In de taal die zijn/haar omgeving spreekt. Niet alleen door liplezen maar ook door trillingen in de lucht zal hij/zij toch een concept van woorden en zinsconstructie formuleren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je doof bent denk je niet in een taal en zal je dus eerst moeten leren te ontvangen. Trillingen en liplezen is bij een baby nog niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, daar hebben we ronron1212 weer. Werkelijk,... nou volgens mij denkt een baby ook niet in een taal!!!
ronron1212
10 jaar geleden
Dus freek als iemand geboren wordt die doof is? Gaat dit antwoord niet op freekfluweel
In de taal die zijn/haar omgeving spreekt. Niet alleen door liplezen maar ook door trillingen in de lucht zal hij/zij toch een concept van woorden en zinsconstructie formuleren!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ooit ergens gelezen (vraag me alsjeblieft niet waar), dat je twee
soorten manieren van denken hebt. Zo heb je mensen die in woorden denken (klank/uitspraak) en mensen die in plaatjes (afbeelding/het geschreven woord) denken. Ik geloof dat doven mensen in plaatjes denken. (ik zelf denk trouwens niet in plaatjes maar in woorden) ben beniewd hoe jullie gedachte werkt.
Ga voor jezelf een na hoe jíj denkt. Vorm jij voor elke gedachte een nederlandse zin?
Ikke niet in iedergeval.
Het enige moment dat ik echt in zinnen denk is wanneer ik daadwerkelijk aan teksten denk, denk wat ik tegen iemand zal zeggen, wat ik wil schrijven of iets dergelijks. Het lijkt mij dan ook logisch dat dat voor een doof persoon ook zo is, maar dan met gebarentaal of het visuele aspect van geschreven tekst (zonder de daarbij horende klanken te kennen).

Als ik b.v. naar de wc ga omdat ik moet plassen dan denk ik echt niet: "oh, ik moet plassen, nou dan ga ik maar even naar de wc, deur open doen, oh de klep is dicht, even optillen, nu mn broek open doen... etc...". Het is meer combinatie van een woordeloze constatering van een gevoel, gecombineerd met een beeld van naar de wc gaan en daarop handelen. Natuurlijk kan daarbij wel een woord of zin boven komen drijven, maar die zijn absoluut niet noodzakelijk.
Waarom krab jij je op je hoofd? Omdat je net hebt gedacht "goh, mn hoofd jeukt, even krabben"? Constateer je dan "hey, mn nagels zijn te lang, die moet ik even knippen", of vorm je automatisch aan de hand van het gevoel van het krabben een beeld van de lengte van je nagels en denk je dan eventueel de zin "die moet ik even knippen"? In het laatste geval is al de helft van de informatie je gedachtengang gepasseerd zonder dat je er een nederlandse zin voor gebruikt hebt.

Ik heb even gegoogled en deze manier van denken heet 'beelddenken' en normaal gaan kinderen met een jaar of 5 of 6 over van 'beelddenken' op 'woorddenken'. Ik ben dus blijkbaar een uitzondering (huh?!?)... maar het lijkt mij logisch dat doven deze manier van denken behouden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog even een linkje toevoegen naar het antwoord op je vraag gegeven door een dove. Zij zegt: afhankelijk van de situatie denk ze in beelden, gebarentaal of geschreven taal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...en in de laatste bron wordt ook gesteld dat iedereen deels in beelden denkt. Ben ik toch niet zo'n uitzondering, pfff gelukkig maar, ik schrok al!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk toch wel grotendeels in een taal hoor. Ik merk bij langdurig verblijf in het buitenland dat ik ook in die taal ga denken. ("Hey, I'm thinking English!" :-) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
haha sorry Gast, het was nu even het voorbeeld dat het eerst in me op kwam.
Wannabee, dat ken ik. Ik lees vrijwel alleen Engels (en praat het trouwens ook regelmatig) en dan ga je het inderdaad automatisch ook denken. Maar mijn dagelijkse gedachten die compleet los staan van conversatie of teksten zijn toch echt voor 99% in beelden, zinnen denk ik meer uit 'gekkigheid' zoals je soms voor jezelf een zin hardop zegt terwijl je alleen bent (tenminste, ik dan).
Voor mij is het moeilijk voor te stellen dat veel mensen vooral taal denken, lijkt mij zo traag, hahaha. Dan begrijpje ook metteen hoe moeilijk het is je voor te stellen hoe een doof geborene denkt, of voor een dove hoe een horende denkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik trouwens ook wel leuk vond in het stukje van die dove mevrouw (2e bron) is dat ze aangeeft soms in geschreven taal te denken. Ik heb dat eens geprobeerd maar dat is niet te doen! Tenminste als je dat niet gewend bent. Grappig dan ook weer te zien dat wanneer het ene niet ontwikkeld wordt daar iets anders zich voor in de plaats ontwikkeld.
als iemand doof is betekent het niet meteen dan hij niks met taal te maken heeft. het kan nog wel lezen/schrijven. en in die taal zal hij dan ook leven.