Moet en mag je iemand helpen die in nood is?

Je kent het wel, je weet zeker dat iemand hulp nodig heeft, telkens opnieuw zie je de signalen.
Maar mag je, je er dan mee bemoeien?
Mag en kan je zo maar hulp aanbieden?
Heeft de ander niet het recht om zijn/haar eigen leed te verwerken of zelfs op te lossen?
Stel je biedt hulp aan, en je wordt daarna verrot gescholden, waar je, je mee bemoeit!
Het zijn mijn zaken, oprotten!
Is het niet je plicht een ander in nood te helpen?
En zal jij het doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Ed!+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg goeie vraag plus 1.

Het beste antwoord

Ik ben zelf het soort type dat binnen enkele minuten al middenin het levensverhaal van een voor mij wildvreemde kan zitten. Ik schijn dit soort mensen aan te trekken, lijkt het wel. Ik denk dat mensen voelen dat je echte interesse hebt, omdat je luistert met aandacht. Ik vind ook niets zo boeiend als mensen en hun natuur of leven. Ze voelen dat je voor hen openstaat en ik zal altijd tijd voor ze nemen.
Alleen al doordat ze dit voelen hoor ik vaak; "Bedankt , je hebt me echt geholpen", terwijl je alleen geluisterd hebt en blijk hebt gegeven van begrip of invoelingsvermogen. Als ze hulp willen, hebben ze dan ook geen probleem om je te vragen, al is het alleen maar om advies. Ik, als zijnde een gevoelsmens, voel ook direct aan als iemand ergens mee zit. Daar ben je misschien gevoeliger voor en ik zal dan altijd eerst voorzichtig polsen en de ander het gevoel geven dat het niet nieuwsgierigheid is, want dit denken er veel hoor. Meestal komt alles er dan uit. Wanneer ik als antwoord krijg:"Ik kan er nu niet over praten", laat ik weten dat ik er ben als degene wel zo ver is. Door een voorzichtige benadering heb ik nog nooit een afwijzing gekregen en zeker niet zoiets als "oprotten". Ook als je niet kunt helpen, laat dan weten dat je wilt helpen als ze echt zover zijn om er niet zonder hulp uit te komen. Laat weten dat je er voor hen bent en wordt niet gekwetst of beledigd of kwaad als ze op een voor jou nare manier reageren. Als je problemen hebt, doe je anders en kun je weinig hebben. Ze zullen later als alles opgelost is hun excuses hiervoor aanbieden en jij zult het begrijpen. Als ze niet geholpen willen worden en het alleen willen verwerken cq.oplossen, respecteer dit dan en weet dat je het in elk geval hebt aangeboden. dan kun je je nooit iets verwijten.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (26)

Ja, dat moet en mag...

Er zijn zelfs gebruikers van GV die menen een ander te kunnen helpen met een antwoord... (Ik niet overigens, dat merk je wel aan mijn antwoorden)

Ja dat kan of dat moet je, een ander helpen in nood...

Ik reageer alleen op een hulpvraag... Ook bij GV, daar staat altijd: "Geef antwoord op de vraag", dus dan doe ik dat ook maar... Dat is de reden waarom ik zo veel antwoorden geef... En je hebt gelijk als die anderen dan beginnen te schelden dan is dat niet leuk... Dat ben ik helemaal met je eens...

Ja ik doe het wel eens, een ander helpen, maar die zijn meestal heel erg blij ermee... En dan krijg ik persoonlijke bedankjes... En dat is inderdaad veel prettiger dan dat schelden...

Maar een mens in nood help ik altijd... Ik kan niet niets doen... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft drie verschillende antwoorden in een antwoord.
Dus wat is je antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen antwoord, het is gezever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is xinix ten voeten uit
iemand moet idd zijn/haar leed verwerken, maar een beetje hulp is vaak wel heel erg bruikbaar.
omdat het zo moeilijk is om hulp te vragen, is het altijd fijn als het wordt aangeboden.
zelfs al maak je er geen gebruik van, de betrokkenheid doet toch enorm goed.
tijdens mijn ziekteperiode heb ik heel veel betrokkenheid en hulp ondervonden, en het voelde als een warm bad.
zelf help ik ook mensen, zo nodig.
ik heb al heel vaak huizen schoongemaakt als mensen in de sores zaten.
gewoon doen dus als je je geroepen voelt!
wel vind ik dat je het graag moet doen, het is geen verplichting.
als je het als een verplichting ziet, zal de ander dat zeker oppikken, en dat is voor diegene niet prettig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Rieneke1
14 jaar geleden
tja ik ben niet zo'n prater, en een schoon huis geeft ook een opgeruimd gevoel in het hoofd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus
Naar mijn mening mag je altijd hulp aanbieden. Of dat gewenst is natuurlijk de vraag. Nee, dat is niet altijd zo en sommige mensen in nood kunnen dat op een heel vervelende manier laten blijken. Maar voor mij is dat nooit een reden om geen hulp aan te bieden. Laat ze maar een keer me verrot schelden. Dan zijn ze dat ook weer kwijt. Ik trek me dat niet zo aan, begrijp dat dat uit onmacht en stress is.

Dus ja, je mag zeker hulp aanbieden. Misschien beter dat je erbij zegt dat je het goed bedoelt en je er niet mee wilt bemoeien, maar dat als die persoon hulp wenst dat je er dan voor hem/haar zult zijn.

Ik denk overigens niet dat het je plicht is. Als je zelf in een moeilijke periode zit ben je er zelf zelfs niet toe in staat, dus dan kan niemand je verplichten om iets voor een ander te doen. Ook kun je niet altijd voor iedereen klaar staan. Sommige mensen liggen je gewoon niet, dus lijkt het me niet logisch dat je die dan hulp biedt.

Ik zeg altijd: luister naar je hart en houdt rekening met de gevoelens van een anders.

Maar Ed... dat doe jij toch al?
Trouwens wel een heel goeie vraag. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
héél mooi ! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Dounja, ik help ook wel eens ongevraagt, puur op mijn gevoel, dat pakt soms wel eens verkeerd uit.
+
Mijn motto is altijd; 'Alleen hulp op verzoek werkt'.

Maar soms vragen mensen niet om hulp, of ze hebben niet door dat ze hulp nodig hebben. Sommige mensen denken dat ze alles zelf moeten oplossen enz.

Wat ik dan doe, is gewoon vragen hoe het met ze gaat en ze ook concreet vragen wat ik voor ze kan en mag doen.
Op dat moment zul je aan de reactie van de ander merken hoe ver je kunt gaan.

Ik vind niet dat je je kop in het zand kunt steken als je ziet dat iemand echt hulp nodig heeft. Ik vraag het en riskeer soms idd een 'bemoei je met je eigen zaken'. Hoewel dit bijna nooit is gebeurd. Achteraf zijn ze je vaak dankbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wel in staat zijn die hulp te bieden! Maar dat kom je pas te weten,als je weet waar de schoen wringt. Als het geestelijke nood is moet je er echt van overtuigd zijn,dat je werkelijk hulp kunt bieden en niet die persoon van de wal in de sloot helpt! Ik zou in iedergeval vragen wat er aan schort en naar aanleiding van het antwoord al of niet actie ondernemen. Als die persoon laat merken niet van eventuele advies gediend te zijn kun je altijd nog excuus aanbieden en je
eigen weg gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet lukt om iemand te helpen die dat echt niet toelaat. soms lijkt het overigens dat mensen geen hulp willen, omdat ze zich defensief opstellen, maar dan kan het helpen om een andere tactiek / benadering te proberen, om door dat defensieve panser heen te breken. Het is een beetje zoeken en voelen wat die ander wil of nodig heeft.
Ik heb een keer gehad dat iemand depri was, en toen leek het erop dat hij geen hulp wilde omdat die persoon erg bot was. Op het moment dat ik zei: oke, dan ga ik wel, bleek uit de reactie dat deze persoon toch wel hulp wilde, maar dat voelde ik toen ook al. Dus het zal per persoon verschillen, of je haar of hem kan bereiken of helpen. kwestie van voelen en beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het moet en het mag. Hoewel het me wel opviel dat ik aan de kant van de weg staand, eerder geholpen werd toen ik nog jong en mooi was, dan nu. Maar gelukkig is er de wegenwacht. Die zijn altijd aardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
waarom moet het ineke, kan je dat nader uitleggen?
ik zou het niet prettig vinden als iemand me helpt omdat het moet, ik zie liever dat hij het graag doet, of anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we zijn op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar?
Beetje flauw antwoord, maar ik denk dat echt. Als ik toesnel om hulp te geven en de persoon wil het niet, ben ik weer weg. Het is een levensinstelling die ik vind moeten, omdat ik een mens ben en gaan andere levende wezens wil laten barsten. Als iemand in het water ligt en geen hellep meer kan roepen, zal ik toch eerst proberen hem of haar uit het water te halen.
Ik vertrouw er ook op dat anderen mij zullen helpen als ik in nood verkeerd, ook zonder dat ik daar nadrukkelijk om vraag.
Nee!
Wordt je niet om hulp gevraagd, dan heb je zeker geen verplichting het te doen!

De enige reden waarom je iemand 'wilt helpen' is vaak dat
het je pijn doet om die ander (zo) te zien.

Je kunt het niet aanzien!..

en dat is niet WAAR!

Want je kunt alles aan,

men wil doorgaans eigenlijk alleen maar helpen om van het gevoel af te komen dat men niet wil voelen:

PIJN!

(en dan begint het lijden!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je zal helpen om je zelf beter te voelen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 @Ed, het is een hele moeilijke vraag. In geval van dierenleed denk ik zeker dat men zal helpen om zichzelf beter te voelen. Omdat het leed zoveel indruk maakt. Ik zal ook antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen is dat zo ja. Wanneer je iemand ziet, die naar jouw (!) maatstaven het 'slecht' of 'minder' heeft dan jij, dan hoort daar een gevoel bij.
(een 'minder' of een 'slecht' gevoel!!!). Om van dit gevoel af te komen, moet de situatie veranderd worden!
En men gaat over tot hulp; proberen de ander in te laten zien dat (...); de ander te veranderen, etc.. Wat hierbij NIET gebeurt is:
de ander accepteren,
de situatie accepteren!
Je eigen gevoelens accepteren! (die zijn gewoon van jou, je hoeft ze niet te projecteren op die ander, of die situatie) Wat wel gebeurt is:
de situatie of de ander wordt NIET geaccepteerd!
Geen empathie!
De illusie van controle (beheersing) Wat wil je werkelijk veranderen ?
De meeste wereldverbeteraars proberen vaak de wereld om hen heen te verbeteren.
Maar dat betekent dat de wereld niet goed is. Ze hebben dus eigenlijk een gevoel dat de wereld niet goed genoeg is.
Zij voelen zich niet goed genoeg!
en wanneer ze met dat gevoel geconfronteerd worden, komen ze in actie, want DAT gevoel ACCEPTEREN ze niet! Pas wanneer ze elk gevoel aanvaarden (ook de mindere!) zullen ze pas in staat zijn hun wereldverbeteraars-gen werkelijk te manifesteren, (zoals het de bedoeling was).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd hoor. De plus had je al van mij. Deze situatie komt ook heel vaak voor: Huiselijk geweld. De vrouw (als voorbeeld) die wordt geslagen door de man. En als je tegen die vrouw zegt, dat ze weg moet gaan omdat het niet goed is, dan hoor je heel vaak: Ja, MAAR...
Alsof ze helemaal niet weg willen. En dat is dan ook vaak zo, omdat ze nog niet genoeg inzichten hebben gekregen. Ook al doet jouw die situatie veel pijn en heb je veel emotie. Je weet niet welke emotie die ander heeft en of die ander daar ook dezelfde label als goed of slecht aan heeft gekoppeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kundalini, een heel erg moeilijk onderwerp als je het zo bekijkt, maar wel juist, we helpen de ander om ons zelf beter te gaan voelen.
Ik help regelmatig mensen maar die komen naar me toe voor hulp en oh wat is het prettig voor je ego om mensen te helpen, maar na afloop denk ik ook wel eens, nou en?
De mensen zijn geholpen daar mag je toch wel een goed gevoel aan over houden? dat is toch geen schande?
Als het spontaan gebeurt, dan gebeurt het op gevoel, je loopt langs iemand en je voelt het verdriet of de wanhoop en je eigen stemmetje (gids) zegt zachtjes, help maar even, dan telt mijn ego even niet meer mee, misschien wel weer na afloop, maar niet op het moment van hulp.
En dat bedoel je denk ik, met je laatste drie regeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, Mijn werk is het helpen van mensen met hun technische problemen. Op een topdag krijg is zo een 70 bellers. Soms zijn mensen enorm blij dat ze geholpen zijn, maar ook dan kan ik niet meer mee-blij zijn, omdat het voor mij de gewoonste zaak van de wereld is. Dag in dag uit.
Dan vinden ze het wel vreemd dat ik dan niet in hun vreugde mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Eddijst, jij hebt het 'gulle gever-gen'. je geeft uit onuitputtelijke bron. Dat gaat vanzelf, want het is je natuur (talent).
De valkuil schuilt hem erin, dat jij niet verantwoordelijk bent voor het 'gemis, of 'armoede (in gevoel, of overtuigingen) van de ander.
Op het moment dat je vanuit verantwoordelijkheidsgevoel reageert is dat vanuit eigenwaarde (reageren om jezelf beter te voelen).
Dan zul je altijd over je eigen grenzen (moeten) gaan.
Dat voelt uiteindelijk nooit goed.
Wanneer je reageert (waar dan ook op) zonder verantwoordelijk te zijn voor de gevolgen (de afloop, nl. OF iemand er werkelijk wel of niet 'beter' van wordt!), dan ga je nooit over je grenzen, en wordt de hulp onvoorwaardelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kundalini, je kent me pas.
Maar je kent me goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdan. ik begrijp je, als je er 70 op een dag hebt, dan sta je niet meer mee te juigen.
Iemand die echt in nood zit moet je helpen, dat is zelfs wettelijk verplicht, wanneer levensgevaar dreigt.
Pas echter ook wel op jezelf, als je omkomt kun je nooit meer iemand helpen.
Sommige mensen reageren nadien zeer ondankbaar.
Je helpt echter je medemens niet om er dank voor te krijgen maar omdat je zelf in een dergelijke situatie ook geholpen zou willen worden.
Dus wel of geen dank achteraf, handel naar de zuiverheid in jezelf, je kunt beter later ruzie krijgen met iemand die je geholpen hebt, dan kwaad op jezelf worden omdat je NIET geholpen hebt waar je dat van jezelf wel had moeten doen.
Mensen die geholpen worden beseffen soms niet dat ze hulp nodig hadden en je kunt hun gedrag dan ook niet als meetinstrument gebruiken om te bepalen of je goed gehandeld hebt, in je hart weet je wanneer je het juiste gedaan hebt.
Dat is je graadmeter.

Toegevoegd na 23 uur:
Mensen in nood schakelen over op hun overlevingsmechanisme.
Bij veel mensen houdt dat in dat ze controle willen over hun situatie, elke invloed die zich aan hun controle kan
onttrekken , trachten ze dus uit te schakelen en hebben ze vaak een wat agressieve houding naar goedgunstige mensen die zich zachtaardig opstellen.
Echter dominante mensen worden vaak gemakkeljker toegelaten, ofschoon die onedele motieven kunnen hebben.
Ze geven de mens in nood het gevoel dat ze iets te bieden hebben, daarom zie je vaak misbruik van mensen in nood door dominante "helpers " met een dubbele agenda.
Vooral als je dat als zachtaardige betrokken mens ziet gebeuren, dan is het frustrerend dat de combinatie van dominantie !(wat op zich niet verkeerd hoeft te zijn)
en eigenbelang misbruik de situatie van de mens in nood nog verder doet verslechteren.Ik heb in veel van deze
situaties ingegrepen en met de slachtoffers daarvan gaat het nu een heel stuk beter.

Dat betekent dat je als hulpverlener dan eerst de "hulpverlener" vaak zelfs via aangifte moet uitschakelen VOORDAT de ogen van de mens in nood open gaan.
Dan pas is echte hulp mogelijk.
Deze harde aanpak bezig ik niet graag maar is soms onvermijdelijk.

Er is een verschil tussen aardig doen en aardig zijn.
Dat betekent dat de geholpene je dan soms even niet aardig vindt
Veel later, als de verwerking is ingetreden komt dan vaak wel oprechte waardering en (terecht) vertrouwen.
Daarom moet je dan op je hart af gaan en doen wat nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja dat is lastig. Bij ons in de buurt woont een gezin met een aantal kinderen. Bij de vrouw is kanker geconstateerd , en wel zo dat ze niet lang meer te leven heeft.
Zij heeft aangegeven geen belangstelling en bezoek te willen.
Dat heb je dan maar te respecteren, hoe graag je ook zou willen helpen.
Je mag iemand wel helpen die in nood is, want wat je geeft aan liefde en steun krijg je altijd in een of andere vorm weer terug van het universum.
Maar doe het eerst gedoseerd, en wel zo dat je de ander niet gaat overrulen.
Want soms heeft iemand behoefte om zelf zijn weg te vinden, dus let op de tekenen van de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er persoonlijk wel voor kiezen om hulp aan te bieden.

Dit om de volgende redenen:
- stel je biedt niet hulp aan, en wordt alsnog verrot gescholden
- je krijgt last van je geweten dat aan je gaat knagen, je weet
dat je die persoon in nood eigenlijk had willen helpen.
- wel hulp aanbieden is altijd beter dan hulp aanbieden, en
vervolgens afgewezen worden door die persoon, dan kan je
in ieder geval jezelf recht in de spiegel aankijken
- natuurlijk heeft een persoon in nood recht op zijn eigen
verwerking, maar iedereen kan wel eens een duwtje in de
in de goede richting gebruiken

Ik zou dit zelf ook een moeilijk dilemma vinden. Sterkte met de beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand heeft alleen wat aan hulp als hij die hulp accepteert/wil.

Zolang iemand zelf wil blijven vechten kan je hem wel helpen door te laten weten dat je er zal zijn als hij daarom vraagt. Dat kan hem net die extra kracht en vertrouwen geven dat hij zijn lessen kan leren en er zelf uit kan komen.

Als je iemand gewoon helpt, kan die persoon van je hulp afhankelijk worden en zo zijn zaakjes helemaal niet meer gaan oplossen (dit zie je vaak bij mensen in financiële problemen).

De mens moet eerst willen dat de situatie veranderd, dan komt de zaak pas op gang, dan pas heeft helpen zin.

Het is wel lastig dat zoveel mensen anderen niet tot last willen zijn en het dus erg moeilijk vinden hulp te vragen terwijl ze dat eigenlijk best willen. Het leren hulp vragen is ook een les in voor jezelf opkomen, van jezelf houden, ergens verandering in brengen.

Als iemand gaat schelden als je hulp aanbied heeft die nog kracht genoeg om niet in nood te zitten. Er is pas sprake van nood als de ander dat ook zo ervaart, als die geen uitweg meer ziet, als die z'n hulpkreet de wereld in gooit.

Mensen houden zich vaak lang aan hun sores vast, als je je er dan mee gaat bemoeien pak je hun houvast af. Als ze er nog niet aan toe zijn om die los te laten zullen ze je daar niet bepaald dankbaar voor zijn (en terecht). En je kunt niet voor een ander bepalen wanneer die er aan toe is om los te laten.

Wat ik zou doen, dat weet ik niet, dat verschilt per situatie. De tijd zal het me wellicht leren (hoewel dat van mij niet hoeft).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet niet mag wel.!
Het blijft in jou geweten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je iemand hulp aanbieden, wat is mooier dan dat?

Wanneer je iemand kent/tegen komt en je hebt sterk het gevoel dat je voor diegen iets kunt betekenen, helpen,
zou ik vragen hoe het met hem/haar gaat.

Ook al zegt zo'n persoon;' Goed!'
Kun je zeggen;' Als je hulp nodig hebt, ben ik er voor je!

't Zou kunnen dat die persoon ook dit afwimpelt.
Dan zou je nog kunnen zeggen;' Ik help je graag wanneer je ergens mee zit, zo weet dat ik er voor je wil zijn, je bent welkom met alles waarmee je zit, ik zal niet oordelen.'

Je kunt niet iemand dwingen hulp te aanvaarden, het enige wat je kunt doen is je hulp aanbieden.

Mocht hij/zij nog niet accepteren dan kun je alsnog liefdevolle energie sturen, dat is dan alles wat je kunt doen en dat is zeer waardevol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker dat laatste is zeer waardevol!
En het werkt.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed, het werkt zeker, hoe mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, dat werkt zeker ja +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whiteeagle, dank je wel!
Wat een moeilijke vraag.

Zo wie zo, als dit een situatie is waarin iemand helemaal door een groep of een zeer agressief iemand in elkaar wordt geslagen.
Dan is het voor mij simpel: Ik ben een schijtebroek, en ik zal in ieder geval doorlopen. Maar daarna wel op een veilige plek 112 bellen.

Het is een moeilijke vraag omdat, en dit schrijf ik voor jouw en niet voor anderen, het leven door mensen zelf al is afgesproken. Men heeft voor de geboorte contracten afgesloten. Contracten welke die persoon moet helpen voor zijn doel.
Dus als een kleine jongen helemaal verrot gescholden worden door zijn vader/moeder, dan zal ik niet inspringen. Het is niet aan mij om het verloop van een leven te veranderen. Trouwens dat kan ik ook niet. Het contract zal uitgevoerd worden, met of zonder mij in de buurt.

Je hebt natuurlijk heel veel situaties, ik zal naar mijn eigen gevoel moeten luisteren. Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je in een bepaalde situatie helemaal vastgenageld zat aan de grond. Je kon niet meer bewegen. Dat is voor mij wel een teken van: niet doen.

Ook kan het zo zijn dat die situatie er is om jouw wat te leren. Dat jij diegene bent die 'toevallig' toeschouwer is. Dat jij het zo veel aantrekt.

Het hang allemaal veel af van mijn gevoel en of ik 'mag' helpen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik gewoon helemaal niet nadacht en gewoon ging helpen. Maar ook een paar keer dat ik doorliep.

----

Het is een hele moeilijke vraag. Want soms moet je helpen, soms mag je niet helpen. Soms moet de gebeurtenis er zo zijn. Soms moet die gebeurtenis een verandering hebben.
Soms is die gebeurtenis er alleen maar om het jouw te laten zien.

Hoe bepaal je nu wat je moet doen, ik doe dat op gevoel.
Hoe doe jij dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we even uitgaan van jouw theorie, dat het leven al grotendeels vast staat, dan betekend dat ook dat jouw aanwezigheid ter plekke ook een onderdeel van het plan is, anders was je daar gewoon niet.
Dus jouw aanwezigheid moet een doel hebben, heb jij er toch niets mee te maken, dan zal je het niet opmerken of verkeerd inschatten, dus niets doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is ook de moeilijkheid. Ik geloof niet in toeval. Dus ja jij valt het je op, soms voor jouw, soms voor de ander (die zich dan afvraagt waarom jij niets doet). Ik heb in de trein een keer iets gezien. Een klein kind die helemaal zijn emotie niet mocht tonen. Op een manier welke je niet kan geloven.
Toch mocht ik niets doen. Sterker nog deze ervaring was ook voor mij, want ik zat juist in die periode dat ik veel inzichten kreeg over emoties welke de kop in worden gedrukt.
Die gebeurtenis was een inzicht voor mij. Ik ken het levensloop niet van een ander. Ik mag gewoon niet zomaar veranderen, omdat ik het zo erg vindt, of fout, of slecht. Net zoals kundalini zegt.
We hadden al eens gezegd dat er geen goed of slecht bestaat, maar dat er alleen een gebeurtenis is. Dat alles goed is op de lange termijn. Maar dat ter plekke de emotie vaak de helderheid vertroebeld. Kortom, handelen we op emotie, of omdat we weten wat goed is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Hele heftige emoties voel je ook in elke vezel. Bij boosheid zou er zelf stoom uit je oren kunnen komen (zoals in de cartoons).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit daar nu ook in Gdanonym, lees mijn antwoord maar eens, als je wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verhaal is hetzelfde als die van mij. Ik besef me nu ook dat ik deze instelling heb op dit moment van het leven. En ik beschouw me echt nog als een absoluut beginner om het leven te snappen. Daarmee bedoel ik dat ik het merendeel nog niet helemaal door heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zo groot.
Als je niet weet waar het begin zit, en waar het eind, dan weet je eigenlijk niet eens hoe ver je bent.
Meschien ben je een beginner, meschien een gemiddelde.
Je kunt het niet weten aangezien we niet weten hoe groot dit "Gebeuren" zo noen ik het altijd, is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, elke keer zijn het zulke kleine stapjes dat je denkt dat je helemaal niet vooruit komt. Maar als je dan langer terugkijkt dan zie je dat het enorme stappen zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en het grappige er aan is, vind ik.
Dat soms in die leerprocessen verleden en heden samen komen.
Dan krijg je weer een backflash van een gedeelte van een andere les, die je toen niet afgerond hebt, wat je een tijd terug hebt meegemaakt, en dat komt terug in je nieuwe les terug, en dan snap je ze alle 2, en heb je 2 vliegen in een klap.
Ech gewoon iedereen en alles is verbonden, zelfs het "gebeuren" ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gdanonym, jij hebt een - gekregen, en ik niet, terwijl we precies het zelfde zeggen, sterk he.
Wat gebeurt, had zo moeten zijn.
Wat niet gebeurt, had ook zo moeten zijn.

Maar als jij vandaag iemand tegenkomt die er hulpbehoevend uitziet, en je helpt hem/haar niet, dan had dat zo moeten zijn "vandaag" , maar als je die zelfde persoon de volgende dag tegenkomt, en heeft nog steeds hulp nodig, en je helpt hem/ haar dan wel, dan had het zo moeten zijn "die dag" maar niet gister.
Dat kan dus helemaal verschillen van dag op dag.
Maar wat gebeurt gebeurt, wat niet gebeurt gebeurt niet.

Ik merk ook dat 2 kinderen van 4 en 5 jaar niet mogen huilen van hun vader.
Ze mogen wel huilen als ze zich fysiek pijn doen.
Maar ze mogen niet huilen als hun broertje speelgoed van de ander afpakt.
Ik denk dan bij mezelf, hoe moet een kind op die leeftijd dat verschil snappen, en heb ik de neiging om de vader aan te spreken, maar tot nu toe sta ik genageld aan de grond.
En zo wel meer dingen in dat gezin, waar ik niks mee kan, letterlijk.
Maar andere dingen soms wel.
Gewoon niet over nadenken, en gewoon leven, je doet automatisch het goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook mijn idee. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist gewoon niet nadenken en gewoon leven, het is jouw verantwoording niet, hoe moeilijk dan ook.
en mocht je wel kunnen en mogen helpen, dan weet/voel je het wel.
Je moet niks maar ,willen en kunnen is hier op zijn plaats. Je kunt je hulp aanbieden door te vragen wat je kan betekenen of concreet benoemen waarin je die persoon kunt helpen.Dan is het aan die gene om er op in te gaan.
Zo zou ik het doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kan je ook je hooft niet stoten.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies Ed :)
ja natuurlijk moet je die persoon helpen
maar je moet ook niet te snel handelen probeer eerst een viavia precies er achter te komen wat er aan de hand is als je dat weet moet je allemogelijke oplossingen opschrijven
dan ga je na hoe hij/zij bij elke zou gaan reageren als je denk dat hij door woest van zou worden shrap die oplossingen dan meteen. uiteindelijk moet je de beste (subtielste) oplossing pakken en die persoon dan beetje bij beetje helpen als je te snel werk dan is de kans groot dat hij/ zij woest wordt, als dat gebeurt laat die persoon een beetje met rust en probeer dan weer heel langzaam contact te zoeken maar je absoluut niet te snel handelen en let op die persoon is al verdrietig dus let op welke woorden je gebruikt

en ja ik heb het ook zo gedaan en het werkte meteen die persoon die ik heb geholpen was twee weken nog mega depri en nu is hij/zij heel blij en wil zich nooit meer zo buiten sluiten van de rest van de wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een mooie eigen ervaring!
+
Het blijft een afweging.
Er vanuit gaande dat de mens leert van zijn daden, moge het duidelijk zijn dat hij zelf om hulp dient te vragen. Dan de vraag: is hij in staat om dit te doen?

Verder leert ons het leven dat wanneer wij ongevraagd hulp verlenen dit meer voorkomt uit ons ego (wij willen nodig gevonden worden om onze eigen pijn/leegte niet te hoeven voelen).

Maar hulp verlenen vanuit het hart, zijnde onvoorwaardelijke liefde /de juiste intentie, is aan te raden.

Maar hoe bepalen we nu wanneer wat speelt?
Dat leert ons weer het leven.
Levenservaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
levenservaring hebben we nooit genoeg van!
+
soms moet je iemand helpen tegen zijn/haar wil in, wat de prijs van deze hulp ook moge zijn.
als jij werkelijk om deze persoon geeft zou ik hem gewoon gaan helpen, ook al accepteert hij/zij deze hulp niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag iemand helpen, het moet niet. Vraag wel eerst netjes of iemand daar prijs op stelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luguber feit:
Mensen in een reddingsboot, voor hun ogen verdrinkt er eentje. Niemand steekt een poot uit. De persoon in het water verliest het leven. Iedereen schaamt zich rot en snapt niet waarom diegene niet gered is.

Het is wetenschappelijk (naar mijn weten) nog niet verklaard. Mogelijk treed er de keuze in werking tussen vluchten en vechten. Als je daar niet tussen kunt kiezen dan bevries je, net als een konijn in je autolampen.

Je hebt sociale en asociale overlevers: je offert jezelf op om de ander te redden of je offert een ander op om jezelf te redden.

Hoe mensen een keuze vormen en hoe anderen daar op reageren is te zeer afhankelijk van cultuur, mening, wereldbeeld, relatie, etc.
---
Stel het is gerechtvaardigd en de moeite waard om hulp te bieden, neem het risico, en bescherm vooral je eigen grenzen. Een nee heb je een ja kun je krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hulpweigeraars groeien in kluiten, maar ook de meelijwekkende personen. Het verschil zit m in de mate waarin je dwang kunt uitoefenen zonder zelf schade te lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja voor zover mogelijk en verantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke situatie is anders!
De beste methode is de boodschap met 100% liefde te brengen dat je hem/haar wilt helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
HET IS VERPLICHT en ik zal het zeker doen,als ik een lekke band heb,helpen de mensen al,maar ik zal het kanaal inspringen als ik iemand zou helpen,

wel is het politienr heel duur om te bellen ,een enorm nadeel soms
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met heel duur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de politie heeft een heel duur nr,laatst was er iemand met een mes gestoken maar niemand wilde bellen,het kost je zo 5€ vies duur 0900 nr a 0,80 p.m. mobiel dan vast is goedkoper
Beste Ed,

Je kan een mens helpen, allen de vraag is hoe help je dan
bijvoorbeeld door een vriend(in) te zijn voor iemand, door geestelijke bijstand, materiëel (door het schenken van goederen of geldmiddelen), of omdat het moet van de wet ? Het blijft dikwijls een afwegen en ook afhankelijk van de situatie kan deze hulp verschillend zijn !

Persoonlijk ben ik altijd bereid te helpen waar het kan, ongeacht of dit nu wordt in dank afgenomen of niet.
Maar ik vind het zelf een verrijking als ik iemand raad zelf raad kan of mag geven aan anderen !

Mvg,

Karel8158