Waarom, als je weet dat het beter is om iets op een andere manier te doen, doe je het toch niet?

Bijvoorbeeld, je wil 5 kilo afvallen, als je je wijntje en je kaasje laat staan 's avonds lukt dat zo, maar toch lukt het niet dat wijntje en kaasje te laten staan. Je kan het gymnasium halen en je wil dat ook graag, je weet dat je dan wat vaker je huiswerk moet maken, maar toch doe je het niet. Je weet dat je je administratie op orde hebt als je iedere dag een half uurtje gaat zitten, toch kan je jezelf er niet toe zetten. Je weet dat het gezond is om iedere dag een hafl uur te sporten, toch blijf je op de bank hangen.
Wat is het mechanisme hierachter? Patronen? Als jeiets heel graag wil, dan doe je het toch gewoon zou je denken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je doet iets vooral als je het heel graag wil als je direct ook positief resultaat krijgt. Dus: je voelt je ook fijn als je de kaas en de wijn laat staan, je hebt je gymnasiumdiploma als je 1 week hard werkt, je bent voor de rest van het jaar klaar met dat ene half uurtje administratie en je voelt je topfit als je even gerent hebt.

Dat is niet zo, het zijn allemaal uitgestelde positieve dingen, je ziet niet meteen resultaat en dat houdt je tegen.

Vergelijk het met een appeltaart bakken, het is even werk (appels schillen, deeg maken et) maar je WEET dat je over anderhalf uur beloont wordt. Dat is iets heel anders dan de voorbeelden die jij geeft, daar wordt je eerst moe en sjachereinig van (lopen en geen kaas/wijn nemen) of je moet heel hard leren 6 jaar lang (voor je gymnasiumdiploma).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Dat heet doorzettingsvermogen, wilskracht of ook plichtbewustzijn en dat heb je of je hebt het niet. Daarom is het ook zo moeilijk om niet de weg van de minste weerstand te kiezen.
We maken het allemaal het liefst makkelijk en waarom zou je het moeilijk doen als het makkelijk kan?
Het ligt helemaal aan jezelf en hoe jij in je schoenen staat. Ben je standvastig en weet je wat je wilt, dan ben je ook gewend om door te zetten tot je bereikt hebt wat je wilt. Je kan dan ook minder leuke dingen opzij zetten omdat dit nu eenmaal in je karakter zit. Je bent dan gewend om ook dingen te bereiken die je je als doelstelling gezet hebt.
De één zal dat makkelijker doen dan de ander. Niet iedereen is echter sterk in zijn hoofd en overtuiging. Heel veel mensen zijn behebt met een overgewicht en al weten ze dat het hun dood zal zijn als ze ermee doorgaan, kunnen ze gewoon niet anders.
Waren we allemaal even sterk in ons hoofd, hadden we allemaal wilskracht en doorzettingsvermogen, dan zou het merendeel gewoon op gewicht zijn of iets erover omdat het zo lekker is. Ze zouden het echter dan ook in de hand kunnen houden omdat ze de wil hebben om het niet te ver door te laten slaan. Deze wil ontbreekt bij heel veel mensen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit geldt niet alleen voor eten natuurlijk maar voor meer dingen die jezelf niet leuk vindt. Huiswerk maken? Als je er een hekel aan hebt zal je het uitstellen, want er zijn leukere dingen. Ben je echter plichtsbewust en zit dat in je karakter, dan zal het je niet loslaten en kan je niet anders dan het toch te doen ook al heb je totaal geen zin. Je weet dat je anders toch niet kunt genieten van leukere dingen.
Het is dus gewoon een kwestie van karakter of hoe het je is aangeleerd.
amc
11 jaar geleden
BrainRUSH! De ellende van 24/7 365 per jaar maar "moeten" presteren en dan kun je overstromen. Deze ADHD-er moet om 05:42 onderhand ook gaan slapen maar.... Kan het niet laten om deze vraag onbeantwoord te laten. Gek? Geniaal? die lijn is vrij dun als je het mij vraagt. Wat is "Normaal"? daar hebben ze geen diploma's voor. Je bent niet de enige die met dit probleem rondloopt, ik vind het tenminste vrij "normaal" dat je de vraag stelt. Wat zou kunnen helpen ( in mijn geval werkt het na heel veel inspanning ) is om gewoon een pen en papier bij je te hebben en een plan op te stellen, boodschappen, 10:00 naar de kapper, 11:30 stofzuiger pakken, 12:30 lunch en vlees uit de vriezer halen omdat je het gisteren al had opgeschreven voor vandaag en dan gelijk voor morgen noteren wat je ook al weer vergeten was... RRR. Rust Ruimte en Regelmaat. Succes!