Hoe kan het dat je onbewust toch een bepaald beeld krijgt achter de profielfoto's hier geplaatst?

Welke 'spychologie' zit hier achter?
Het is net als het lezen van boek, je gebruikt je fantasie, dat is juist het mooie van lezen!

Hetzelfde geld voor profielplaatjes, althans zo beleef ik dat. Je stelt je er iemand bij voor, de ene series, de ander minder serieus e.d. En dat dan afgezien nog even van de antwoorden he?

Ben ik nu de enige of is het wel degelijk zo?

14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net of de figuur op het plaatje het antwoord/de reactie geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn "spychologie" achter mijn avatar is dat ik ben zoals ik ben ,thats's me en dat ik zelfs wordt opgehangen aan een hek . Om mij te laten zijn wie ik ben.;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou best grappig zijn om die 2 eens te toetsen. Dus het beeld dat we hebben vergelijken met de werkelijkheid. Hoe ver gaat dat beeld dat je hebt eigenlijk? Heb je het over uiterlijkheden? Tot aan haarkleur toe? Of meer over hoe je denkt dat iemand "in elkaar steekt" ?
misslobe
14 jaar geleden
Ja Josephine, het is PSychologie, sorry;-)! En aan Gee, ja, dat beeld gaat tot in meerdere detailes, hoe iemand er in werkelijkheid uitziet, maar ook of de persoon geschoold is of wat minder geschoold is, dit gecombineerd met de antwoorden die gegeven worden of de vragen die gesteld worden. Ik vind dat heel boeiend omdat ik altijd erg geinteresseerd ben in mensen en de achtergronden van hen. Ik heb eens de vraag gesteld, die helaas (pas na 24.00 uur) verwijderd werd, over wat de achterliggende gedachte is om een bepaalde profiel te plaatsen....je moest eens weten hoeveel mooie antwoorden ik daarop gekregen heb! En ineens: WEG vraag! Gelukkig heb ik de antwoorden allemaal nog en bewaar ze ook. Zo jammer dat sommige superinteressante vragen en antwoorden dan ineens verwijderd worden hier, maja, deze gelukkig niet! De antwoorden zijn en klein beetje vergelijkbaar, alleen kreeg ik op de 'verboden'vraag veeeeeeeeel meer reacties....

Het beste antwoord

Omdat een profielfoto/avatar inderdaad ook iets verteld over de persoon. Ook als mensen denken zomaar een plaatje uitgekozen te hebben zonder een betekenis daarachter, zit er wel een betekenis achter. Een plaatje/foto kies je niet zomaar uit. Er is iets wat er voor heeft gezorgd dat je voor dat plaatje hebt gekozen. Ook als je een beperkt aantal aan plaatjes voor je krijgt om er iets uit te kiezen en geen enkel plaatje is helemaal naar je zin, verteld het uiteindelijke gekozen plaatje toch iets over de persoon. Echter om een goede persoons analyse te maken moet je daar wel deskundig in zijn. Je moet de betekenis van vele symbolen, kleuren, lijnen, hardheid etc. kennen om een goede analyse te maken. Daarnaast moet je een goed inzicht in de persoon of mensen kennis hebben om de symboliek met de persoon in verband te kunnen brengen om een juiste analyse te kunnen maken.

Bij creatieve therapie in de zin van de beeldende vorm wordt dit ook toegepast. Je zou iets in elkaar kunnen knutselen met de bedoeling dat de therapeut er niets over jou uit zou kunnen halen. Onbewust doe je dit toch en anders zouden ze de tegenstelling erin kunnen zien. Je zou je verbazen wat een goede therapeut over jou zou kunnen vertellen wat ook bij het goede eind zou zijn.

Een avatar verteld meer over jou dan je lief is. Gelukkig zijn er weinigen in staat dit objectief te kunnen "lezen" en blijft het bij een onjuiste aldus juiste persoons voorstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Klopt helemaal!

Andere antwoorden (11)

Het antwoord geef je zelf al:
"Het is net als het lezen van boek, je gebruikt je fantasie, dat is juist het mooie van lezen! "
14 jaar geleden
Er zijn avatars die sympathie bij mij opwekken, omdat ze gewoon leuk, mooi zijn. Vaak passen de antwoorden dan ook bij het beeld dat de avatar opwekt.
Omgekeerd ook, er zijn avatar's die bepaalde karaktereigenschappen lijken uit te drukken, de antwoorden passen daar dan ook bij.
Ik kan een voorbeeld noemen, maar laat ik het maar niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je maakt me nieuwsgierig :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriendje...wies mijn vriendje dan..en toch ben ik niet blond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Donald Duck natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt niet!!
Mijn Donald is niet zo opvliegend, integendeel juist, dit is een neppe :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt ook wel, maar niet in boosheid ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt me wel nieuwsgierig ;))
De mens is nou eenmaal visueel ingesteld. Bij het zien van een plaatje vorm je onmiddelijk een beeld. Dat verschilt per persoon enorm.

In combinatie met het geschreven woord verandert dat beeld weer. Stel ik zou hier antwoorden geven zonder avatar, weet ik zeker dat men een ander beeld van mij zal hebben dan met avatar. Dat geldt ook wanneer ik dezelfde antwoorden zou geven met bijvoorbeeld een esotherisch plaatje.

Iemand met een heel liefelijk/kinderlijk plaatje zou zich kunnen permitteren om fellere teksten te gebruiken. Bij veel mensen zal het plaatje de tekst verzachten.

Onze hersenen zijn erop ingesteld om combinaties te maken. We zien een beeld en we associeren dat direct met een woord(en).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We willen mensen vereenvoudigen tot stereotypen zodat ze voor ons gemakkelijk in te delen zijn in groepjes. "Alle negers zien er hetzelfde uit." Op basis van een klein aantal kenmerken die voor ons in het oog springen (het kroeshaar en de bruine tint) delen we mensen in. Voor een neger zien alle blanken er hetzelfde uit, omdat zij ook op basis van verschillen ten opzichte van zichzelf indelen.

Een avatar (vaak uitgekozen omdat de persoon vindt dat deze bij hem/haar past) en de stijl van antwoorden/vragen stellen geeft sumiere informatie over de persoon. Op basis daarvan maken we een eigen interpretatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn avatars bestaan uit lieve kleine onschuldige beestjes,om daar mee de indruk te wekken,dat ik ook zo ben..
Maak verder dit antwoord maar af!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch zal er nog een dieper liggende reden onder schuilen. Met een avatar van een koolmees zou je ook de indruk kunnen wekken dat je veel waarde hecht aan vrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wek niet de indruk,ik houd van vrijheid! Maar wie niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die definitie bedoel ik vrijheid niet. Het lijkt me dat i.d.d. iedereen van vrijheid houd. Je zou vrijheid in symbolische zin kunnen zien. Een tegenhanger daarvan zou kunnen zijn dat je je opgeslokt voelt, vast voelen zitten in een relatie, vast voelen zitten in je leven op zich, vast voelen zitten in je baan, je geclaimd kunnen voelen door een partner, je belemmerd voelen in je eigen dingen etc. Je hebt mensen die deskundig zijn in het aflezen van de symboliek uit bepaalde dingen en hier een kloppende persoonsanalyse uit kunnen maken. Ze houden over jou avatar bijv. kunnen zeggen dat een vogel staat voor vrijheid, ze kijken naar de kleuren, naar het contrast, de vogel lijkt een vrije vogel te zijn, naar de compositie, het is een klein dier en geen groot dier e.d. Ik wil er niet mee zeggen dat dit op jou slaat, want ik ben daar absoluut niet deskundig in. Maar er zijn mensen die hier wel degelijk iets uit kunnen halen wat ook echt op jou zou slaan.
Je fantasie vult de ontbrekende informatie in automagisch, maar om iedereen zulk soort van fantasie te besparen heb ik een foto van mijzelf geplaatst... Die is wel van meer dan 40 jaar terug, maar ik ben niets veranderd...

Iedereen doet dat, je bent niet de enige...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat je geen beeld hebt voor die persoon achter het plaatje. Het enige wat je hebt is een plaatje en de rest moet je wel erbij bedenken.
Ik heb zelf dat ik ook een beeld voor bij een plaatje maar dan wel icm de antwoorden die een persoon geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt. Ik krijg volgens mij ook meer minnetjes omdat ik zo'n sympathieke avatar heb. Maarja, boeiend. Zo zie je maar hoe simpel de mens in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewust en onbewust geeft ieder plaatje een bepaalde indruk op de persoon die het ziet.
Zelfs de kleuren zijn van invloed.
Na een tiental antwoorden of reactie's van de eigenaar van het plaatje/ avatar, gaat je brein informatie opslaan die horen bij de avatar.
Na verloop van tijd hoeft het brein alleen maar de avatar te zien, om direct daarna de opgeslagen informatie er aan te koppelen, de foto/avatar is de sleutel geworden van de opgeslagen informatie.
Deze avatar is natuurlijk bewust gekozen door de eigenaar er van, misschien heeft deze alleen naar de kleuren gekeken, de vormen, laat hij hierdoor zijn hobby's zien, zijn afkeur, zijn voorliefde,ja zelfs zijn karakter!
Dus zegt de avatar zeker iets over de persoon achter de profielfoto.
En ben je zeker niet de enige die het opvalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de fantasie in een mens ,je kunt ook een rooskleurige gedachte hebben achter iemand , wie weet als je die persoon zou ontmoeten dat het tegen valt. Dat is je eigen referentiekader. Ook de stemming van de persoon zegt iets over de antwoorden als je vrolijk bent zal je grappige antwoorden geven. En als je er dan een grappige avatar bij ziet, combineer je dat met elkaar.
Ja het is wel zo dat je een beeld kirjgt van iemand. Zeker als je er een discussie mee gehad hebt... op dat moment denk je dat is niet mijn type. En later blijkt dan weer dat het reuze mee valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Vooral je laatste alinea klopt helemaal, +1
Inderdaad, maar de meeste profielplaatjes zijn te cryptisch.