Hoe moet ik mij opstellen als ik op bezoek ga bij een vriend in een afkickklinkiek? (zie uitleg)

Een vriend heeft me gevraagd op bezoek te komen bij een afkickkliniek voor drugs. Door zijn gedrag in het verleden is er nog veel wantrouwen in zijn intenties, maar ik wil hem ook graag helpen in het herstel. Hoe kan ik mij het beste opstellen tegenover hem? Alle tips zijn welkom.

9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Kun je niet even bellen van tevoren? De mensen daar kunnen je beter adviseren denk ik
Annswers
9 jaar geleden
Moet ik hem dan ook inlichten dat ik hen eerst gebeld heb?
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
als je eerst gaat bellen, met bijv zijn behandelaars, voor het krijgen van informatie, zou ik daar later wel eerlijk over zijn tegen hem. Je kunt prima zeggen, dat je het een moeilijke situatie vond, omdat je geen ervaring hebt met iemand bezoeken in een afkickkliniek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt wel bellen, maar alleen over bezoektijden of dat je tips wil hoe jij je het beste kunt opstellen. Informatie over hoe het met die vriend gaat krijg je niet. Dat is medische informatie en mag niet met jou gedeeld worden.

Het beste antwoord

Je vertelt iets, maar niet alles [waarom is er nog veel wantrouwen over zijn intenties? ja door zijn gedrag in het verleden... welk gedrag?]

Als dit bijvoorbeeld een vriend van vroeger is, die toen ook verslaafd aan drugs was, kan je bedoelen dat hij je vroeger belogen en/of bestolen heeft.

Dat doen junks namelijk, iedere verslaafde doet dat in meer of mindere mate bij vrienden en familie, totdat zelfs de naaste familie [ouders] zich van hem afkeert...

Zolang je dit gedrag toestaat door iemand niet de deur te wijzen, sta je iemand toe om door te gaan met de verslaving, geen geld = geen drugs [even kort door de bocht].

Gaat je vraag hier over? dan stug nee zeggen. Niets lenen, niets geven. Niets is Niets!

Je wilt hem helpen? Dan zou je hem af en toe kunnen bezoeken en als hij van auto's houdt een tijdschrift daarover meenemen als cadeautje bijvoorbeeld.
Helpen in het herstel? Hij zit in een afkickkliniek, moet zelf willen afkicken en helpen doen ze daar. Het zijn professionele mensen.

Je opstellen tegenover hem? Vriendelijk, misschien een beetje afstandelijk, maar niet onaardig, nee. Ik zou wel voorzichtig blijven, maar dat doe je al, door hier je vraag te stellen.

Sterkte, dit is niet gemakkelijk!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met alles. De afweging tussen luisteren naar gevoel of ratio is altijd een erg moeilijk bij verslaafde(ratio) vrienden(gevoel). Helaas helpt bij verslaving een rationele aanpak vaak het beste.

Andere antwoorden (2)

Probeer hem op een positieve manier te benaderen. Hij heeft de stap gezet, om in de afkickkliniek een programma te volgen. Nu heeft hij vertrouwen nodig, zodat hij met positieve energie de rest van het programma kan volgen. Geef dus aan dat hij nu goed bezig is. Wat er in het verleden allemaal gebeurt is, moet hij op dit moment achter zich houden. Werkt namelijk niet bij aan een goed afkickproces. In een later stadium kun je hier, als je hier behoefte aan hebt, nog wel een keer met hem over praten, maar ik zou dit soort zaken uit het verleden nu niet ter sprake brengen.
9 jaar geleden
Annswers
9 jaar geleden
Dat zijn goede handvaten, dank je wel Alpha
Dit lijkt mij een belangrijke tip: laat vooral merken dat je hem niet ziet als 'een gek' en behandel hem daarom vooral als je gelijke probeer te praten over koetjes en kalfjes. Laat hem alleen moeilijke of persoonlijke dingen vertellen als hij daar zelf over begint. Succes en sterkte =)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Annswers
9 jaar geleden
Dank je wel Ezziel, goeie tip!