Is er schaamte voor seksuele ontwikkeling? Zo ja, waardoor komt dat? Zo nee, wat is er dan aan de hand?

Op het eerste gezicht zou ik uit eigen ervaring deze vraag met ja beantwoorden. Maar als ik de definitie van schaamte uit wiki haal: ' angst om door anderen misprezen of zelfs niet meer door de groep geaccepteerd te worden' dan twijfel ik of de seksuele ontwikkeling echt schaamte oproept.
Maar wat is dan de oorzaak dat (sommige?) mensen die ontwikkelingen (denk aan borsten schaamhaar orgasme en ongesteldheid etc) proberen te verbergen voor ouders broers/zussen etc?
Is er in die puberale tijd ook een psychische ontwikkeling die veeleer de oorzaak van de ongemakkelijkheid veroorzaakt?

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn meestal het gevolg van hormonen en de fysologische ontwikkelingen van het lichaam die debet zijn aan het onbegrip van het individu zelf en familie en vrienden die in een ander stadium zijn.

Het beste antwoord

Er is hier wel wat biologisch aan de hand denk ik, dat met incestvermijding te maken heeft. De meeste dieren hebben wel een fase waarin ze zich losmaken van het familiegroep en de wijde wereld intrekken, dat wordt gedreven door inwendige prikkels, ze beslissen niet, "laat ik eens de wijde wereld intrekken en een partner zoeken", maar ze voelen een onrust, waardoor ze hun thuisgebied wel moeten verlaten en als ze een ander dier tegenkomen dat de juiste prikkels uitzendt dan zullen ze het als een interessante partner beoordelen. Een aardige documentaire over dit verschijnsel is "My life as a turkey".

Op de een of andere manier zijn mensen die je tijdens je opgroeiperiode steeds hebt ontmoet als seksuele partner niet interessant, dit wordt het "Westermarck effect" genoemd of "reverse sexual imprinting". De schaamtegevoelens ten opzichte van de naaste familie zijn daarmee wel gedeeltelijk te verklaren op biologische gronden.

Er is ook een culturele component aan, veel religies, met name Christendom en Islam wijzen lust af en associeren lustgevoelens met beproevingen van satan. Veel culturen hebben wat minder moeite met lust, in ZO Afrika is het heel gebruikelijk voor jonge meisjes om een maand lang seksueel onderricht te krijgen samen met wat andere jonge meisjes door een oudere tante. Bij jongens is er dacht ik ook zoiets. Ook ziet de gangbare westerse Afrika en in Latijns Amerika veel minder het geval. Pygmeeen hebben bijvoorbeeld zo een korte levensverwachting, door de druk van ziektes dat ze eigenlijk wel moeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je lichaam er ineens anders uiziet, en anders reageert, dan voel je je daar (letterlijk) onwennig bij. Je hebt de neiging je te schamen om je ongewone uiterlijk aan iemand te tonen.
Als het goed is gaat dat weer over als je er zelf aan gewend raakt.
10 jaar geleden
Je hebt meerdere vragen tegelijk.
vr 1. Is er schaamte voor seksuele ontwikkeling? Zo ja, waardoor komt dat? Zo nee, wat is er dan aan de hand?
er zijn twee antwoorden:
aw 1. Ja, dit heeft te maken hoe de ouders vroeger met seksualiteit om zijn gegaan; als, daar word niet over gesproken, waar door het onderwerp seksualiteit een taboe word en er maar moeilijk of niet over gesproken kan worden.
aw 2. Nee, ouder waren hier op tijd mee om dit onderwerp openlijk bespreekbaar te maken, waardoor er openheid over seksualiteit is gekomen, en makkelijker om kunnen gaan met het verder experimenteren van seksualiteit en wat in het verlengde ligt met betrekking tot seksualiteit en intimiteit.

vr 2. Op het eerste gezicht zou ik uit eigen ervaring deze vraag met ja beantwoorden. Maar als ik de definitie van schaamte uit wiki haal: ’ angst om door anderen misprezen of zelfs niet meer door de groep geaccepteerd te worden’ dan twijfel ik of de seksuele ontwikkeling echt schaamte oproept.

Idd angst voor niet geaccepteerd te worden kan het gevoel van schaamte oproepen, schaamte ligt in het verre verlengde van angst kan je terug vinden op http://synoniemen.net/

vr 3 Maar wat is dan de oorzaak dat (sommige?) mensen die ontwikkelingen (denk aan borsten schaamhaar orgasme en ongesteldheid etc) proberen te verbergen voor ouders broers/zussen etc?

Dit antwoord kan je terug vinden in vr 1. en aw 1.

vr 4 is er in die puberale tijd ook een psychische ontwikkeling die veeleer de oorzaak van de ongemakkelijkheid veroorzaakt?

Ja, er zijn drie vormen van pubertijd, 1 peuter pubertijd van 2 tot 5 jaar , 2 kinderpubertijd van 5 tot 14 en 3 de puber pubertijd van 14 tot 25 jaar.

De reden van het gedrag in deze 3 fases komt voor namelijk uit de ontwikkeling van de hersenen en de veranderingen in het hormonale systeem in het ligaam.

ik hoop dat je vragen hiermee zijn beantwoord ?