Wat is de penopauze nu precies?

Is dat bij mannen meer geestelijk dan lichamelijk? Dus een mooie motor kopen en op jonge meiden jacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bij de penopause ontstaat het besef dat de man met de tweede helft van zijn leven bezig gaat, dus verandering
van leven, het (vaak niet terechte) besef dat de man zijn hoogtepunt gehad heeft en dat alles minder zal worden wat betreft zijn functioneren.
Dat kan bij sommige mannen een rebels en geforceerd jeugdig gedrag opleveren wat midlifecrisis ef penopauze genoemd wordt.
Na enige tijd vallen de laatste wilde haren er bij sommigen af en gaan de man zich toeleggen op waar hij vaak (nog) wel goed in is, het overzien van situaties en
het overdragen van kennis , kunde en wijsheid.
Helaas zijn er ook mannen die zich blindstarem op wat ze niet meer kunnen en raken sommigen daardoor in een (flinke ) dip.
Ze voelen zich dan lusteloos, waardeloos en sluiten zich af.
Het om leren gaan met de veranderde situaties wordt ook sterk beinvloed door hun omgeving, die ze echter zelf vaak geceeerd hebben.
Overigens is de penopause zowel lichamelijk als geestelijk,
de geringere aanmaak van testosteron maakt sommige mannen passief en teruggetrokken terwijl deze houding zelf ook weer zorgt DAT er minder testosteron wordt aangemaakt, een vicieuze cirkel dus.
De moed erin houden, met je veranderende kwaliteiten opnieuw leren omgaan en goede raad toelaten van
je dierbaren kan je enorm helpen.
Je kunt nu vaak juist de rust vinden om zaken te relativeren en voor velen een steun en toeverlaat zijn, je begrijpt dingen vaak beter in hun samenhang en doorziet zodoende vaak dingen die door jongeren gemist worden.
Ouderen kunnen een grote zegen zijn voor de jongeren.
Als dat besef bij beide groepen groeit, wordt het echt veel gezelliger!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Penopauze is een stadium van 'instabiliteit' in het leven van de man, net als bij vrouwen (menopauze) komt dit voor zo rond de leeftijd van ongeveer veertig à vijftig. Vaak ontstaan er lichamelijke klachten en depressies, in deze periode scheiden de meeste stellen. Het is grotendeels te vergelijken met de menopauze, die bij de vrouw ontstaat, het heeft uiteraard niets te maken met de menstruatiecyclus, maar de klachten die ontstaan, komen redelijk met elkaar overeen.

Op seksueel vlak zijn er een vaak een aantal wijzigingen. De hoeveelheid sperma die wordt uitgestoten tijdens een orgasme vermindert. Mannen ouder dan 50 jaar ejaculeren twee tot drie milliliter sperma (voorheen drie tot vijf). Ook de hoeveelheid voorvocht vermindert, of het vocht verdwijnt helemaal. De contracties die tijdens het orgasme het zaad naar buiten stoten verliezen hun kracht, zodat het sperma eerder naar buiten sijpelt in plaats van spuit.

Andere veranderingen die kunnen optreden zijn: het langer duren eer er een erectie komt, minder stevige erecties, het sneller verdwijnen van een erectie na de zaadlozing en een langere tijd tussen opeenvolgend erecties.

Deze symptomen kondigen echter geenszins het einde van het seksueel functioneren van het lichaam aan, het gaat er enkel wat trager aan toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geheim van penopauze is omkering. De man is vóór de penopauze met name gericht op de buitenkant. Hij is bezig iets te bereiken in de buitenwereld. Zijn belevingswereld ligt in de maatschappij. Actie, spanning en sensatie zou je kunnen zeggen. Het beklimmen van de maatschappelijke ladder is een bezigheid die, lijkt het wel, boven alles gaat. En het is iets wat hem vaak ook lukt. Daar ligt ook z'n kracht, in het veroveren van de buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mannen die last krijgen van bepaalde klachten. Dit wordt andropauze genoemd of minder serieus ook wel penopauze. De klachten zouden komen doordat mannen steeds minder mannelijk hormoon aanmaken, oftewel testosteron. Extra testosteron slikken lijkt een goede oplossing.

Met andropauze wordt het moment bedoeld waarop mannen minder testosteron gaan aanmaken. Maar in werkelijkheid is dit geen moment. Bij mannen begint de afname van testosteron soms al als ze eind dertig zijn. Dit gaat geleidelijk zo door, met 1 procent per jaar, tot ze ongeveer 75 jaar zijn.

Klachten als impotentie, vergeetachtigheid en stemmingswisselingen hebben hier dan ook maar zijdelings mee te maken. De afname van testosteron valt toevallig samen met het normale verouderingsproces bij mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als de 'peuterpubertijd' en de 'tienerpubertijd' is de 'peno-pubertijd' een overgangsfase.

Wanneer je in de fase die op het punt staat te worden afgerond (je bent dus in feite 'klaar' voor de volgende stap in je persoonlijke ontwikkeling) nog facetten hebt laten liggen, zullen die nu op gaan spelen.

In de laatste fase, wanneer we ons klaar maken voor 'vertrek' is er opnieuw zo'n fase.

In die laatste levens-fase wordt wederom alles wat is blijven liggen 'opgerakeld'.

Het kunnen alle 4 moeilijke fasen zijn, maar dat ligt eigenlijk geheel aan de persoon en de manier waarop hij zich wilde ontwikkelen (met zijn natuur mee - geen problemen - OF tegen zijn natuur in - wel problemen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overvloedig zweten, opvliegers, plotse warmteopwellingen: deze kwaaltjes komen niet enkel bij de dames in hun menopauze voor. Volgens een Zweedse studie heeft 1 op 3 mannen ooit last van overgangsverschijnselen. Vooral overmatig zweten en opvliegers komen frequent voor.

Redenen
De hormonen slaan ook bij mannen tussen 45 en 55 jaar wild tekeer. Deze periode, de andropauze of penopauze genoemd, maakt dat het testosteronpeil daalt en het oestradiolhormoon toeneemt.

In tegenstelling tot de menopauze is de overgang bij de man een veel geleidelijker verlopend proces. Vanaf dertig jaar zou het testosteron niveau gemiddeld met tien procent per jaar omlaag gaan. Ook de toename van het vrouwelijk hormoon oestrogeen zou verantwoordelijk zijn voor de overgangsperikelen.

Nare gevolgen
Net als vrouwen, ondervinden sommige mannen hinder van de overgang. Die gevolgen zijn: een verminderd libido of seksuele appetijt, erectieproblemen of impotentie, depressieve buien, vermoeidheid, emotionele en gedragsveranderingen, mindere spiermassa en kracht, haaruitval in de oksels, prostaatproblemen of botontkalking.