Waarom is ´minder dan 7 jaar opleiding` een risicofactor voor Alzheimer?

In het boek Ontwikkelingsgerontologie voor mijn studie Psychologie staan de risicofactoren voor het krijgen van Alzheimer beschreven. Èén daarvan is minder dan 7 jaar opleiding. Ik vroeg me af waarom dit invloed heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet risicofactor niet direct zien als oorzaak, maar als een indicator voor een verhoogde kans op een aandoening. Wat betreft opleiding zijn er volgens Tiia Ngandu (MD-PhD, Karolinska Institute in Sweden, Universiteit van Kuopio Finland) er twee punten: 1) Over het algemeen leven mensen met een lagere opleiding ongezonder, wat een verhoogd risico voor heel veel aandoeningen met zich meebrengt. 2) Ook op zichzelf is een lagere opleiding een voorspeler. Dit komt mogelijk doordat hoger opgeleide mensen een grotere cognitieve reserve hebben. Dat betekend de mogelijkheid om (goed genoeg)te blijven functioneren ondanks hersenbeschadigingen. Door die reserve kunnen de negatieve effecten van dementie makkelijker worden uitgesteld. Toegevoegd na 1 minuut: Maar er kunnen natuurlijk ook nog andere oorzaken zijn.

Bronnen:
www.sciencedaily.com/releases/2007/10/0710...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100