Wat zijn of is de oorzaak van ziekelijke jaloezie?

Is er altijd minstens 1 een dezelfde reden waardoor ziekelijke jaloezie kan onstaan?
En wat heeft dat voor verband met de ziekelijke jaloezie die dan eventueel onstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Minstens 1 en dezelfde" kan niet samen. Het eerste deel geeft aan dat er ook meer kunnen zijn maar minimaal 1. Het tweede deel geeft aan dat er maar 1 dezelfde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, verkeerd omschreven. Ik bedoel dat die ene eventuele oorzaak wel bij mensen die ziekelijk jaloers zijn, aan de orde is.

Het beste antwoord

De prevalentie van ziekelijke jaloezie is onbekend, daar er op dit vlak geen bevolkingsonderzoek wordt gedaan. Er wordt over het algemeen vanuit gegaan dat deze waanstoornis zeldzaam is maar psychologen en psychiaters komen deze pathologie niet zelden tegen in hun praktijk.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het woord 'ziekelijk' duidt hier op een psychisch probleem en hier veroorzaakt door de liefde en het verkeerd omgaan daarmee en je partner.

"Iedereen is wel een jaloers en bang dat zijn/haar partner vreemdgaat, ook als achteraf blijkt dat er niks aan de hand was. Jaloezie wordt echter ziekelijk als je voortdurend jaloers bent terwijl daar geen aanleiding voor is. Ziekelijke jaloezie heeft ingrijpende gevolgen voor je relatie en je zelfbeeld. Leven met een ziekelijke jaloezie of met een partner die daar last van heeft is dan ook niet altijd even makkelijk.

Pieternel Dijkstra geeft in haar nieuwe boek: Omgaan met ziekelijke jaloezie, inzichten in de oorzaken, gevolgen en behandelmogelijkheden van ziekelijke jaloezie. Wat betekent ziekelijke jaloezie voor de relatie tussen jou en je partner? Wat is de rol van het uiterlijk en zelfbeeld bij jaloezie? Wat is de beste behandeling? Gelukkig is er ook veel dat je zelf kunt doen om van je jaloerse gevoelens a te komen. Ook op deze zelfhulptechnieken gaat het boek in.

Een citaat uit het boek: Ziekelijke jaloezie is een teken van angst om de partner te verliezen. Indirect is het dus een teken van liefde. Natuurlijk is ziekelijke jaloezie niet de juiste uitlaatklep voor liefde, maar het besef dat ziekelijke jaloezie samenhangt met liefde kan het probleem voor beide partners wat milder maken. Het kan de niet-jaloerse partner helpen om meer begrip en geduld op te brengen voor het jaloerse gedrag van zijn partner en de jaloerse persoon helpen iets positiever over zichzelf te denken (niet alleen meer: ik ben gek of slecht, maar bijvoorbeeld: ik ben gewoon heel bang)"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziekelijke jaloezie komt voort uit mateloze onzekerheid.
Iemand die onzeker is over zichzelf is bang voor anderen en denkt dat deze beter zijn dan zij zelf.
Deze ziekelijke jaloezie kan over een bepaalde status (bijvoorbeeld wat je bereikt hebt in je werk) gaan, maar natuurlijk ook en misschien wel vaker in relaties, dus dan wordt het angst dat de partner "ingepikt" wordt door iemand anders, die véél beter/slimmer/knapper is dan zij zelf.