Wat is gezond verstand?

Je hoort mensen wel eens zeggen, je moet je gezonde verstand gebruiken. wat bedoelen ze daar dan eigenlijk mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K
AWM
13 jaar geleden
Het antwoord hierop kan alleen maar begrepen worden door iemand met gezond verstand.
(Dit is een antwoord. GEEN reactie)

Het beste antwoord

Het woord verstand wordt gedefinieerd als het „vermogen om goed, helder te denken, juist inzicht” en „het vermogen om over bepaalde zaken te oordelen”.

Het impliceert dat iemand het vermogen heeft om met doorzicht te oordelen en te beslissen.

Om van gezond verstand blijk te geven, moeten we dus ons denkvermogen gebruiken. Veel mensen laten liever anderen voor zich denken. Ze laten de media, hun leeftijdgenoten of de heersende mening beslissingen voor hen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar bedoelen ze je ratio mee. Puur je verstand dus. Vaak gaat dat gepaard met logica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je rationeel moet denken, binnen de kaders moet blijven en geen gekke dingen moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je bij je acties of vraagstukken nadenkt over welke gevolgen een bepaalde aanpak zal hebben en daar uiteindelijk de uitvoering op baseert.
13 jaar geleden
Dat je niet als een kip zonder kop op het probleem af moet rennen, maar weloverwogen een beslissing neemt en n plan van aanpak maakt.
Gezond verstand is dus ook , gevolgen overzien van je daden
13 jaar geleden
De hoofdregels van logisch redeneren. Iets kan niet tegelijktijd waar zijn en niet waar, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met het gezonde verstand bedoelt men in het algemeen het op praktische ervaring en nuchtere aanschouwing gebaseerde inzicht in het alledaagse.