Wat is de link tussen intelligentie en karakter?

Ervaring heeft mij een aantal dingen duidelijk gemaakt:
Personen die kritisch tegenover het eigen gedachtegoed staan zijn ook de eerste mensen die je met deftige constructieve argumenten kan brengen tot het bijschaven van dit gedachtegoed.

Mensen met lagere intelligentie lijken hier niet toe in staat. Argumenteren brengt je nergens omdat deze personen halsstarrig gaan teruggrijpen naar hun overtuigingen. Bijgevolg wanneer je deze mensen voor een blok zet (cognitieve dissonantie) gaan ze vaak naar agressie grijpen uit onmacht. Ik noem het: Het 'mama heeft gezecht dat' principe. Deze personen hebben ergens een mening opgenomen van mensen die voor hen wijsheid hebben en willen hier niet meer van afwijken.

Toegevoegd na 3 uur:
De motivatie hier is een collega dat de hele groep tegenwerkt. Hij krijgt zo zijn uitbranders en tegenkantingen. Hij dreigt zelfs zijn werk te verliezen. Ik heb met hem een goed contact maar elk argument of inzicht ik ook presenteer kan hem niet bijstellen in zijn gedachten. Ik probeer ook niets op te leggen ofzo, ik praat voornamelijk uit de 'ik' beleving.

Ervaring leert me dat hij niet hoog begaafd is maar daarom niet minder een makker en een vriend.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gezecht? Neem het van mij aan het is gezegd.

Het beste antwoord

Karakter zou je het programma van een persoon noemen en intelligentie het probleemoplossend vermogen.
Ze staan toch echt wel een beetje los van elkaar,
Hoogbegaafde mensen kunnen ook zeer halsstarrig vasthouden aan onjuiste inzichten en deze met hun slimheid verdedigen, mensen met minder verbale begaafdheid die halsstarrig zijn sluiten zich mogelijk af of proberen op andere wijze zich aan de discussie te onttrekken.
Dus heeft zelfkritiek en -onderzoek meer met de wil dan met de intelligentie te maken.
Je benadering vanuit de ik vorm is een zeer goede aanpak, je betrokkenheid en je hulpvaardigheid sieren je, je haalt daarmee het aanvalselement uit de discussie en
daardoor klapt de ander minder snel dicht of gaat eventuele verbale superioriteit minder snel gebruiken om je op het verkeerde been te zetten.
Koppigheid komt vaak voort uit innerlijke onzekerheid (gebrek aan zelfvertrouwen) sommige autistische stoornissen en/of oa. onverwerkt (jeugd) trauma.
Met intelligentie heeft het probleem zowel als de oplossing in mijn optiek niet heel veel te maken.
Het winnen van vertrouwen, uiten van respect voor wat wel goed gaat en bemoediging zijn belangrijke hulpmiddelen om door het pantser heen te dringen.
Helaas is koppigheid bij zeer intelligente personen moeilijker aantoonbaar, ze weten zaken zo te draaien dat het lijkt of ze toch gelijk hebben.
Toch zal op enig moment de persoon die disfunctioneert
zijn probleem aan moeten pakken om niet in zeer vervelende situaties te raken.
Vanuit psychologische hulp om zelfinzicht te verwerven en de angst om ongelijk te hebben, te overwinnen kan de betreffende veel halen als de wil daartoe aangewakkerd wordt.
Pressie, sancties en sociaal isolement maken de zaak alleen maar erger.
Zelden is dus de intelligentie of gebrek daaraan bij koppige mensen op zich het probleem, het bepaalt alleen mede de strategie van de koppige persoon.
Veel wijsheid toegewenst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het enige wat ik kan zeggen over je voorbeeld met intelligentie, is dat mensen soms de communicatieve vaardigheden missen om zich goed en duidelijk te kunnen uiten. Wanneer mensen in deze onmacht komen, grijpen ze vaak terug op oerinstincten en gedrag. Daarbij is verdriet en boosheid twee gedragsuitingen.

Bovendien heb je het over 'deftige'. Dit is in mijn ogen toch wel een teken van minachting. Dat iemand zichzelf hiermee boven een ander plaatst. Dit laat helemaal geen ruimte voor een normaal dialoog. Want er is geen sprake van gelijkheid.
Iemand die 'deftig' en 'hoogachtend' tegen mij praat, ga ik direct al uit de weg. Alleen bij absolute gelijkheid blijf ik.

Met 'deftig' wordt de kloof dus wel en niet bespraakt alleen maar groter. De gelijkheid is daarmee nog verder zoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft geen hoog IQ tehebben om goed te kunnen communiseren
En een hoog IQ geeft geen garantie voor goed communiceren
+1
Rieneke1
14 jaar geleden
mogelijk is vraagsteller afkomstig uit belgie.
in het vlaams betekent deftig niets meer of minder dan "fatsoenlijk".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je kan gelijk hebben. Dat is dan toch wel lastig om dat te zien. Ik vond het al vreemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep rieneke ik ben van belgië wat is de betekenis van 'deftig' bij de noorderburen? De motivatie hier is een collega dat de hele groep tegenwerkt. Hij krijgt zo zijn uitbranders en tegenkantingen. Hij dreigt zelfs zijn werk te verliezen. Ik heb met hem een goed contact maar elk argument of inzicht ik ook presenteer kan hem niet bijstellen in zijn gedachten. Ik probeer ook niets op te leggen ofzo, ik praat voornamelijk uit de 'ik' beleving. Ervaring leert me dat hij niet hoog begaafd is maar daarom niet minder een makker en een vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deftig, is hier mensen van stand die veel geld hebben en ook een manier van spreken hebben. Ze gebruiken dure en moeilijke woorden. Zoiets als koningin beatrix