Als iemand zijn knieën tegen elkaar zet en hij zijn handen op zijn benen legt, waar duidt dit op?

Lichaamstaal:

Als iemand zijn knieën tegen elkaar zet en zijn benen staan niet tegen elkaar en hij legt zijn handen op zijn bovenbenen, waar zou dit op kunnen duiden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De persoon voelt zich ongemakkelijk, benen gesloten en het aanraken van de benen is een zelfstimulatie om het stressniveau te verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat hij dringend naar het toilet moet.
10 jaar geleden
Dat kan natuurlijk van alles betekenen!
Het kan zijn dat iemand niet zijn benen over elkaar wil slaan (onbeleefd, spataderen, strakke kleding?) en dit een prettige, stabiele houding is om in te zitten.
Ik geloof niet dat je hier iets diepers achter moet zoeken. Mensen zitten op zó veel verschillende manieren. Het hangt ook af van de stoel, de lichaamsbouw (dun, dik), de situatie (sollicitatiegesprek, babbeltje bij de koffie), enzovoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij heeft een gesloten houding. Benen gesloten is altijd een gesloten houding dus een terughoudende houding. Degene voelt zich niet op zijn gemak of wilt het op zeker spelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn benen staan juist niet tegen elkaar.......
Het gemakkelijkst om deze vraag te beantwoorden, gaat in twee stappen:

1. Je bootst zo goed mogelijk de situatie na van die persoon (ruimte, stoel, omgeving)
2. Je zet je in de uitgangspositie en dan doe je hetzelfde in dezelfde tijdspanne.
3. Je zet je terug in de uitgangspositie en je doet het tegengestelde.
4. Je overdrijft beide ervaringen en gaat na bij je wat er van je onbewuste naar het bewuste over kan gaan van kennis.

Hier dien ik veronderstellingen te doen, om verder te antwoorden, die je dan zelf kunt corrigeren.

We hebben veel spieren in ons, we controleren veel beter onze armen omdat we die veel gebruiken en bedriegen daarmee meer dan onze benen, die veel meer van onze echte lichaamstaal vrijgeven. Ik probeer je te begeleiden in het registratie- en interpretatieproces (beiden kunnen fouten bevatten op elk niveau, maar vooral het interpretatieproces dien je altijd met voorbehoud en meermaals te doorlopen).

A. Het naar buiten doen van de benen is een algemeen verlies van spanning, dus van 'gewone' tussentoestand naar 'ontspannen toestand'. Dit betekent dat er geen territoriumangst optreedt, en ver vermoedelijk geen andere ('roof')dieren rond je zijn en je dus je 'hoede' verzwakt. Bij het omgekeerde, neemt je concentratie toe en lijk je je gebalder op te stellen wat een toenemende alertheid betekent. Als het een sollicitant is kan dit erg positief zijn, want het kan verraden dat hij/zij er geïnteresseerd is en iets nieuws te horen zal krijgen, of niet weet of hij akkoord zal gaan en beter wil observeren.

B. De armen op de benen of knieën dan leggen, lijkt echter bovenstaande stelling tegen te spreken, want een alertheid zal normaal een symmetrische houding van het onder- en bovenlichaam evoqueren: De handen zouden ook moeten samenkomen zoals je rechtop in je stoel opricht, rug recht en armen naar je lichaam toe en handen naar elkaar brengt als teken van stijgende concentratie. Hier geef je echter op dat er een ontspannen houding van de handen op de benen optreedt. Het kan dus zijn dat er geen echte spierspanningstijging optreedt, maar een klassiek fixatie van de benen vanuit de standaard 'kruisbescherming' en men met de handen minder weet heeft en dus laat zakken op de benen. Misschien heb je dus zelf dit probleem veroorzaakt doordat de mens op een stoel zit zonder tafel ervoor en dat is een voor de mens niet zo veilige houding. Herhaal het dan met een bureautafel. Is het vrouw/man?

Via bevraging vind je het dan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Men wil absoluut niet dat er in zijn/haar kruis wordt gekeken.