorbreekt zo het alleen zijn en het alleen voelen. Het is ook een begin van terug één worden.