Kun je ervoor zorgen dat je leuk/fijn of gewoon niet eng droomt?

Een vraag van mijn dochter waar ik geen antwoord op kan vinden....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Mijn dochter heeft toevallig net een spreekbeurt gemaakt over dromen. Bijgaand een linkje met allerlei leuke weetjes over dromen.

Het komt er op neer dat een droom niet iets is wat je gewoon overkomt en wat van buiten wordt opgelegd. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen 's nachts actief zijn en mogelijk de indrukken van overdag verwerken. De hersenactiviteit kan bijvoorbeeld gemeten worden met een encephalogram (ECG).

De slaap zelf bevat uit een aantal fasen die steeds worden herhaald. Als je bent ingedoezeld kom je eerst in een fase waarin je ogen heel heftig bewegen (dit wordt de REM slaap genoemd, REM = Rapid Eye Movement) en juist bij deze fase droom je. Hierbij associeren je hersenen er lustig op los. Hoe ouder je wordt hoe vreemder de dromen kunnen zijn.

In de eropvolgende fasen slaap je steeds dieper. Je hersenen zijn welk actief, maar je droomt niet. Na de cyclus zak je weer terug tot de REM slaap en droom je weer. In bijgaande afbeelding zie je dat dit wel 6 keer kan gebeuren en dat elke periode wisselt qua duur.

Niet dromen is dus eigenlijk onmogelijk, maar als je niet wakker wordt in de REM slaap weet je de droom niet meer. Ik denk dat het goed is om je dochter te vertellen dat haar hersenen 's nachts zelf nadenken en dat een droom niet is dat iets of iemand aan haar opdringt. Bij mijn kinderen was dat altijd een hele geruststelling.

En hoewel het gemakkelijk is om te denken dat de angstdromen iets te betekenen hebben hoeft dat niet. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om er een open gesprek over te hebben met je kind om na te gaan of er onbewust iets speelt.

En vaak helpt een bedlampje ook, of desnoods een dromenvanger, hoewel ik zelf meer waarde hecht aan een biologische benadering.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Ik denk dat de tips die de meeste antwoordgevers geven zorgen voor een gezonde slaap waarin alle fasen worden doorlopen en je uitgerust wakker wordt, onwetend van al het onheil of juist pret die je hersenen hebben beleefd. Maar niet dromen, dat kan fysiologisch eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Niet naar enge films kijken en lampje op haar kamer, kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +
Hoe heftiger jonge mensen hun leven ervaren, hoe heftiger hun dromen zullen zijn.
Immers de meeste dromen zijn de afspiegelingen van het echte leven, ze zullen net zo lang terug komen totdat die persoon er mee om kan gaan en het een plaatsje kan geven in hun leven.
Ook kunnen de meeste jongeren nog geen onderscheid maken tussen het echte leven en de fantasie, hierdoor hebben ze nog weinig overzicht in hun leven, waardoor er angsten kunnen ontstaan voor dingen die niet kunnen gebeuren.
Het dromen hierover is dus een leerproces, en is dus niet te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens + bovendien denk ik dat we kinderen op veel manieren kunnen helpen het leven als minder heftig en fijner te ervaren.
Te warm of te koud slapen geeft ook meer kans op enge dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: Wakker blijven. Mijn dagdromen zijn altijd stukken prettiger dan mijn nachtelijke dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-
Ja, dan moet je dochter tegen de nacht en de droomwereld zeggen: "Ik wil alleen de leuke dromen onthouden. De nare dromen wil ik vergeten.".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lang leve de dromenvangers ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die dingen helpen echt hoor, dreamcatchers
Een kind ziet en hoort de hele dag van alles. En veel van wat het ziet en hoort is in volkomen tegenstrijdigheid met elkaar.

Zo zetten wij ze voortdurend voor een apparaat dat beelden laat zien van gedrag waarvan wij als ouders liever zien dat ze het vermijden.
Of we zeggen dingen die we van onze kinderen liever niet willen horen.

Die tegenstrijdigheid is erg vermoeiend en onbegrijpelijk voor een kind. Het maakt veel kinderen onzeker en geeft ze een onveilig gevoel.

Met een onveilig gevoel gaan slapen is bepaald niet een garantie voor leuke/ fijne dromen.

Hef als ouders zijnde de tegenstrijdigheid op. Laat ze gedrag zien en horen dat je graag wil dat je kinderen vertonen. Dan voelt het kind zich al een stuk veiliger.

Creeer ruimte voor het kind om te praten over wat ze overdag gezien/ gehoord/ beleefd hebben buiten jouw blikveld om.

Zorg ervoor dat voor minimaal een uur voor het slapen gaan de tijd gevuld is met fijne dingen. Een kroel, knuffel, leuk spelletje, tekenen, een verhaal of wat ze ook maar als fijn ervaard.

De stemming die ze heeft vlak voor het inslapen neemt ze mee tijdens het slapen.

En een praktische tip.. laat je kind niet vlak voor het slapen nog iets vets /calorie rijks eten. Hoe meer het lichaam zich kan ontspannen hoe dieper en gezonder de slaap.

droom zacht
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Daarvoor moet je leren LUCIDE te dromen. Dat gaat eigenlijk heel makkelijk. Om dat te leren moet je overdag je een paar keer echt bewust zijn van dat je wakker bent. Door jezelf te vragen : ben ik wakker zijn de gebeurtenissen om mij heen logisch ,klopt de scenery , de tijdslijn, de dingen die ik voel, hoor,ruik.... De bedoeling is dan dat dat zo'n gewoonte wordt dat je je die dingen ook afvraagt als je droomt. Als je je dan beseft dat er iets niet klopt kan je tegen jezelf zeggen dat je droomt, stoppen met dromen of bijsturen.
Dit is natuurlijk een korte uitleg. Een psycholoog kan je er veel meer over vertellen en je ook helpen met het leren van LUCIDE dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een enge droom heb, ben ik mij hiervan bewust, ik kan alleen niet uit die droom. en het blijft eng.
Ja. Koop 'n Dromenvanger.
Het heeft mij vroeger echt geholpen. Vertel d'r wie ze heeft gemaakt en waarvoor en wat hij doet. 't Helpt echt wanneer je er in gelooft. Wel elke dag even uitschudden anders raakt hij overvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus plus plus plus plus
Ik had vroeger zelf ook altijd nachtmerries. Weet je wat mijn moeder dan deed? Dan kwam ze naast me zitten, en dan zei ze:
"Ga maar op je buik liggen, dan droom je lang zo naar niet."
En dan bleef ze nog heel even naast me zitten, en dan durfde ik weer te slapen en die nacht droomde ik inderdaad niet meer eng.

Ik weet niet of het écht helpt, op de buik slapen, of dat ik dan voldoende vertrouwde op m'n moeder waardoor ik weer lekker kon doorslapen.

Misschien heeft jouw dochter daar ook iets aan. Zij vertrouwt je dus dan kan je haar misschien ook op zo'n manier geruststellen. Moeders 'magie'... Werkt 9 van de 10 keer.