Ja hoor, voor allerlei soorten fobieën zijn er verschillende therapieën om ervan af te komen.
Als je er in het dagelijks leven veel last van hebt kun je via je huisarts (of rechtstreeks) bij een psycholoog terecht die hierin is gespecialiseerd. Met verschillende oefeningen zal deze je geleidelijk over je angst heen brengen.
Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Een aantal technieken (systematische desensitisatie, flooding en exposure in vivo) worden in de volgende link duidelijk uitgelegd. Misschien heb je er iets aan. Als je sterk in je schoenen staat kun je het misschien wel zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, heb het gelezen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb ik echt wat aan! Meer antwoorden waren heel goed maar je kan er maar één kiezen.

Andere antwoorden (9)

Ja hoor: ff springen, en je bent er voor altijd vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank dat je serieus op mijn vraag ingaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mnm, wat een verschrikkelijk kinderachtig antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, niemand kan tegen een grapje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nogal logisch, dit werkt natuurlijk niet, ook niet als grap.
Ja maar, dit is per persoon verschillend en moeilijk in te schatten.

Er zijn vele manieren om van je angst af te komen bv.
Er zijn personen die de confrontatie met hun angsten constant aan blijven gaan, hiermee krijgen zij een soort gewenning aan hun angst en zal de angst veel minder worden of zelfs verdwijnen.

Er zijn ook personen die hier nooit vanaf komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kom je nooit helemaal vanaf, echt niet... Het is een angst die je aangeleerd is op jonge leeftijd... En hoe jonger dat het je aangeleerd is, hoe lastiger wordt het voor je om het hanteerbaar te krijgen...

Mensen moeten angsten hebben, het maakt niet uit welke angst dat het is, maar zonder angsten kan geen mens, geen persoon leven...

Dus er is altijd EEN angst die staat voor de allergrootste angst en dat is de angst om te sterven, die die laatste wereldlijke angst maskeert de stervensangst... En is dat bij jou hoogtevrees, dan krijg je dat NOOIT uit je systeem, want dan zou het een andere moeten vinden en op hogere leeftijd trap je er niet meer in om doodsangst te gaan maken voor bijvoorbeeld spinnen... Dat lukt je niet...

Dus is hoogtevrees je angst, dan kom je daar nooit meer vanaf, hanteerbaar kan natuurlijk wel... Daar zijn cursussen voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus er is altijd EEN angst die staat voor de allergrootste angst en dat is de angst om te sterven, die die laatste wereldlijke angst maskeert de stervensangst… Dit is voor mijn gevoel ook waar, ik denk trouwens niet dat iedereen angst heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin Xinix. Het is heel goed mogelijk om aangeleerde angsten weer af te leren, juist omdat ze zijn aangeleerd.
Daarbij zie ik angst om te sterven niet als de grootste angst. Ik ben zelf helemaal niet bang om te sterven, ik ben veel banger om te lijden. Extreme pijn beangstigd me veel meer dan de rust van de dood...
Ja, je kunt van alle angsten afkomen als je dat echt wilt.
Er zijn heel veel manieren om dat te doen. Er zijn ook een heleboel verschillende therapien, psychologen en andere aanpakken die op verschillende manieren met je praten en/of werken om jou van je hoogtevrees af te halen. Je moet eigenlijk gewoon de manier zien te vinden die het beste bij jou past, waar jij het beste gevoel bij hebt.
Op school heb ik een module RET therapie gevolgd en dat vond ik erg interessant. Meer info vind je in de bron hieronder. Ik ken iemand die aan hypogondrie leed en door deze therapie van haar irrationele gedachtes af is gekomen. Deze vorm van therapie zorgt dat je de gebeurtenis, je gevoel, gedachten en gedrag niet door elkaar heen gaat halen. Lees er maar eens over en beslis zelf of het wat voor jou is of niet. In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Al zou het bij de een wat makkelijker gaan als bij de ander. Of een cursus echt helpt (het helpt in ieder geval beter met angst om te gaan). Mijn hoogtevrees is op een berg in Noorwegen blijven liggen/weggevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je iets meer vertellen over; 'Mijn hoogtevrees is op een berg in Noorwegen blijven liggen/weggevallen.'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had vroeger staand op een krant (oke stoel) al hoogtevrees (ik vermoed dat het door een instabiel evenwichtsorgaan komt) en moest me vasthouden om niet om te vallen. Alleen al een trap met open treden oplopen vond ik eng, hoewel dat in de loop van tijd minder werd. Totdat ik een wandeling in Noorwegen maakte en mezelf op een smalle graad tegenkwam; ik durfde geen stap meer te zetten (links en rechts ging het echt een paar honderd meter steil naar beneden); ik trilde over mijn hele lichaam en zat bibberend en trillend op de grond. Terugkeren was geen optie (3-4 uur wandelen + overnachting zoeken omdat er die dag geen transport meer was) en verder durfde/kon ik niet. Juist op dat moment kwam de regenboog door en dat gaf mij de moed door te gaan en 'gewoon' die paar rotsen beklimmen. Een klein half uur later boeide me het ook niet meer dat het natte sneeuw regende, alles glad en koud was. De afdaling aan de andere kant was dan ook een 'makkie'. Sindsdien weet ik dat ik het kan en heb ook nauwelijk nog last van hoogtevrees. Ik moet me op de situatie concentreren en als ik denk aan die regenboog, kan ik het ook. Een aantal zaken geeft me nog wel de kriebels in mijn buik, maar gelukkig hoef ik niet b.v. op een dwarsligger op een hijskraan te lopen. Voor het huis- tuin en keukengebruik is mijn hoogtevrees nagenoeg verdwenen (en ligt dus nog in Noorwegen :-) ).
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een mooie belevenis, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een prachtige belevenis, ik krijg er kippenvel van!!!! Dank je wel voor je toelichting!
Je hebt hoogteangst en hoogtevrees.Hoogteangst is het eng vinden van hoogte niet naar beneden durven kijken etc..Daar kun je vanaf komen van hoogtevrees niet.Dat is het letterlijk ziek worden van hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je hoogte- of bergziekte? Dat is geen hoogtevrees...
Net als de meeste fobien kun je ook van hoogtevrees afkomen. Het gaat altijd om het willen. Op het moment dat je besloten hebt er iets aan te gaan doen, kun je al weer 50 m hoger gaan staan zonder vrees. Kijk op internet naar de mogelijkheden of vraag aan je ziektenkostenverzekering voor mogelijkheden. Doen dus, want vrees en schuldgevoel hangt als een zak stenen om je nek. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedeeltelijk ben ik het met Xinx eens want volgens mij is het niet altijd mogelijk om van je angsten af te komen. En daarnaast is het mogelijk dat je de ene angst inwisselt voor een andere angst. Maar het kan wel en volgens mij is het succespercentage van"exposure/cognitieve gedragstherapie best hoog.

Het heeft ermee te maken wat de angst voor je betekent, of je hem nodig hebt. Klinkt tegenstrijdig want hoe kan je nu zoiets vreselijks nodig hebben, maar toch levert angst iets op. Namelijk de kans om dingen niet te doen, de mogelijkheid om ruimte voor jezelf te claimen, het geeft een uitlaatklep en vooral heel veel controle. Het loslaten van je angst kan daardoor erg moeilijk zijn en als je een hele grote controlebehoefte hebt, kan je weer een nieuwe angst ervoor in de plaats krijgen.

Maar als het enige waar je last van hebt hoogtevrees is en je hebt verder geen depressieve klachten of zo, dan geef ik je een goede kans om er met exposure vanaf te komen. Leuk is het niet, maar ja als je ervan wilt moet je wel een beetje pijn lijden ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niet van een angst of vrees afkomen, je kan wel leren je angst of vrees onder controllen te houden. Bijvoorbeeld om iedere keer naar de euromast te gaan eerst ga je alleen binnen zitten en na een paar keer ga je naar de bovenste verdieping en daar na ga je tokkelen zelfs na het tokkelen heb je nog steeds hoogtevrees maar je heb je zelf onder controllen, waardoor het makkelijker is om er mee te leven.